bra macro objektiv till Nikon D80

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare wilman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 684
W

wilman

Hej
Jag har en Nikon D80 och kör på det objektivet som köptes till kameran 18-135, Det är väl bra så men jag vill ha något ännu bättre som jag kan ta riktiga närbilder på insekter och blommor, jag är också intresserad av porträtt foton samt landskap.
Någon som har något förslag? får gärna läggas in en bild som är tagen med det objektivet;)

Tack på förhand

Sv: bra macro objektiv till Nikon D80

Jag fattar inte riktigt... Ska du ha ett macroobjektiv som du även ska ta porträtt och landskapsfoton med?:confused:

Ja varför inte?

Jag har följande optik: Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED

Fungerar alldeles förträffligt till porträtt och landskap. AF:en är väl lite långsammare än på annan optik men det har ju ingen betydelse till de användningsområderna. Ett macroobjektiv brukar oftast ge en otrolig skärpa.

Följande är fotat med mitt macro:

604ec1d30a7910f235a57111cf60b715.jpg

3b79e39d9545d3457e0bc90271ab232c.jpg

YO_070914-058_copy1024.JPG

140999df42be430ea73adc1220db6172.jpg

Jag har ett Micro-Nikkor F 55/2,8. Man kommer ruskigt nära med det.

Alla "äkta" macroobjektiv ger skala 1:1. Dvs. om något är 2mm i verkligheten avbildas det 2mm på sensorn. Oavsett brännvidd fungerar det så, det som avgör är alltså hur långt arbetsavstånd man vill ha till objektet. I princip alla macroobjektiv (Brännvidd från 50 mm och uppåt) är utmärkta för porträtt, däremot kan det vara lite knepiga brännvidder för landskap, men det är jus brännvidden och inget annat som sätter gränserna där.

105mm VR är förmodligen det bästa macroobjektivet du kan köpa till din D80 nu, men det är dyrt, 8000:-

Ett annat bra alternativ är Tamron 90mm som också är extremt bra, dock inte lika bra som 105mm VR, det kostar strax under 4.

Kanske också Nikons nya 60mm macro vore något, kostar strax under 5.

Det var lite väl dyrt det där tyvärr men tamron värkade utmärkt det blir nog det;)
Tack för förslagen

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 och tillhörande kit objektiv 18-55. Jag söker nu ett bra zoomobjektiv som fungerar väl i utemiljöer. Tanken är...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: Fozzie
·
C
Fritid Till helgen beger jag mig upp till Åre och systemkameran följer givetvis med :laugh: Men har funderat på att skaffa ett bättre objektiv...
Svar
2
· Visningar
2 312
Senast: Car
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: Domenico
·
IT & mobiler Jag skulle vilja bli lite bättre med min kära Eos, men har inget särskilt bra objektiv. Har kitobjektivet samt ett teleobjektiv som...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband