Bra dragbilar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemanship
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 137
H

horsemanship

Funderar på att skaffa ny bil (då den gamla håller på att falla sönder) och vill gärna ha tips på bra dragbilar som får dra maximalt på B-kort. När man tittar runt på nätet verkar det i stort sett omöjligt att hitta vikterna på bilarna, så jag testar här. Jag vill alltså kunna dra så många hundra kilo som möjligt med mitt B-kort. Om ni har tips på bra bilar och kan ge ungefärlig tjänstevikt och totalvikt vore jag tacksam.

Sv: Bra dragbilar

Senast ändrad av en moderator:

Audi 100 2,3 får dra något på 1450 tror jag det är..inte säker men över 1400 i alla fall.

Volkswagen Passat VR6 får också dra uppemot 1500 kg.

Audi S2 får också dra så mycket.
Audi A6.
Volvo 745 och 945 får dra 1500

Volvo V70 får dra mellan 1400-1500 beroende på modell.
Peugot 605 disel får dra 1460 kg.

Volkswagen passat disel får också dra tungt.

Nu är dessa vikterna för B-kort.

Kna ha fel men detta är vad jag kommer ihåg angående vikterna när jag letade bil själv.

Tänk på vikten på bilen dvs totalvikten på en Volvo kombi typ V70 ät den ca 2.2 ton dvs endast 1.3 ton över till släpet . Gäller att kolla noga hur tung bilen är o inte bara tjänstevikten. Får dra mer med Saaben 95 än Volvon V70 just pga detta gäller ju bara om man har B-körkort.

De äldre Passat kombi (tror det är 90-97) får inte dra särskilt mycket (och faktiskt inte de yngre heller) på B-kort. När vi tittade runt hittade jag just en Passat kombi, den fick dra 1150 kg på B-kortet. Tur att man kolla det... Vi hade också en Passat diesel som jag inte fick dra med, däremot dåvarande sambon med full behörighet. Men det var inte mycket över 1400 kg som gick att hänga på den bilen.

Glöm inte heller att dragvikterna kan skifta mellan olika bilar, det är lätt att gå in och slå just den aktuella bilens data på www.vagverket.se, bara man har registreringsnummer på bilen.

Det är olika på olika bilar, samma modell kan vara typad på olika sätt, fråga när du köper bil...

Konstigt, för min kompis har en Passat VR6 som han får dra 1500 kg med på b-kort.
Har själv kollat i papperna.
Och har själv kollat på flera stycken som fick dra så mycket.
Dessa var dock -94 eller nyare

VR6´an kan mycket väl vara tyngre och få dra mer, vi hade en Passat TDI kombi.

Drog mig precis till minnes att vår Passat var en av de bilar som hade högre tillåten dragvikt på B-behörighet (1350 kg tror jag det var) än på bilen totalt (som var 1150 kg om jag inte missminner mig).

Senast ändrad:

Jo jag vet allt detta och har kollat det noga, nu skrev jag bara lite förslag på bilar jag själv kollat på när jag letade bil.
Har då kollat alla via reg nummer på vägverket och där fått fram alla uppgifter.

Oki, kollade på en passat tdi kombi 94 som skulle få dra 1480kg enligt alla papper och vägverkets sida.

Volvo 855 och 945 får ju vissa dra 1500 på b. Vi hade en 945 turbo tidigare, och det är en av de bästa bilar jag dragit med. Drack lite väl mycket soppa bara.

Jag *älskar* mamma & pappas bilar (de är skilda, men råkar ha köpt exakt samma bil). Citroen Xantia HDi. Turbodiesel alltså,d ricker en halvliter diesel per mil, i princip inget extra med släp, drar 1490 på B-kort om man inte lastar bilen samtidigt (trams med maximal tågvikt, å andra sidan fattar inte ens polisen det där, men ska man vara kinkig så). 1500 på E. Så ingen större vits skaffa E på den, men vill man ha en B-kortsbil som dricker 'ingenting', drar bra, extremt trevlig åkkomfort och får dra rejält på B så är det jackpot. No need to say att jag vill ha en sån va? ;)

Min 855 får dra 1530kg på B och 1600 på BE
Min är en vanligt GL med 140hk, Man får dra lite till om man har en större motor men då blir ju bilen törstigare :)
Min drar 0,9 på landsväg utan släp 1,1-1,2 med släp.

Fast nu ska jag sälja den och köpa fyrhjulsdrivet istället, håller på att ta BE så jag behöver inte bry mig om vikterna.
Någon som har något tips på 4-hjus drivet? Vill ha en hyfsat bränsle snål bil m.a.o ingen som drar 2 L i statskörning :)

Honda CRV får dra 1500 kg på B-kort, vilket även är maximal släpvagnsvikt = bilen bör inte dra tyngre även om chauffören har BE.

Jag har en BMW 528i, 193hk, den får dra 2000kg, men jag har ingen dragkrok... :p Som tur är har pappa samma bil fast kombi, och den har dragkrok.

Hade en volvo 850 turbo tidigare, den fick dra 1600kg bara...

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 202
Senast: Derivata
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner