Bra och billig studentdator

kolblakkur

Trådstartare
Är på jakt efter en bra och billig studentdator, kruxet är att jag inte kan något om datorer. Det går bra med en mindre modell på dator eftersom jag ibland kommer behöva bära med mig den. Krav är: webkamera och möjlighet att koppla in headset. Mina behov är: kunna skriva arbeten i Word, delta i webcamkonversationer samt se inspelade videos. Har alltså inga höga krav :) Vilka tillverkare kan ni rekommendera? Kansle kan ni tom rekommendera en modell? :)

Mitt tips, som student, är att vara försiktig med att köpa en allt för liten dator. Att skriva längre texter på ett pyttelitet tangentbord är bökigt och det är även att läsa längre texter på en liten skärm (pdfer, artiklar, detaljerade diagram etc). Arbetsställningen blir helt värdelös för både nacke och handleder. Ska du dessutom se hela föreläsningar på datorn så är det skönt med en lite ordentligare skärm så att du se vad som pågår.

Så sikta på en någorlunda "normalstor " (här avslöjar jag mina datorkunskaper) laptop men som väger lite. CD spelare tar tex ofta massa plats, väger mycket och är helt onödigt nu för tiden.

Behöver/vill du släpa runt på den? Annars skulle jag välja minst en 15" det är skönare att skriva och läsa ju större de blir. Jag har en Sony som jag är jättenöjd med men den är tung, den köpte jag när jag började plugga distans men har varit tvungen att släpa på den ett par gånger och det gör jag gärna inte.
Asus har bra datorer. Jag rekommenderar att du åker och klämmer å känner för känslan säger mycket.

Asus har generellt bra kvalité och funktion (alla datorer för mig, särbon och hans mamma har varit Asus de senaste omgångarna). De har inte CD/DVD numera och är väldigt lätta även om man har en på 15". Jag skulle inte rekommendera någon mindre än så, det blir som sagt väldigt jobbigt med både tangentbordet och att titta på skärmen.

Är på jakt efter en bra och billig studentdator, kruxet är att jag inte kan något om datorer. Det går bra med en mindre modell på dator eftersom jag ibland kommer behöva bära med mig den. Krav är: webkamera och möjlighet att koppla in headset. Mina behov är: kunna skriva arbeten i Word, delta i webcamkonversationer samt se inspelade videos. Har alltså inga höga krav :) Vilka tillverkare kan ni rekommendera? Kansle kan ni tom rekommendera en modell? :)

Jag har en Windows Surface, tangentbord och penna. Gillar att den också fungerar som tablet, och den är lätt att ha med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka