Bra dragbilar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ardnas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 229
A

Ardnas

Ja, vad rekommenderar ni för bilar att dra hästtransporten med? Jag har BE-körkort, så det är inte något problem. Kör oftast två hästar, så transporten är tung (ca 1800 kg) och jag behöver alltså en riktigt stark dragbil. Vill ha en pickup med 4hjulsdrift. Samtidigt vill jag gärna ha råd att köra den, så rimlig bensin/dieselförbrukning är ett plus! :D

Sv: Bra dragbilar?

Vi har en Ford Explorer, den får dra 2380 kg på BE kort. Vi båda har BE och den är riktigt bra. Är en besinare dock men den ligger runt 1.2 - 1.3 oavsett om du har släp eller inte.

Vårt släp vi har nu är typad till 2700 kg. Känns inte att du drar den.

Tycker om Mitsus L200. Rejäl bil som tål hästverksamhet. Känns inte att man har ett släp bakom. När man kör fast är det bara att le och börja köra igenom nästa växellåda.

Drar gärna med vår Range Rover TD -97, men då är det inte längre så ekonomiskt :)

Jag har en Opel Frontera, Limitid, V6:a, den väger 2.800 så den får dra i stort hur mycket som helst. Den är helt suverän att dra med och så är den lite mer personbil så jag kan använda den privat också. Den ligger och drar runt 1 l milen blandad körning. Dock mer när jag hänger på boggiesläpen och stoppar in två hästar.

Jag är överlycklig över min bil, hade en Volvo innan.

Det var LÄNGE sedan jag körde en, men jag vill minnas att det är en 2,5 i turbodieseln jag framförde.

Det är INGEN rolig bil att ligga och köra långt med, det är ett arbetsfordon (inget fel i det, men man ska ju veta vad man köper)

Har en King Cab Navara som är trevlig att dra med. Är dock ingen familjebil iom dålig plats. Brukar säga att den är lagom till två människor o en hund....
Skönt att kunna lägga sadel mm i skåpet bak så slipper man doften...

på blocket säljs det en hästlastbil med plats för 2 hästar. Behöver bara B-körkort. 125 000:- om jag inte minns fel!

Kör också King Cab Navara, den e grym! Får dra 3000 kg med BE och drar inte mkt diesel.

vi drar med en volvo:) mycket bra. funkar för oss iaf. inte så avancerat.

Lovisaleonora_ skrev:
Har du BE har du ingen begränsning utöver vad bilen och kopplingsanordningen får dra.

Jag har BE. Men skulle det vara som du menar så skulle man ju då också få köra lastbil med släp (tradare) om totalvikten på hela ekipaget inte spelar nå´n roll. Det tvivlar jag skarpt på.
Det heter ju personbil,lätt last bil med för fordonet tungt släp.

Lovisaleonora_ skrev:
Har du BE har du ingen begränsning utöver vad bilen och kopplingsanordningen får dra.

Men..
Mummelbus99 skrev:
Vi har en Ford Explorer, den får dra 2380 kg på BE kort. Vi båda har BE och den är riktigt bra. Är en besinare dock men den ligger runt 1.2 - 1.3 oavsett om du har släp eller inte.

Vårt släp vi har nu är typad till 2700 kg. Känns inte att du drar den

Om bilen får dra 2380 kilo och släpet är typat till 2700?
Hur går det ihop? För man får väl inte dra mer än bilen får dra oavsett BE-kort och då räknar man väl totalvikten på släpet (= samma som "typad till??)??
*fundersam*
Håller på och försöker få in alla viktregler i skallen så jag vet om jag ska ta BE-kort nu eller senare och nu vart jag konfunderad.. :crazy:

Senast ändrad:

MittNyaJag skrev:
Men..

Hur går det ihop? För man får väl inte dra mer än bilen får dra oavsett BE-kort och då räknar man väl totalvikten på släpet??
*fundersam*
Håller på och försöker få in alla viktregler i skallen så jag vet om jag ska ta BE-kort nu eller senare och nu vart jag konfunderad.. :crazy:

Var precis inne på Vägverkets sida och jag hade rätt. Max. tot. vikt 3,5 ton.

axel skrev:
Var precis inne på Vägverkets sida och jag hade rätt. Max. tot. vikt 3,5 ton.

Ja, men det är ju på bara B-kort som ekipaget inte får bli tyngre.
Om du inte har en dragbil som väger 3500, då får du dra ett släp med totalvikt på 750 kg..

Har man BEkort så får ju ekipaget bli tyngre?

När man bara har B-kort så är reglerna så är det släpets totalvikt som avgör hur mycket du får dra. Tex. om du har en bil som får dra ett släp med totalvikten 1500kg med B-behörighet så får då släpet INTE överstiga 1500kg.
Men har du BE-kort så är det släpets bruttovikt (vad släpet väger i verkligheten med last i) som är viktbegränsningen.
Men om bilen på BE får dra 2100kg så kan det se ut enligt nedan:
Så har du ett släp med totalvikt på 2500kg som har en tjänstevikt på 600kg så får du då lasta 1500kg på det lagligt. (600+1500 = 2100kg). I detta fall med BE så har totalvikten inge roll utan det är bruttovikten (vad släpet väger vid det aktuella tillfället).
Lite svårt att förklara såhär skriftligt, man jag hoppas du förstår.

Aha!
Det har jag aldrig läst någonstans så jag har förstått.
Men det var ju bra!!
Kanske. :)

Då skulle man ju kunna köpa ett släp med ganska hög totalvikt om man tar BE, för då blir det (väl?) mestadels lastvikten som ökar, så jag får med volvon dra/lasta 1600 (BE) och om vi byter upp oss sen så är det "bara" att lasta mera.. *kanon*

Senast ändrad:

Citat
Ursprungligen postat av axel
Var precis inne på Vägverkets sida och jag hade rätt. Max. tot. vikt 3,5 ton. Citat slut.

Svar ja, på B-kort! Ekipaget får alltså inte överstiga 3,5 ton för att man ska få dra det med ett B-kort, dock finns det en undantagsregel och det är när släpet väger under 750 kg. Då får totalvikten överstiga 3,5 ton på B-kort.

På BE-kort är det bilen och kopplingsanordningen som sätter begränsningen, precis som ngn. annan redan svarat.

Citat:
Hur går det ihop? För man får väl inte dra mer än bilen får dra oavsett BE-kort och då räknar man väl totalvikten på släpet??
*fundersam*
Håller på och försöker få in alla viktregler i skallen så jag vet om jag ska ta BE-kort nu eller senare och nu vart jag konfunderad..
Citat slut.

Om man har BE-kort får släpet vara typat till mer än vad bilen får dra, så länge man inte lastar släpet till dess maxkapacitet. För om man har BE, då anses man nämligen veta hur mkt. lasten väger.
Tex. om bilen får dra 2000 kg, transporten typad till en vikt på 2500 kg, med en lastvikt på 1000 kg. Så länge man bara lastar i 500 kg i transporten så är det helt lagligt att dra.

Skulle man däremot ha haft B-kort och en bil som får dra 1500 på B-kort och en transport som är typad till 1600 kg, så får man INTE dra den oavsett om den är tom eller ej. Sjukt va?

Lite krångligt det här, men jag hoppas budskapet gick fram.

/ Hanna- Håller på att ta sitt BE-kort

Gu' vad buke är bra. Man kan ju få koll på allt här! ;)

Då kanske man skulle klämma fram lite pengar och ta det där E:t...

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
898
Senast: lillan222
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Windy
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka