Bra och dåliga fetter...

StandByMe

Trådstartare
Min pojkvän har gjort blodfettsmätning och fick ganska tråkigt resultat, de goda fetterna hade han 1.0 på (ska vara så högt som möjligt) och de dåliga fetterna hade han 3.75 på (ska vara så lågt som möjligt).

Hur kan vi förbättra dessa värden? Både han och jag tycker det är viktigt eftersom pojkvännen har mycket hjärt- och kärlsjukdomar i släkten.

Motionerar gör han redan mycket, han springer ofta och långt 3-4 ggr per vecka och kör ca 2 styrkepass per vecka. Lätt morgongymnastik varje dag också i ca 20 min framför teven, sedan går han fram och tillbaka till jobbet (ca 40 min totalt) och står upp hela dagen på jobbet (men stillastående). Vi har ingen bil så vi cyklar eller går vart vi än ska.

Ska man undvika smör och grädde o.s.v. i maten? Om de används, är lightprodukter att föredra (vet att detta är omdiskuterat). Han äter fet (3-4%) yoghurt varje morgon, bör detta ändras? Gäller restriktioner alla mjölkprodukter som t.ex. keso, mjölk, gräddfil o.s.v.? Ska ost också uteslutas så gott det går? Vi äter gärna både halloumi, fetaost och mozzarella nämligen.

Kan det räcka med att börja äta lite mer avokado, nötter och olivolja (och försöka klämma in lax 2 gånger i veckan) för att få upp det goda fettet eller tror ni det behövs Omega-3-tabletter? Vad mer?

Vi är riktiga gottegrisar, som gärna äter både chips, kakor och godis under helgen. Det kan bli ganska mycket sånt. Om vi minskade in på detta till bara äter litet fredag- och lördag kväll, skulle det kunna göra skillnad på det dåliga fettet?

Hjälp! :arghh:
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

Fick ni inga rekommendationer alls när ni var och fick resultatet av testerna? :confused: Ska ni göra en uppföljning av något slag?

Jag skulle nog säga att det viktigaste steget är att minska ner på det som är värst för kroppen, dvs godis, snacks och kakor. Det finns ingenting i dessa saker som är bra/nyttigt för kroppen, därför gör man bäst i att minska ner sin konsumtion så mycket som möjligt.
Angående light-produkter/produkter med lägre fetthalt så tycker jag personligen att det beror på vilken produkt det är, det är t ex inga konstiga ämnen i bregott mellan eller lätt-kesella, trots att det är lägre fett-halt än i orginalen, så de känns ok, medans andra light-produkter kompenserar den lägre fetthalten med socker och massa e-nr, vilket är mindre bra.
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

Läkaren tyckte resultaten var OK men att det fanns plats för förbättring. Läkaren drog det vanliga.... tänka på att motionera och äta fet fisk flera dagar i veckan... Men sambon motionerar redan och i övrigt äter vi mycket fisk och använder mycket olivolja (framför smör) i matlagningen. Det jag som sagt kan tänka är negativt är godsakerna på helgen, som kan bli mycket samt att vi äter relativt mycket mejeriprodukter (både feta sådana som grädde, creme fraiche, ost) men också lättare (mjölk, yoghurt, fil). Läkaren sa ingenting om detta och jag undrar i vilken utsträckning det kan påverka...

Sambon vill såklart få ner kolesterolvärdet trots att läkaren tyckte det låg inom rimliga gränser. Det är trots allt ganska högt och speciellt med de genetiska förutsättningar hans släkt verkar ha (både hans farfar, farmor, enda faster och pappa har gått bort eller haft problem med hjärt- och kärlsjukdomar av olika slag).

Det är en hälsoundersökning han gör genom jobbet så det kommer tas nya prover om tre år.
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

Nu är jag inte haj på det här med fetter men jag tycker att smör etc är ok fetter. Det som inte är ok är transfetter som förekommer i choklad, chips och färdiglagat.

Är fettet ifrån bra råvaror (t.ex smör och inte margarin som egentligen är bara plast) är det helt ok. Fet fisk, ägg, smör, grädde.

Så ja, jag tror att ni kan tjäna på att dra ner på onyttigheterna till 1-2 dagar i veckan.
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

Det finns vegetabiliska saker att stoppa i maten istället för.smör osv. Havregrädde istället för vanlig grädde, byt ut smöret på mackan mot mosad avokado, ät mer grönsaker osv.
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

Vi är riktiga gottegrisar, som gärna äter både chips, kakor och godis under helgen. Det kan bli ganska mycket sånt. Om vi minskade in på detta till bara äter litet fredag- och lördag kväll, skulle det kunna göra skillnad på det dåliga fettet?

Börja med detta, det är med stor sannolikhet här problemet.

En rent allmän reflektion (alltså inte direkt/bara riktad till dig TS) är att jag tycker det är förbluffande att folk börjar prata om att ex. byta ut sin typ 1,5%mjölk mot 0,5% när de vet att de sätter i sig godis/chips/andra fettfyllda produkter. Light-industrin har verkligen lyckats med sin hjärntvätt!
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

KL
Gör eget godis istället för köpegodis, t.ex chokladmuffins osv. Blir kanske inte så värst mycket nyttigare, men det innehåller inte lika mycket skit som köpt och det är åtminstone en början om ni vill minska på sötsaker. :)
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

Vi använder inte lightprodukter i dagsläget då jag är skeptiska till dessa. Men i och med detta började jag såklart fundera på om det är att föredra SAMTIDIGT som vi såklart ska dra ner på allt godis osv. Trodde det framgick, jag menade aldrig att vi tänkte fortsätta äta hur mycket gott som helst och försöka "väga upp" genom att äta lightprodukter... Det jag undrade var istället om det kunde räcka med att dra ner konsumtionen på snacks för att då ner blodfettvärdena, eller om det behövs större kostförändringar än så för att få ner blodfettet.

Jag kommer i alla fall strunta i lightprodukter men försöka få in mer avokado, nötter och endast använda olivolja vid matlagning. Ska kika upp havregrädde som någon tipsade om, tack! Vi ska försöka göra mindre gräddbaserad mat.
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

Min son fick ganska höga värden på det dåliga kolesterolet på det första testet på sitt jobb (då runt 20 år gammal) och sjuksköterskan frågade om han hade ätit pizza i veckan och det hade han och då menade hon att det förklarade det hela. Det är alltså så enkelt att man kan inte äta diverse onyttigheter var och varannan dag och tro att det vägs upp av att man motionerar och äter nyttigare vissa dagar. Det är som när man bantar. Man kan inte sätta i sig en pizza på 2000 kalorier varannan dag och svälta sig varannan. Man måste äta nyttigt hela tiden. Jag tycker att din sambo ska gå tillbaka till företagshälsovården och förklara sin situation om släktens historia och be om en remiss till en dietist som kan hjälpa honom med vad han ska äta och inte äta.
 
Sv: Bra och dåliga fetter...

Tack för svar. Förstår vad du menar. Vi äter ju relativt nyttigt och bra på vardagarna (mycket grönsaker, baljväxter, olivolja, magert kött och fisk o.s.v.) och sedan svänger vi ut på helgen med både fetare mat (dock aldrig snabbmat men kanske potatisgratäng med bearnaisesås och rött kött) och snacks, så problemet ligger väl däri. Däremot kommer vi nog inte kunna eliminera (men dock minska! mycket!) det goda snackset på helgen fullt ut, i alla fall inte som första steg. Det ligger för mycket njutning i sånt för både hans och min del...

Läkaren på företagshälsovården är väl medveten om hans genetiska förutsättningar, men menade ändock att hans värden inte alls låg i riskzonen på något sätt utan enbart "hade rum för förbättring" (ställ i relation till mina blodfetter som jag mätte för ett halvår sen där jag hade 1.8 på det goda fettet och 1.0 på det dåliga) så på henne verkade det som att en liten förändring i kosten skulle kunna göra skillnad. Sen att hennes förslag på kostförändringar var väldigt odefinierade är en annan femma, men vi börjar förändra helgens "orgier" så får vi se.....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 635
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 493
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 115
Senast: Ramona
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp