Bra lättare dressyrövningar

Mirre

Trådstartare
för orutinerad häst vill jag ha:)
han är inriden men inte utbildad för fem öre.
Så tips på bra övningar för att bygga upp honom och även lära honom lite. Han kan framåtdrivande skänkel för kritt och trav, kan ej gallopskänkel, och förhållande hjälper. inget mer.
Så ööös på tips! han har inte så jättebra kondis än så gallopskänkeln får vänta lite:)

Sv: Bra lättare dressyrövningar

Travövergångar låter väl bra till att börja med. Och till slut kanske du kan avancera till att göra halt från trav och sätta igång från halt.

ok tack! får jag träna på balansen också:D
Han har ingen sadel så får rida barbacka:D

Rida i skogen, behandla honom som en unghäst.
utomhus får hästen naturlig bjudning, och du kan även öva galopp fattning av bara farten, när hästen bjuder...

Inte sitta och nöta runt med övningar på fyrkantsspår om han är seg och inte grundutbildad. det föder bara icke bjudning och motstånd.

träna där förutsättningarna är bäst för att han ska vara framåt och lite på hugget. då funkar det bäst.
de ska tycka det är ROLIGT. det kommer framför allt annat när man utbildar.

du måste bestämma dig för en sak i taget. Är hästen inte grundutbildad kan du inte samtidigt bygga muskler. man får ta en sak i taget. självklart kommer sen muskler som en påföljd, men som första steg måste du välja en sak i taget. I detta fall skulle jag anse att grundutbildningen kommer först.

Som mackan säger, rid mycket utomhus. Träna travigångsättningar. Upp i trav några steg, ner till skritt och direkt upp i trav igen. Kom ihåg att ge travskänkel när han ställer ner inner fram, så får du en mjukare och uppbyggande övergång då traven kommer bakifrån.
Bara några travsteg åt gången eftersom det är starten som är jobbig.

Ett tips jag har fått till min unghäst som behöver rump och ryggmuskler är att rygga 2-3 steg och sen direkt fram igen. Du kommer se hur han trycker in rumpan och höjer ryggen precis i steget fram. Det är i första steget fram ur ryggningen som är det jobbiga. Jag gör det ofta på min häst och har sett resultat. Prova!! I början var min häst svag och vinglade fram första steget, nu kan vi göra det i backar.
Sen tycker jag precis som med mackan; ut i skogen! Unghästar förstår ofta inte vitsen med att gå runt runt på en grusbana. Ut i skogen och LEK och smyg fram dressyrövningarna som om de är en del i det roliga. Mycket berömm och eftergift när han gör rätt. Många pauser på lång tygel. Ja du förstår säkert! :D

Bra övergångar mellan gångarterna. Halt där du ber om det (inte där hästen behagar stanna). Korrekt ställd och böjd genom hörnena och lite tempoväxlingar. Halvhalter. Skänkelvikningar i skritt. Ryggning. Det är enkla övningar.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 943
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 794
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 819
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka