Bra foder till kräsen hund

"Hur svårt är det"... jeezes... Det handlar väl för fan inte om att det är "svårt". Det kan finnas tusen olika anledningar till att man inte har möjlighet att ge en viss typ av mat. Okej om man testat alla jäkla bra torrfoder som finns på marknaden och hunden fortfarande inte tycker något är gott men vi har liksom inte ens börjat.

Färskfoder är inget mirakelfoder som alla hundar äter. Jag har fodrat färskfoder av olika sorter och barf till min förra hund som var ännu kräsnare och han var lika jobbig med det som med torrfodret, fick ofta stå och slänga massor med mat som han inte åt och som bara låg och blev gammalt. Att ge färskfoder är ingen garanti för att hunden äter och svinnet som blir när hunden inte äter är betydligt större när man har med färskt kött att göra. Man kan inte flytta en skål färskfoder fram och tillbaka mellan rumstemperatur och kyl/frys hur många gånger som helst innan det blir en härsken bakteriehärd.

Mat ska absolut vara gott och det är ju liksom lite det som är poängen med att jag letar ett nytt bättre foder :grin:
Många har så dåliga skäl till att inte ge färskfoder. Ingen plats i frysen, för dyrt, för tungt att bära, jobbigt att tina. Det finns det lösningar på.

Sedan finns det ju olika smakliga färskfoder också, inte många säger nej till komage.

Jag har ju fler hundar så vill den kräsna hunden inte ha så blir någon av fodax hundarna glada. 2 ggr kan man ge men sen måste det ju slängas. Fast det blir ju samma pris som om hunden ätit.

Frågan är om torrfoder verkligen kan vara gott med den processen. Ja, alla hundar bryr sig inte, men för mig känns det som även om ingredienserna var bra före tillverkningen är det inte bra efter.

Våtfoder i konserv?
 
Men hur svårt är det att fodra färskfoder? Jag har inget emot bra torrfoder om hunden äter det, men om den inte gör det, varför ger man inte det bästa och godaste?
Det finns ju olika sorter som passar olika hundar, frysar och plånböcker. Några har frystorkat foder att blöta upp.
En av mina tikar får bara lammfärs (människoföda) när hon löper. Mat ska vara gott!
Min hane har varit sämre i magen av färskfoder än torrfoder.
Sen att åka iväg med husvagnen en vecka utan frysmöjligheter med två hundar som väger 55kg styck är svårt. Det måste ju fungera i vardagen också.
 
Min hane har varit sämre i magen av färskfoder än torrfoder.
Sen att åka iväg med husvagnen en vecka utan frysmöjligheter med två hundar som väger 55kg styck är svårt. Det måste ju fungera i vardagen också.

Nu var det smaken jag pratade om, jag tror definitivt att torrfoder kan vara fullvärdigt..
Det finns frystorkat för camping från flera märken eller så åker man förbi ett ica om det kniper, men med 90 kilo blir ju allt lite dyrare.

De flesta som tycker att det är såååå jobbigt har 1 hund a 10 kg.
 
Eller så ger man inte färskfoder för att hunden tycker att det är äckligt.. Har försökt ett par gånger med olika färskfoder men Nessie tycker att det är vidrigt.
Förutom den aspekten så är hygien en annan sak, det lättare att ha torrfoder om man åker bort utan frysmöjligheter sommartid då vi tävlar och är på kurs mycket. Att ha ett torrfoder hunden äter är guld värt då.
 
Jag köper ett torrfoder för att ha till godis, Wolf of Wilderness soft and strong. Det kanske är lite kraftigare än du är ute efter, protein ca 26% och fett ca 16 %. Finns i några olika smaker. Spannmålsfritt, men ganska lång lista på ingredienser. Varför jag föreslår är för att min kräsna hund är galen i det, och alla andra hundar som fått smaka verkar tycka samma. Att det är väldigt gott! Jag köper bara småpåsar, men det finns även i 12-kilos säck. Tillverkat i Tyskland.
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 106
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 025
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: Monifa
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp