Bra klippmaskin?

Mia_R

Trådstartare
Jag köpte en Moser Rex tidigare i höstas men den duger ju inte till att klippa med, så förslag på en klippmaskin som inte kostar en förmögenhet men som ändå orkar med en tjock cockerpäls? Då hunden är gammal så räknar jag inte med allt för många år att klippa, men det blir ju billigare än att lämna in honom på trimm flera ggr/år.

Hej! Jag skulle rek. att titta på Andis klippmaskiner! Visst dom är dyra i inköp men jag tycker det lönar sig i längden. Sedan skaffa två 7F skär till kroppen ( Byta ena skäret när det börjar bli varmt till det andra när du klipper.) Hoppas du hittar vad du behöver! Lycka till oavsett vad det blir för något!

Hej! Jag skulle rek. att titta på Andis klippmaskiner! Visst dom är dyra i inköp men jag tycker det lönar sig i längden. Sedan skaffa två 7F skär till kroppen ( Byta ena skäret när det börjar bli varmt till det andra när du klipper.) Hoppas du hittar vad du behöver! Lycka till oavsett vad det blir för något!
Inte så farligt dyrt ändå, kollade nyss vad en trimning kostar och det går på minst 700 kr/gång så den är intjänad på ett år. :up:

Vad skiljer de olika skären åt, jag hittar ingen beskrivning på användningsområdena men det skiljer ju rätt ordentligt i pris mellan dem.

Det som skiljer mellan skären är att ju högre siffra på skäret desto kortare klipper den pälsen.
Så tex. 10:an brukar man få med ibland när man köper klippmaskinen och den klipper väldigt kort! Den brukar man använda tex. när man klipper under tassarna. (Det finns även 15 skär som man brukar använda för klippa under tassarna också.)

7F är den vanligaste skäret när man klipper ner en hund med päls. Sedan finns det även 5F som blir lite längre fluff på pälsen som också är ganska vanlig. Men jag klipper alltid ner mina hundar med 7F, jag har också en spanieltyp som generellt inte ska klippas ner, men jag tycker det blir finast så.

Det är nog mycket därför priset skiljer sig mellan de olika skären. De skär som man använder mest är oftast dyrare än de andra skären. Men se till att det är F bakom när du klipper kroppen. Vad jag har fått förklarat för mig, är att F klipper finare eller vad ska säga. Satsa gärna på Oster eller Andis skär. Själv använder jag Osterskär 7F.

Säg till om det är något som verkar oklart, så ska jag försöka hjälpa till!

Jag köpte en Moser Rex tidigare i höstas men den duger ju inte till att klippa med, så förslag på en klippmaskin som inte kostar en förmögenhet men som ändå orkar med en tjock cockerpäls? Då hunden är gammal så räknar jag inte med allt för många år att klippa, men det blir ju billigare än att lämna in honom på trimm flera ggr/år.

Jag tycker att Oster A5 är helt överlägsen.
Den finns på nästan alla veterinärkliniker och många som håller på med min ras har en sådan. Har sedan en Aesculap Exacta att klippa tassar, öron och annat mindre med.
Kan rekommendera att köpa en Clipper spray, den kyler ner bladet när det börjar bli för varmt, desinficerar och smörjer.
Sen är det viktigt att olja in skäret varje gång när du använt klart så håller det jättelänge!

Min Oster A5 är inne på sitt 20:e år och fungerar lika felfritt nu som vid inköp och som trimmare så har den ju fått jobba en del genom åren, så mitt tips är helt klart en sån.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
1 003
Senast: Angel
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras... 2
Svar
30
· Visningar
2 190
Senast: Jeps
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 836
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur