Bra liknelser

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Carmenzita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 473
C

Carmenzita

Vissa tränare har varit hos Sally Swift och lärt sig kommunicera med bildspråk. Hur reagerar ni på sådana tränare?

För mig funkar det jättebra, min kropp förstår mkt lättare liknelser än "reda instruktioner" (såsom 'tryck med vänster skänkel och ta upp den i formen').

Vilka liknelser tycker ni har fungerat bra för dig och din häst? Några av mina favoriter är "utedasset" (dels att man inte ska tillåta sig att trilla ner i utedasshålet i hästens rygg och dels hur man kan placera hästens huvud i olika tänkta utedasshål, för att se var den börjar bära sig bäst på volten ex), "frisörpelaren" (hur man kan känna hur den egna ryggraden skruvar sig än åt det ena hållet och än åt det andra när hästen skrittar, precis som en polkagrismålad pelare utanför frisörsalonger) och "badbollen" (hur man föreställer sig att hästen är en inoljad badboll, för att få upp känslan hur man rider med bäckenet - ofta säger våra instinkter tvärtom mot hur man SKA rida).

Sv: Bra liknelser

Jag har tyvärr aldrig fått möjlighet till att träna för en 'sådan' tränare, men skulle definitivt göra det om jag fick chansen.
Dels för att jag har lätt för att förstå liknelser och dels för att jag har fått så oerhört mycket hjälp av att enbart läsa hennes böcker (Sally Swift).

är lite för seg för såna liknelser :D

När jag är fullt koncentrerad gör sånt bara TILT TILT hos mig :o
Så här över nätet funkar de bra dock.

jag har inte ridit för någon som använder sådana liknelser tror jag inte.. så jag vet inte hur jag skulle reagera på det... funderar på om det inte skulle bli som för ponte- dvs inte alls! :D

För mycket liknelser eller framförallt visualiseringar funkar inte alls för mej. Om man ska använda liknelser så måste man ändå beskriva dem på ett sätt så jag fattar - något jag kan referera till helt enkelt. Jag har suttit x antal gånger på träningar för olika tränare och sett ut som ett stort fån och inte fattat ett dugg pga för mycket liknelser (jo, jag är ganska trög också). Tex nån gång skulle jag flytta hästens ben inom en tänkt klocka, vilket jag fick till att den round pen vi red i sas var klockan och "hästens ben" innebar alla fyra benen. Där satt 30 pers i publiken och ALLA förstod vad tränaren menade, men inte jag som satt på hästen...
Först när tränaren förklarade att jag skulle tänka mej en klocka runt ett av hästens ben med kl 12 rakt framåt och kl 18 rakt bakåt, och flytta det benet inom den klockan på valfritt sätt - så förstod jag... Men jag tror till och med att det slutade med att någon i publiken fick försöka förklara för mej för hur tränaren än försökte så blev det fel. Trots att hon ju studerat inlärningspedagogik och det är hela hennes grej inom hästeriet (läs; klickerträning, positiv förstärkning etc så vet man kanske vem det är :) ) och säkerligen är den av de tränare jag ridit för, med absolut störst kunskap på området.

Över nätet är det ju förstås annorlunda.

Just det har annars varit en ok tanke att använda sej av, dvs klockan runt benet. Lätt att hålla fokus på det som var själva övningen och inte börja fiddla med något som inte har med saken att göra (gör jag ju ofta) - bra på gröna hästar....

Till exempel, pratade häromveckan om takt-angivelse i tygeln med tränaren. Hon menade på att man "plockade av skjutkraften" - den liknelsen var tillräckligt påtaglig för min del. Dvs det lilla plocket i tygeln när hästen hade inner fram i backen kortade av skjut-tiden i bak, jag "plockar bort skjuttid" typ. Men framförallt för att tanken helt uppenbart fick det att fungera mycket bättre.

Liknelser som funkar byts ut hela tiden märker jag, särskilt ser jag det när jag läser träningsdagboken. Det beror väl på vilka problem vi jobbar på för tillfället, vad för häst jag jobbar med och så vidare. Så egentligen har jag nog inga favoriter.

Det finns ju en hel uppsjö av pedagogiska metoder och "sätt att uttrycka sej på", mellan att beskriva allt med liknelser, och säga "tryck med vänster skänkel och ta upp den i formen" - riktigt så svart-vitt är det väl inte.

Absolut, och det är precis som du säger - några tycker Sally Swifts bildspråk är toppen, andra tycker det är mög.

Det jag har märkt skillnad är ifall tränaren är duktig nog att ge liknelserna i exakt rätt tidpunkt, när eleven är redo för dem eller inte. Om läraren inte har den precisa känslan, reagerar jag precis som du. "Nej, det känner jag inte", "nej, jag förstår inte". Men som sagt, på mig funkar bildliknelserna jättebra, för min kropp är så jävla obegåvad.

Jag skulle bli helknäpp på att få sådana liknelser när jag rider. Det tar ju längre tid att fundera ut vad som menas än att genomföra rörelsen.
Jag rider på känsla, lyssnar hela tiden på hästen och hur den reagerar på mig. Jag har så svårt att förstå hur man ska kunna känna hur hästen reagerar och rör sig när man samtidigt ska sitta och tänka på att likna det ena eller det andra.

Jag tycker det funkar bra.
Min tränare använder sig av lite andra liknelser när hon ska förklara saker.
Som: SIS= skit i sadeln (om man rider dåligt eller inte rider alls)
Sladdrig fisk (om skänklarna fladdrar omkring)
Äta julbord och sen gå på friskis o svettis (Om hästen äter mycket gräs hela dagen och sen ska gå ett hårt träningspass direkt)
Man kan inte se känslan! (denna tycker jag är jättebra)

Hon har sakt många liknelser som jag skrattat åt men jag kan inte komma på fler.
Man fattar ju poängen med dem! ;)

Senast ändrad av en moderator:

En del fungerar, jag tror att de är mer konkreta och lätta att visualisera. En hel del gör mig bara :confused: ...öööhh? Jag vill ha ganska konkreta råd, vilken del av kroppen ska åt vilket håll och varför. När jag förstår det kan en liknelse vara på sin plats. Men ibland känns det som "föreställ dig att du är en giraff som ligger i en hängmatta. Smtidigt balanserar du en gin & tonic på huvudet och försöker sträcka ryggraden som en äppelformad båge, fast inte så mycket. Nu ska hästen kännas som en blå luftmadrass" Jahatackja :p

Några bra liknelser (Sally Swift) eller bilder för mig är den där snurrande pelaren, bordet som man ska flytta åt sidan. Att rida med skelettet, och att ha en tråd som drar upp en i hjälmen. Den där man är ett träd som växer uppåt när benen växer ner i marken (alt. är avkapade vid knät).

Jag har nog mest bilder av hur det inte ska se ut i huvudet tror jag! Det kanske inte är så bra att se vikta ryttare, stol - och hängsits m.m när man ska försöka göra rätt...? Det har jag inte tänkt på tidigare, ska försöka att tänka på en positiv bild!

Jag drömmer om att hitta en sådan tränare - visualiseringstekniker har alltid fungerat otroligt bra för mig, och när jag har provat Sally Swifts övningar på egen hand har det verkligen hänt saker!
Sakliga instruktioner om vad olika kroppsdelar ska göra och hur de ska placeras gör mig bara förvirrad. Får jag däremot veta hur det ska kännas är chansen mycket större att det blir rätt.

Nåja så obegåvad tror jag inte du är :smirk:

Vissa liknelser fungerar utmärkt för mig medans andra inte gör det.

horsefreak skrev:
Äta julbord och sen gå på friskis o svettis (Om hästen äter mycket gräs hela dagen och sen ska gå ett hårt träningspass direkt)

Det beror nog på hurdan konditon hästen är i, mina hästar går ute hela nätterna och äter gräs och sedan rider jag på morgonen, fungerar utmärkt!

Den ena skall gå ute dygnet runt innan en stor tävling nästa helg då blir han perfekt att rida.

Yossarian skrev:
föreställ dig att du är en giraff som ligger i en hängmatta. Smtidigt balanserar du en gin & tonic på huvudet och försöker sträcka ryggraden som en äppelformad båge, fast inte så mycket. Nu ska hästen kännas som en blå luftmadrass" Jahatackja :p

Bra tips!
Det ska jag försöka nästa gång jag rider! :rofl: :rofl:
Men.. vad är tanken att man ska uppnå? Passage?

Själv har jag ganska lätt för att ta till mig liknelser, men använder det ganska lite i min undervising, eftersom sättet jag associerar på ju inte är samma som ditt eller någon annans.
Jag gjorde dock ett av mina undantag för ett tag sedan, med en elev med mkt dålig kroppskännedom, och fick kommentaren: "sån´t där Sally Swift grejs fungerar inte för mig, jag kan inte se bilder på det viset".
Vilket fick mig att fundera på ett annat tillfälle, med en annan person, som sade att om h*n ska tänka på (nu kommer jag inte ihåg vad exemplet var, så vi drar till med ketchupflaska) en ketchupflaska, så ser h*n ORDET ketchupflaska för sitt inre, och inte en ketchupflaska.
Så metoden har helt klart sina nackdelar, men det har ju alla metoder. Jag tror att det viktiga är att som tränare hitta den metod som fungerar för en, självklart är det bättre ju fler undervisningsmetoder man behärskar, så länge man får alla att följa samma röda tråd, men man får nog hålla sig till det som känns mest naturligt för en själv.
Som ryttare får man sedan leta reda på en tränare som har en metodik som passar ens eget inlärningssätt.
Vad gäller min egna ridning kan jag ofta skapa en egen inre bild, för att bevara, och kunna upprepa en känsla, men det är inget som jag tycker funkar att överföra till andra, för det var ju MIN hjärna som gjorde den kopplingen.
Däremot brukar jag tala om i ett givet ögonblick vad som var bra, och be eleven att själv försöka bevara den känslan. Sedan får eleven göra vilka associationer h*n vill. :D

Jag skulle troligen inte kunna rida för en sådan tränare, för jag skulle asgarva hela tiden.
När jag läsde din text fick jag upp massa konstiga bilder i huvet, usch nej. Min tränare gillar inte at ajg sitter och garvar hela tiden, även fast de e inge roliga grejjer hon säger. Så de skulle troligen inte göra saken bättre.

Dessutom e jag väligt teoretiskt lagd, och tar till mig instruktionerna bättre om jag lyssnar eller framförallt läser.

Det gör det ju säkert. Men också vad det är för häst.
Mina hästar funkar också jättebra att rida även om de går ute.

Det var en liknelse som hon sagt bara och jag tyckte den var bra.
Kan säkert stämma in på många hästar som blir lite jästa av att äta mycket gräs och kan ske dessutom lätt gå upp i vikt.

Jag menade inte Alla hästar.

Det här med att känna sig som ett träd och sånt funkar inte alls för mig... Antingen tycker jag att liknelsen är korkad, vilket resulterar i att jag ligger på hästen och skrattar, eller så går den helt enkelt inte hem.
Min tränare har dock liknelser som att hästen ska se ut som en spansk hingst osv., dem förstår jag för spanska hingstar har jag sett på bilder och jag kan ju tänka mig hur min hästs hållning ska ändras för att hon ska se ut som en sån.
Hon brukar även uppmana mig att se ut som Dolly Parton (dvs. ut med bröstet) men det funkar bara hälften av gångerna, andra hälften slutar det igen med att jag ligger på häststackarn och skrattar.

*lånar knapp*

Visst är andra liknelser bra men varför helt enkelt inte bara säga som de e ?
ex istf "ta bak axlarna" så "tryck ihop skulderbladen" = bättre hållning

Bara för de kom jag inte på fler BRA kommentarer som e rakt på sak som "sätter" sej direkt... Men skulle hon börja dra "i snöret i hjälmen uppåt" så skulle jag ju fortfarande sitta me axlarna i "fel läge" ..

Så nä skulle inte ge mkt för "skumma" liknelser...

Problemet som blir om du följer instruktionen "ta bak axlarna" är att du blir spänd och försöker hålla en onaturlig ställning. Försöker du istället "dra dig i håret" rätar du upp ryggen och hållningen vilket leder till att axlarn åker bakåt. Orsak och verkan...

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 667
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka