Bra dresyrgjord till sadeltvångshäst?

tobe

Trådstartare
Jag vill köpa en dressyrgjord till min arab. Hon har en tendens till sadelgjordstvång. Gillar inte om håren nyps fast av gjorden (får mycket päls vintertid) så behöver en gjord som gör så att sadelgjordstropparna lägger sig bra också. Gjorden måste finnas i storlek 50.

Kom med tips, och gärna bilder :) Vill gärna ha en gjord i läder. Helst vill jag hitta någon som kostar max ca 800 kr.

Sv: Bra dresyrgjord till sadeltvångshäst?

Jag har en H-gjord. Den är speciellt anpassad för hästar med sadeltvång och den fördelar trycket över en mycket större yta än en vanlig gjord. Finns i alla storlekar och är i läder, kostar dock betydligt mer än 800 och det gör väl i princip alla lädergjordar. Den är dock väl värd pengarna. Haft min i 3 år och märker stor skillnad på min häst.
Framförallt om man ahr en häst som lätt blir bukig är den bra för den lägger sig på ett sätt att den ej drar fram sadeln samt att man inte behöver spänna den hårt för att sitta stabilt.

Tixerant gjorden är den allra bästa för sadeltvång tycker jag. Lite för elastisk för min Childeric som har extra mjuka paneler, men toppen för vanliga ullstoppade sadlar.

Har nyligen köpt en Wintec Cair gjord och är rikigt nöjd med den! Hästen verkar gilla den mest av alla gjordar jag testat (många!). Den är lite svängd så den passar fint för araber som ju ofta har väldigt välvda revben.

Har även H-gjorden, den är bra om sadeln glider men tycker inte den är så komfortabel. Gav min häst kraftigt sadeltvång i början.... Det gör den inte nu men han visar mer spänning med den än båda Tixerant och Cair och vanlig gjord mer fårskinn, så använder den bara på sommaren om han ätit väl mkt gräs.

En bredare lädergjord med vadderad fårskinn (sån med kardborre, inte en tunnel, de är för tunna) kan också funka, då får du en bra tryckfördelning. Det är nog det billigaste alternativet. :)

Tyvärr dyrare än 800kr. Men wintec och Bates cairgjordar är toppen för känsliga individer.

Hööks har en bra gjord. den är bred under magen funkar bra på min pålle som är lite kinkig att spänna gjorden på. kostar ca 400kr

Jag skulle kolla efter en Franskgjord (Eric le Tixerant) på beg marknaden om du vill komma ned i pris. Överlägset bästa sadelgjorden och jag har märkt enorm skillnad även på min ponny utan sadeltvångsproblem.

Jag har en häst som är precis som du beskriver, jag använder en Wintec cair gjord och hästen blev jättenöjd, problemen försvann nästan.
Du ska ha en så bred gjord som möjligt som fördelar trycket på en stor yta.

Tror vi har samma?

Den är bredare, lite som en hoppgjord med platta. En anatomisk sadelgjord (EG) Jag själv är väldigt nöjd med denna!

Jag har en fransk gjord Eric le Tixerant till min häst med sadeltvångstendenser. Han gillar den gjorden men han är så känslig så jag har fårskinn på sidorna så han inte känner stropparna (det är en stor häst som egentligen behöver en 90 cm gjord men tixerant finns bara i 75). Luddet sitter alltså i "glappet" mellan spänne och sadelkåpa. Något som fungerar på min häst är också att jag när jag spänt gjorden så hårt som den skall sitta innan uppsittning stretchar frambenen framåt så att skinnet och pälsen lägger sig rätt och inte stretar. Ett mycket bra sätt på min häst :)

Lycka till!

Tixerand-gjorden kostar ju mer och är inte i läder. Men den är väl värd sina pengar och att den är lite ful. Hästarna älskar den.

Jag har haft den på flera sadeltvångshästar. Och samtliga har blivit hjälpta av den.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 731
Senast: Edla
·
Kläder & Bli fin Tänkte inhandla en ny plattång. Eller hair straightener verkar de heta numera. Den ska i första hand vara till för att locka mitt långa...
Svar
12
· Visningar
705
Senast: MissFideli
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 069
Senast: Ajda
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka