Bra och ofarligt staket till hingst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Annas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 179
A

Annas

Jag har lite problem med staketet till min hingst. Just nu går han i en hage med trästaket (endast en slana överst) samt två släta eltrådar. Nu i december skadade han sig i ett bakben efter att ha stått och sparkat med bakbenen in i staketet och fastnat i eltråden och släpat runt den. Hästen i fråga brukar även "hingsta sig" varje dag och stegra nära staketet så att han ibland sparkar ner både trådar och brädor. Han har aldrig sprungit igenom staketet, men det är oerhört tröttsamt att hålla på och laga staket hela tiden och dessutom få en skadad häst...

Finns det någon med erfarenhet av detta som kan tipsa om ett bättre stängsel för hingstar? Man kan räkna med att han kommer att stegra sig nära staketet och sparka mot det så det bör hålla för tuffa tag...

Sv: Bra och ofarligt staket till hingst?

Rent spontant skulle jag säga att han får helt enkelt lära sig var staketet går. Men jag har ju inte sett situationen. I mitt tycke går det inte att göra stegrings- och sparksäkra staket, då hästar har stor räckvidd. Kanske en distansisolator? Som gör att en eller flera trådar kommer en bit inåt. Lättare och laga kanske än ett helt staket. Har han en äldre kompis som kan lära honom vart gränserna går? Mina unghästar har alltid haft en läromästare och alla hittills (knack,knack, ta i trä) har hållt sig på rätt sida. T.o.m shettisen går inte under de entrådiga avspärrningarna på 0.90-1m jag har för att dela av hagarna.

Hans mening är inte att sparka/trampa ner staketet (jag var nog lite otydlig där). Förutom möjligen den enda gången närhan stod och sparkade med bakbenen mot en stolpe och fick av och fastnade i tråde o blev skadad. Annars handlar det mestadels om att han slår ner staketet "av misstag" när han stegrar sig efter att ha luktat på bajset o sånt. Han har aldrig försökt ta sig ut ur hagen. Han går i egen hage med kompisar i hagarna runtom (2 meter mellan staketen).

plaststaket ??

Min gamla hingst kan också göra som din...slå med frambenen så han "fastnar" ...fast numer är han ganska rutinerad så han vet vart trådarna går...men än kan det hända att han "missar"..han går heller inte ut...jag har breda elband och trästolpar...men plaststaket med plastslanor är nog det "bästa" om man vill vara säker på att dom inte skall komma ut eller skada sig

Har funderat på det där med plaststaket också, men när jag mailade ett företag som säljer sådana så visade det sig att det kommer att kosta 12000 kr att byta staket i hagen, exklusive moms och montering! :eek:

Hur är det med rostfria metallrör, lite kraftigare typ som man kanske t o m kan koppla el på? Vet bara inte var man skulle få tag på sådana och hur man på ett säkert sätt (ur skadesynpunkt) skulle fästa dem på stolpar så att de inte kan lossna...

franska elbandet?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 261
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 834
Hästmänniskan Jag blir knasig :crazy: :cry: . På drygt ett år nu så har två av våra hästar skadat sig alvarligt på staketen till deras hagar. :( Så... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 269
Senast: roslagen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka