Hjälp med extremt rädd häst

Bra att du skrev det där om att klappa. En klapp som låter är aldrig skön för någon. Hästar har ju som med mycket annat lärt sig att hantera människan dumheter men ingen häst njuter någonsin av att få klappar som låter. En häst som är rädd tar definitivt inte en klapp som låter som något beröm utan som det straff det faktiskt är. Vilket påminner mig om en liten elev jag hade en gång som inte ville klappa hästen för det gjorde så ont på henne... Hon hade lärt sig att det skulle eka i ridhuset, annars var det inte tillräckligt och hästen kände inte hennes beröm :cry: Så sorgligt och så idiotiskt. Hon fick lära om såklart men att bara tro, att ha fått lära sig, att en klapp, ett beröm, ska vara som hårda smällar :(
Jag klappade aldrig min , bara smek på manken eller halsen. Sen en gång klappade en veterinär honom på rumpan och det var alldeles för mycket. Jösses va känslig han är! Ja jag har ju sagt det .
 
@Mickizz superbra att du fått kontakt med någon som kan hjälpa till ! 😄
Hoppas du vill uppdatera framöver hur det går (jag hoppas ju då på positiva resultat såklart! ) 😄
 
Fast här måste jag nog ändå tillägga att seriösa hundproblemlösare alltid skickar alla problemhundar till veterinär före man gör något överhuvudtaget. Inte för att man förutsätter smärta men för att många, många, många hundar har en smärtbild. Varför skulle inte hästar ha det?
Jag hoppas sjutton att folk inte tycker att ”det är så tröttsamt att det alltid ska skrivas om de”.

Det borde, och är säkert så med många hästproblemlösare också, får man hoppas.
Jag väljer att inte diskutera mer! Blev inte mer klok av att skriva här utan mer fundersam och ledsen. Allt ja ville va att få hjälp med min stackars häst men att ist bli "illa behandlad" så forts jag inte att diskutera ämnet.
 
@Mickizz superbra att du fått kontakt med någon som kan hjälpa till ! 😄
Hoppas du vill uppdatera framöver hur det går (jag hoppas ju då på positiva resultat såklart! ) 😄
Ja de känns bra! Nej jag kommer inte uppdatera här iomed den rätt dåliga mottagandet jag känner att ja fick men förhoppningsvis så går de bra! Han var väldigt duktig idag när vi promenerade i hagen😂😍😍
 
Ja de känns bra! Nej jag kommer inte uppdatera här iomed den rätt dåliga mottagandet jag känner att ja fick men förhoppningsvis så går de bra! Han var väldigt duktig idag när vi promenerade i hagen😂😍😍

Jag tycker det var ju tråkigt att du känner att du fått ett dåligt mottagande när folk ger råd utifrån erfarenheter och uteslutning av tex smärta är ofta en bra sak - flera har ju beskrivit situationer med smärtpåverkade hästar som betett sig märkligt - det är väl bra råd att ta åt sig? Jag tycker det är fantastiskt att ha såna som @tuaphua till exempel med massor av erfarenhet av såna här hästar på forumet. Med avseende på hur du beskrivit hästen är det jättebra att du fått kontakt med någon som är duktig på rädda hästar att ge råd på övningar kan vara helt kontraproduktivt just med en rädd häst om man inte sett ekipaget.
 
Jag tycker det var ju tråkigt att du känner att du fått ett dåligt mottagande när folk ger råd utifrån erfarenheter och uteslutning av tex smärta är ofta en bra sak - flera har ju beskrivit situationer med smärtpåverkade hästar som betett sig märkligt - det är väl bra råd att ta åt sig? Jag tycker det är fantastiskt att ha såna som @tuaphua till exempel med massor av erfarenhet av såna här hästar på forumet. Med avseende på hur du beskrivit hästen är det jättebra att du fått kontakt med någon som är duktig på rädda hästar att ge råd på övningar kan vara helt kontraproduktivt just med en rädd häst om man inte sett ekipaget.

Jag har helt missat @tuaphua inlägg!
Men att folk pratar om smärta att man ska klappa hästen ist för att smeka känner man ju bara...Ja jag vet inte. SJÄLVKLART slår jag inte hästen när jag klappar den. Jag är inte intr av att få en lektion hur man klappar en häst.
 
Var i landet bor du? Beroende på var kanske jag kan rek någon som är bra på såna här hästar. Jag jobbar själv med sånt. Men hinner inte nu eller inom en överskådlig framtid. Däremot kan jag veta andra duktiga som kan hjälpa er.

Man blir bra på det man tränar på/gör. Det gäller även hästar. Ju mer den kommer lös desto mer befäst blir det oönskade beteendet. Det är ju en säkerhetsrisk både med lös häst och en panikslagen häst. Så sånt beteende vill man hejda så fort det går. Och en stor, panikslagen häst eller en som ger sig fasen på att slita sig kan vara lite överkurs för annat än tränare som arbetar med just sånt.

En sån häst vill man ju umgås med i boxen, massera, klia och annat mysigt. De värsta såna jag haft hemma kan jag gärna sitta med då de äter, beroende på hur safe det är får man ju placera sig så man inte riskerar skadas. Till slut vill jag sitta just intill maten. Och sita där tills hela högivan är slut. Ju längre tid du är i närheten under tiden de har en positiv känsla i kroppen desto mer betingar du in positiva känslor kring dig.
Du kan nyttja flocken och trötthet också för det.

Det du kan göra själv tills du får hjälp är att om hästen försöker slita sig så måste du dra i rätt vinkel mot dig för att göra så hästen tappar balansen. Då får du ge slack i linan för att sen ev behöva kasta all din vikt i linan ca kl 9 om du har hästen till höger om dig. Kan du också flytta ut bakdelen på hästen så bromsar det en del.

Att börja lära in att ge efter för tryck är lämpligt ihop med flocken om de stöttar eller i boxen/mindre begränsad yta om du inte är säker på att du inte kommer tappa hästen.
Sänka huvudet använder jag alltid på såna och rehabhästar som är explosiva. Då får man mer kontroll.

Hinner inte skriva mer nu..
Tack för ett fantastiskt svar!!! Äntligen!!!❤
Jag finns i västerbotten (norrland).
Jag har ja nu ska ja inte säga klappa för då blir de häxjakt utan smekt han när han stått i boxen och ätit, men då ska ja sätta mig å bara umgås med han! Idag promenerade vi i hagen både lös och med lina, han skötte sig väldigt bra men blev väldigt uppåt av godiset och ville ha mer å mer. Ska jag minska mängden godis då? Han gillar ju inte att man riktigt tar på han å blir då spänd. Varje gång jag gav godis sa jag "bra" så stt han lär sig ordet tänker jag.
 
Jag har helt missat @tuaphua inlägg!
Men att folk pratar om smärta att man ska klappa hästen ist för att smeka känner man ju bara...Ja jag vet inte. SJÄLVKLART slår jag inte hästen när jag klappar den. Jag är inte intr av att få en lektion hur man klappar en häst.

Hur ska vi veta att du tycker det är självklart? Det är ju rätt fåhändig information du gav i första inlägget och det finns tusentals hästar ute hos både ovana och vana människor som har ont och som symptombehandlas.

Att folk ser till hästens bästa kan väl inte ses som illa behandlad?
 
Hur ska vi veta att du tycker det är självklart? Det är ju rätt fåhändig information du gav i första inlägget och det finns tusentals hästar ute hos både ovana och vana människor som har ont och som symptombehandlas.

Att folk ser till hästens bästa kan väl inte ses som illa behandlad?
Men alltså😂 låter de nånstans i inlägget om att hästen far illa?
 
Ja ordet OM kan man ju lägga till ofta.

Vilket man bör när man blir tillfrågad och inte vet något alls om individen (vilket vi ju inte gör). Tänk OM folk gjorde det istället för att ta saker för givet och utgå från det? Vad bra och enkelt allt skulle vara.

Jag är inte riktigt vän av fenomenet att man tar förgivet att en häst är rädd eller att det sitter i huvudet och är säker på att det inte är smärta fast man inte kollat upp det.
Det är ju värre än att be någon fundera på OM det kan vara det och det är väldigt långt ifrån att vara otrevligt behandlad.
 
Vilket man bör när man blir tillfrågad och inte vet något alls om individen (vilket vi ju inte gör). Tänk OM folk gjorde det istället för att ta saker för givet och utgå från det? Vad bra och enkelt allt skulle vara.

Jag är inte riktigt vän av fenomenet att man tar förgivet att en häst är rädd eller att det sitter i huvudet och är säker på att det inte är smärta fast man inte kollat upp det.
Det är ju värre än att be någon fundera på OM det kan vara det och det är väldigt långt ifrån att vara otrevligt behandlad.
Jag tänker alltid ifall det kan va skada som är problemet men jag anser de inte va fallet IDAG iallafall. IDAG tror jag att de sitter i huvudet. Det är vad JAG tror om MIN häst som JAG sett mer än nån här.
 
Den far ju uppenbarligen inte illa hos dig.

MEN den kan ju fortfarande ha ont någonstans i.o.m att den inte är uppkollad ordentligt?

Absolut men JAG tror fallet INTE är så IDAG iallafall, JAG tror det sitter i huvudet på MIN häst som JAG ser och umgås med varje dag. Han kan absolut va uppkollad utan min vetskap.
 
Hoppas du får hjälp med din häst och att ni listar ut varför hästen är så rädd. Håller tummarna :)

En liten kommentar ang om hästen har ont eller inte.. Min första häst var något av en ”problemhäst/projekthäst” och det var en massa konstigheter med vad säljaren berättat för mig och vad som kom fram i efterhand. Hästen betedde sig konstigt på olika sätt (kunde anfalla, rev hagar och staket, stegrade sig ibland vid ridning, var svår att sko, spänd och stressig osv), men i grund och botten var han väldigt snäll. De trodde att hästen var knäpp helt enkelt och misstänkte hjärntumör eftersom han var så besvärlig. Hästen såldes till mig och jag fick inte höra ett ord om detta, utan han såldes som en snäll förstahäst. Tog mig inte dock länge innan jag insåg att något inte var ok, tog hjälp av en duktig kompis och vi kom långt bara med det. Sedan visade det sig att hästen hade spatt på bägge bak och det var på grund av smärtan som han betedde sig som han gjorde. Nu när han är frisk och rids aktivt mår han hur bra som helst och är sitt vanliga snälla jag. Smärta kan förklara mycket och visa sig på olika sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp