Bra dragbilar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ardnas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 229
Sv: Bra dragbilar?

Korrekt uppfattat. Har du en bil som får dra 1600kg med BE (som volvo 940, bra dragbil är det också :D ) och släpets tjänstevikt är 650kg så får du alltså lasta 950kg även om släpets totalvikt är högre.
Så det blir som du nämner att om du i framtiden byter bil till en med högre släpvagnsvikt så är det lastvikten du ökar. Det stoppet du har då är släpets totalvikt.
Själv funderar jag på att köpa en Nissan pathfinder, med en tillåten släpvagnsvikt på 3000kg (med BE). Då jädrans får man lasta!! :smirk:
Bilen har en totalvikt på 2880kg och om släpet då har en totalvikt av 3000kg så kommer detta ekipage att väga 5880kg och det får du dra om du har BE.

Även till Axel:
Här kan du finna lite mer info och där kan man också utläsa att ett ekipage (personbil med släp) får väga över 3500kg om man har BE.
http://www.vv.se/templates/page3wide____2958.aspx

Så länge det är en b-korts bil så får du köra ett fordonståg som är tyngre än 3,5ton, bara du har BE-körkört.

/Tasse som kör 60tons (ibland 40tons) ekipage dagligen

Tasse skrev:
Korrekt uppfattat. Har du en bil som får dra 1600kg med BE (som volvo 940, bra dragbil är det också :D ) och släpets tjänstevikt är 650kg så får du alltså lasta 950kg även om släpets totalvikt är högre.
Vi har en 745, är max 1600 på BE på den oxå, men 940 o740 är ju i princip samma bil..
;)

Vi har en Mercedes ML, får dra 3300kg, tror den nya modellen får dra ännu mer...men det är ju en klar nackdel om man bara har B-kort...:mad:

Disel som drar runt litern milen, även om du har 3 ton bakom.:)
Mkt bekväm bil till både jobb och "finkörning". Den gammla modellen är hyfsad i pris nu! Passa på!!:banana: :)

Men kanske ska kolla upp allt om BE innan ni planerar att ta det...har hört att EU har planer på att höja tillåten släpvagnsvikt på de stora jeeparna(fanns tydlien redan i andra länder??)..eftersom de är så vl lämpade för att dra tunga släp...eller nått va det...Någon som vet någe mer?? Läste om det i ATL för några veckor sedan...*håller tummarna*:)

EU har också haft planer på att ta bort möjlighetan att köra med släp på bara b-kort så att alla som ska dra släp måste ha BE oavsett vilka vikter det har gällt.
Både negativt och positivt, sticker ut hakan och säger att jag är förespårkare för en sådan regel (kommer jag nog få skit för här nu) men fördelarna är många. :devil:
Vet inte hur det har gått med det men förslag kommer och går i EU.
Sitter själv och försöker sätta mig in i vilka nya och tilltänkta regler EU har/vill ha för tung (yrkesmässiga) trafiken och det är inte några.

Vilka släp får lasta 2 normalstora (650kg) hästar? För som regel måste släpet vara ganska tungt för att kunna bära lasten.
I mitt fall skiter det sig, när de väger 630+825kg.

B´et står för personbil eller lätt lastbil. Behörigheten är alltså beroende av att det är en PERSONBIL eller LÄTT LASTBIL. Att fordonet inte överstiger 3,5 ton.

Vad som sedan får KOPPLAS PÅ PERSONBILEN eller den LÄTTA LASTBILEN styrs av vad bilen och kopplingen är godkända för.

Vem som sedan får FRAMFÖRA ekipaget styrs av behörigheten på körkoret.

Med BE-behörighet kan du också koppla på ett släp med högre TOTALVIKT än bilen/kopplingsanordningen får dra, så länge BRUTTOVIKTEN inte överstiger vad bilen/kopplingsanordningen är godkänd för.

Låt oss inte blanda äpplen och morötter.

De flesta nya dubbelaxlade släpen går att registrera in högt, vissa upp till 2500 kg direkt från tillverkaren. Ställer ju höga krav på dragbilen och kräver naturligtvis BE, men inte helt omöjligt att hitta. Om man är beredd att betala...

Däremot kan det vara lite knivigt att hitta begagnat släp som får lasta 1300 kg...

Hade tänkt att ta BE-kort förra våren, men det blev inget av det, tyvärr...

Så jag har en fråga som rör denna tråd men ur en annan vinkel... När man "bara" har B-kort, vilken bil är bäst att dra med? Jag har en stor häst som måste åka boggi, vad skulle ni köra med? Vad är bäst fram- eller bakhjulsdriven?

zazzarazz skrev:
Hade tänkt att ta BE-kort förra våren, men det blev inget av det, tyvärr...

Så jag har en fråga som rör denna tråd men ur en annan vinkel... När man "bara" har B-kort, vilken bil är bäst att dra med? Jag har en stor häst som måste åka boggi, vad skulle ni köra med? Vad är bäst fram- eller bakhjulsdriven?

Bakhjulsdrivet

Föredrar fyrhjulsdrivet, men ska jag välja ett hjulpar tar jag nog bakhjulsdrivet. Milsvidd skillnad med nuvarande Volvo 945 mot tidigare Saab 9000. Med Saaben satt jag fast överallt. Lite lera i uppförsbacken vid ridhuset, satt fast. Lite snö på gårdsplanen vid foderhandlaren, satt som berget.

Nu känns det som jag skulle klara det betydligt tyngre släpet jag har nu, med Volvon så länge jag inte kör i så djup snö att jag kör fast bilen i underredet!

Jag kanske är lite trögtänkt men..

Vad jag har fått lära mig, om man ska dra på B-kort, är: Släpets TOTALVIKT får inte överstiga bilens TJÄNSTEVIKT, och sammanlagt får inte ekipaget (bil+släp) överstiga 3,5 ton, på pappret. Sen är det skitsamma hur mycket du lastar...men jag kanske har fel..?

På B-behörighet stämmer detta (3,5 ton totalvikt). Nu pratade vi om BE-behörighet i ursprunget i den här tråden.

Huvudregeln stämmer heller inte alltid med totalvikt och bilens tjänstevikt, det finns andra begränsningar som gör att man ALLTID måste kolla den specifika bilens regbevis för att få reda på hur mycket man får dra på B- resepktive BE-behöriget.

Tillägg: det är aldrig skitsamma hur mycket man lastar, man får givietvis aldrig gå över släpets maximala lastvikt.

Men har du BE-behörighet gäller bruttovikt, inte totalvikt vid släpinvägningen.

Pepa75 skrev:

Kör oxå subba, en outback med 4-hjulsdrift.:love:
Underbar bil att köra långt i, suverän klimatanläggning, drar bra för det mesta, min är lite seg i tunga backar men jag har tyvärr inte den största motorn.
Minus för dåligt helljus, så extraljus är nästan ett måste. Får lätt motorstopp vid krypkörning/backning då den kräver MKT grundgas, men det lär man sig.

Drar 1,35 l/mil vid långkörning i laglig hastighet med maximala 1800 kg bakom (vid BE, får dra 1550 annars) och full last i bilen.

Har märkt att om jag håller 100 km/h så minskar bränsleförbrukningen till 1,2 l/mil...:angel: Dessutom drar den bättre då!

Ekkatt skrev:
på blocket säljs det en hästlastbil med plats för 2 hästar. Behöver bara B-körkort. 125 000:- om jag inte minns fel!

Kolla upp hur mkt i kilo du får lasta bara!
Många B-korts hästlastbilar får lasta maximalt 800-900 kg. Och då räknas ALLT du lastar in utom föraren (som ju ingår i tjänstevikten).

Kan bli svårt att lasta två fullstora hästar, ett par människor, utrustning, eventuellt foder mm om man vill köra lagligt. Går man över 3500 kg i "verklig" vikt blir det olovlig körning och överlast.

Ett stort plus för B-lastbilarna är att de får framföras i "vägens"hastighet, ingen 80-begränsning alltså!

axel skrev:
Vilka släp får lasta 2 normalstora (650kg) hästar? För som regel måste släpet vara ganska tungt för att kunna bära lasten.
I mitt fall skiter det sig, när de väger 630+825kg.

Det släppet som min mamma och hennes man har så får man ha två stycket ardenner hästar i. Det är en Blombert (nåt sånt heter den iaf)

Ardnas skrev:
Ja, vad rekommenderar ni för bilar att dra hästtransporten med? Jag har BE-körkort, så det är inte något problem. Kör oftast två hästar, så transporten är tung (ca 1800 kg) och jag behöver alltså en riktigt stark dragbil. Vill ha en pickup med 4hjulsdrift. Samtidigt vill jag gärna ha råd att köra den, så rimlig bensin/dieselförbrukning är ett plus! :D

Det finns så mga bra drag bilar. Cheva , Subaru , Volvo, Toyota pickuparna, Nissan pickubarna, Jeep Cheroki mm . Gå in på nga bilfirmmor och fråga. Det gjorde jag när jag letade bil och dra med. Men sen så behöver man ju inte köpa bilen på firman eller så.

JEEP :love:

Vi har en V8 som får dra 3500kg.
Drar 2 pållar i en Star Trailer (Ringo Star)
Totvikt 2000kg, vi ska väl typa om till 2300kg snart :angel:

Här känns det heller ingen skillnad om man kör utan trailer eller med!

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
898
Senast: lillan222
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Windy
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 291
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur