Bra montéryttare ?

Sv: Bra montéryttare ?

Jag såg det bara en gång och var lite osäker på om det var i var tredje han red lätt. Om hästen t ex drar ett bakben, eller är mycket tröttare i ett ben kan man välja att rida lätt i vartannat eller var fjärde i slutet på loppet, för att spara det "dåliga" benet. Min poäng var att det inte går att rida finish utan att rida lätt.

De som rider lätt hela lopp, t ex Abrivard byter väl sittben ibland under loppet? Det är väl ganska ovanligt att rida lätt i var tredje ett helt lopp.
 
Sv: Bra montéryttare ?

Montéryttare skrev:
Haha.. testa på moppen,,, men du måste gasa o bromsa mycket så du kommer i balans vid tempo ökningar ;) :rofl:

Haha jadu, inga problem ;) Jag kanske måste ha stödjul på moppen så jag håller mig på vägen och inte bryter ut i dikena ;)
 
Sv: Bra montéryttare ?

haha. Det låter som att jag har en lååång tid framför mig om jag ska lyckas bli montéryttare .. ;) Ni får nog vänta en .. sisådär 3 år, innan ni kanske får se mig, ens på en licenskurs .. ;)
 
Sv: Bra montéryttare ?

solros skrev:
Jag såg det bara en gång och var lite osäker på om det var i var tredje han red lätt. Om hästen t ex drar ett bakben, eller är mycket tröttare i ett ben kan man välja att rida lätt i vartannat eller var fjärde i slutet på loppet, för att spara det "dåliga" benet. Min poäng var att det inte går att rida finish utan att rida lätt.

De som rider lätt hela lopp, t ex Abrivard byter väl sittben ibland under loppet? Det är väl ganska ovanligt att rida lätt i var tredje ett helt lopp.

Jag skulle inte vilja "dölja" att en häst drar ett ben med att rida lätt... Missuppfatta mig rätt ;) Men om hästen blir trött i ett speciellt ben så är det väl något som är fel? Om hästen är såpassbräclig att man måste "spara" ett ben såskulle inte jag vilja rida iaf...

Har ingen aning om dom byter sittben... Men Abrivard rider väl i vart tredje!? Vet iaf att ägaren vill att han skall ändra stil och stå i fältsits för att det i flesta fall är bättre! (var i vevan med att Jaggen gick orent i montéloppen...)
 
Sv: Bra montéryttare ?

Nu har du ju ingen licens längre, men du tog väl inte upp 300 kvar och red ut för att hästen började dra ett ben? ;)

Man kan hjälpa hästen att komma till mål snabbare (och i rätt gångart) genom att fördela vikten rätt på hästen (rätt för just den häst just då). En skicklig ryttare kan dessutom till viss del dölja en orenhet. I Frankrike är detta ju mycket viktigare då de blir diskade för orent trav. När Abrivard försökte stå upp på Jaggen blev han diskad för orent trav, så det försökte de bara en gång.

Jag tycker också att det är bäst för hästen att stå upp. Men faktum är att det inte går att rida finish effektivt och stå upp samtidigt. Just sista biten är var tredje det mest effektiva på en helt fräsch häst. :)
 
Sv: Bra montéryttare ?

Det beror på vad för häst man rider, men jag står upp i monteloppen, viserligen har jag bara gjort 1 montestart men det blir en till nu på söndag:)
På den hästen som jag ska rida på söndag, står jag upp hela vägen, inte jätte korta läder men kortare än normalt.

Tycker Anna Rönning rider väldigt bra:bow:
 
Sv: Bra montéryttare ?

solros skrev:
Nu har du ju ingen licens längre, men du tog väl inte upp 300 kvar och red ut för att hästen började dra ett ben? ;)

Man kan hjälpa hästen att komma till mål snabbare (och i rätt gångart) genom att fördela vikten rätt på hästen (rätt för just den häst just då). En skicklig ryttare kan dessutom till viss del dölja en orenhet. I Frankrike är detta ju mycket viktigare då de blir diskade för orent trav. När Abrivard försökte stå upp på Jaggen blev han diskad för orent trav, så det försökte de bara en gång.

Jag tycker också att det är bäst för hästen att stå upp. Men faktum är att det inte går att rida finish effektivt och stå upp samtidigt. Just sista biten är var tredje det mest effektiva på en helt fräsch häst. :)


Visst kan en ryttare dölja oren trav, jag höll med om det...
Men jag är van att vid minsta ojämnhet prata med tränaren, så kommer förste man ut och vet. om det behövs för att kolla upp fel så det inte blir värre... Är kanske lite annorlunda i proffsträning tror jag. Iaf av mina egna erfarenheter o av vad man ser...
 
Sv: Bra montéryttare ?

lie skrev:
Tycker Anna Rönning rider väldigt bra:bow:

Håller med... Sen har hon även förmånen att köra lopp vilket är väldigt bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra montéryttare ?

Montéryttare skrev:
Men jag är van att vid minsta ojämnhet prata med tränaren, så kommer förste man ut och vet. om det behövs för att kolla upp fel så det inte blir värre... Är kanske lite annorlunda i proffsträning tror jag. Iaf av mina egna erfarenheter o av vad man ser...

Lite svårt att konsultera förste man och vet i sista sväng. Just det tror inte jag skiljer mellan proffs- och amatörtränare... :D
 
Sv: Bra montéryttare ?

solros skrev:
Lite svårt att konsultera förste man och vet i sista sväng. Just det tror inte jag skiljer mellan proffs- och amatörtränare... :D


Ähhh... om du skriker tillräckligt högt så kanske du har tur att det hörs till stallbacken :angel: ;)

Men allvarligt, nu förstod jag hur du tänkte... Jag tänkte att man inte ska ta ut en halt/ojämn häst i lopp överhuvudtaget... Men om man inte märker förrns upploppet, så självklart ska man vara såpass erfaren att man kan parrera det hela... o det var väl så du tänkt från början, fatta jag nu :D
 
Sv: Bra montéryttare ?

Skulle någon vänlig själ kunna försöka förklara för mig vad ni menade med att .. hm, "rida var tredje" ll rnåt sånt .. ? :confused:
Jag hängde inte riktigt med om vad ni menade där .. :p
 
Sv: Bra montéryttare ?

njaee. vet inte om jag håller med..alla kan visserligen ha en dålig dag men jag tyckte inte hon red så bra på axevalla i söndags..
 
Sv: Bra montéryttare ?

Rigolette skrev:
Skulle någon vänlig själ kunna försöka förklara för mig vad ni menade med att .. hm, "rida var tredje" ll rnåt sånt .. ? :confused:
Jag hängde inte riktigt med om vad ni menade där .. :p

När du rider lätt så rider du inte ett(sitta), två(stå), ett(sitta), två(stå)... osv...

utan du rider ett(sitta), två(stå), tre(stå), ett(sitta), två(stå), tre(stå)...osv...


År du med? ;)


//väääärldens sämsta pedagog :D
 
Sv: Bra montéryttare ?

*Gotlandsrusset* skrev:
njaee. vet inte om jag håller med..alla kan visserligen ha en dålig dag men jag tyckte inte hon red så bra på axevalla i söndags..

Jag har aldrig sett henne rida... Bara sett resultat/ bilder...
 
Sv: Bra montéryttare ?

Med att rida lätt i vart tredje menas med att du hoppar över ett travsteg, som om du rider dressyr och ska byta sittben, dvs det framben man sitter ner på.
Det är för övrigt ett bra sätt att rakrikta sin häst, rida lätt fem steg, hoppa över ett rida 5 steg på andar benet och så fortsätta så. Gör alltid så om jag för ovanlighetens skull rider pållarna i trav.
 
Sv: Bra montéryttare ?

Okey, jag tror att jag är med ;) heh :D Tack för beskrivningen ;)
 
Sv: Bra montéryttare ?

Vilken stil är mest ansträngande då ? Och, vilke muskler osv tar mest "stryk" av just den stilen .. ? :)

Måste förbereda mig ordentligt .. ;)
 
Sv: Bra montéryttare ?

att stå upp är jobbigare, får lätt mjölksyra i benen. Sen är kondisen det viktigaste att träna upp tkr jag. Har man ingen kondis så spelar de ingen roll hur mkt muskler du har
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
580
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
15 635
Senast: Fiador
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
23
· Visningar
928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp