bra eller dålig ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Duffe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 043
D

Duffe

Är kingston sadeln en bra eller dålig sadel. Eller varför är priset ofte väldigt lågt på de märket ? Tacksam för svar :)

Sv: bra eller dålig ?

Om några minuter kommer folk kasta sig in här och skriva vilken skit sadel det är...hade både hopp och dressyr sadeln från kingston till min gamla häst för typ 5 år sen...funkade bra och det var sköna sadlar...tyckte jag iallafall...

Priset är lågt pga sämre hantverk när dte gäller läderoch sömnad.

Duger gott att rida för de pengarna .

Jag har kollat lite på internet och så där har det skrivit att den ofta inte passar hästen är det sant ? =)

håller dom länge .. för jag hittade en sadel som är till salu och de n kostar 1000 och ska vara ett år eller något och inte använd så ofta =) lite sugen på att ta den men vill veta lite mer om det är ett bra märka iaf :D

Det är väl nästan nypris??

Är sadeln använd ett år så vet jag inte om jag hade gett så mycket pengar för den..

KOlla på börjes

Sadlen är ett år men bara provad :) så va det skrev fel :P tycker du det ett bra märke.. Är själva sadlen hållbar

Jaa ;) vad är det för skillnad på flat seat och hopp ? eller asså vad menars med flat seat rättaresagt

Senast ändrad av en moderator:

Lädret är urdåligt, kass kvalite.
Hittar du ett rakt exemplar med någorlunda vettiga bossor säger jag grattis.

Bara materialkostnaden på en mellanklass sadel är dyrare än en kingston. Skulle du sitta och lägga ner så mycket arbete på en sadel för endast 1000 kr? Det tar inte 2-3 timmar att göra en sadel, dålig eller inte.

Har man inte råd med en dyrare sadel ska man kolla på syntetsadlarna. Betydligt mycket mer kvalite.

Finns betydligt bättre märken, men kostar då betydligt mer också. Smakar det så kostar det;)

Men visst "duger" den utmärkt, bara den passar hästen.

Dålig. Köp hellre en gammal lädersadel eller en nyare syntetsadel för ungefär samma pris.

OM du inte vet på förhand att den passar hästen och att just det exemplaret är rakt (MÅNGA av dessa billiga sadlar är både sneda i bommen och stoppningen) är det ju pengar i sjön ändå.

Titta på den, prova den, rid i den. Passar den dig och hästen, är den rak och i övrigt fin i skicket, då kan du börja fundera på om det är en bra sadel att investera i.

MEN under ett år behöver sadeln oftast stoppas om, och bara omstoppning betalar vi 2700 kr för. Då lägger jag hellre omstoppningspengarna i en sadel som jag vet att jag har ett schysst andrahandsvärde på.

Har haft alla 3 modellerna (har inte köpt någon av dem själv utan fått dem till hästar jag köpt)
Ingen av dem var raka, vilket hade gjort hästarna sneda.
Satt inte speciellt bra..:S på någon. Bommen på dressyr sadel jag hade var jätte knäpp (troligen knäckt) För den var normal men när man spännde fast den på hästen blev sadel jätte vid.

Flatback modell var sämst. Helt klart. hemsk för både ryttare och häst. Skulle inte ens vilja ha den att rida in en häst med. :eek:

Allround modellen klarde jag av, med nöd och näppen. Det var den enda som satt något sånär bra, och den enda som jag kunde stå ut med att sitta i.

Vill tillägga att jag ganska snabbt köpte andra sadlar.

Rekomenderas inte. Har förresten stycka sönder en:devil: hoppmodellen, om du vill se vad dom stoppar dem med:rofl: typ något garn liknande, ja eller det är precis som om dom stoppar sadlarna med garnnystan..:o

Tror jag har kvar den någon stans.. kan ev. ta bilder...:D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
217
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 129
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka