Bra paddar

Gimlan

Trådstartare
Jag lindar inte alls ofta, men om pålle skadas kan det ju behövas så lindor och paddar finns hemma men när jag skulle använda paddarna sist insåg jag att de var grymt krångliga att hålla på med. Det var neoprenpaddar som borde ha klippts till i lagom size.

Så: Vilka paddar är enklast och bäst? Vilka mått passar en större C-ponny?

Gärna massa tips till olika syften och i olika prisklass!

Sv: Bra paddar

Jag lindar med vanliga paddar på min ponny. Alltså "full". På stallbandagen gör det mig ingenting om padden går upp, det är ju lite det som är tanken. Mina är från lamicell, kanonbra vaddering - tjocka och lätta att forma. Använder alltså stallpaddar som sådana. Eskadron har också varit bra!

stall bandage ska vara tjocka fluffiga och mjuka, neoprenpaddar är till ridning och knappt det :p stallbandage gör det inget om de är lite för långa så hade tagit full till c ponny ben. ev full bak och ponny fram beroende på hur hästens ben ser ut

till stall bandage är jacsons bra, mjuka och lagon tjocka paddar som formar sig väldigt bra.
jag har dock ett ett par från hööks som är allt för tjocka, stela och svåra att linda med. åtminstone det första året, sen är de någorlunda bra.

ridpaddar har jag ett par från jacson, ganska bra men eskadrons ridpaddar är bättre ;D ,

Lindar träningslindorna med eskadrons kanalsydda paddar. Där fick jag klippa till och sy för fram (D-ponny med size ponny.)
Lindar inte stallindor så ofta men när jag gör det så gillar jag bäst tjocka, vadderade bomullspaddar, här gör det inget om de är något större än träningspaddarna tycker jag.

Tack för tipsen! Vad är lämpligt om man lindar och klämmer på boots istället för att ha transportskydd? (Unghäst utan skor.)

Sen finns det ju sånna där i gel, som liksom är benformade, nån som testat?

Ur säkerhetssyfte föredrar jag transportskydden före lindor och boots.
Tänker ifall lindorna går upp eller liknande, man får i så fall se till och tejpa eller liknande för och inte riskera detta.

transport lindor + boots = stall paddar + ej elastisk linda + boots, transport paddar ska vara vadderade som stall paddar.

gel paddar är främst till för ridning, tycker dock att de ben formade inte verkar bara så särskilt bra, ska det vara gelpadd så ska dom täcka hela vägen runt benet enligt mig.

Ur säkerhetssyfte föredrar jag transportskydden före lindor och boots.
Tänker ifall lindorna går upp eller liknande, man får i så fall se till och tejpa eller liknande för och inte riskera detta.

Fast på en knappt hanterad fyraåring kan åtminstonde höga transportskydd bli väl magstarkt :)

Det är klart... fast linda med höga stallpaddar och sätta boots över det är nog heller inte så smart då

ta boots och benskydd på istället för lindor eller transport skydd om den inte är van vid att ha ngt på benen, alt låt den stå barbent om den inte är skod.
en häst som flippar ut pga transport skydd/lindor är aldrig roligt.

Man kan ju alltid träna lite hemma först med vanliga benskydd och sen om det går bra att så kan man gå vidare meed lindor eller transportskydd. Går det bara bra med benskydden så är det bättre än inget (om man nu inte ska köra långt..). Tänkte mest ur säkerhetssyfte att då är transportskydd säkrare menade jag, går det inte med höga benskydd som går över has och knä så säljs det låga - bättre än inget iaf :)

de paddar jag har själv är GG med kardborre samt Mias. Andra som verkar vara bra med är JW och lamicell. När jag lindar transportlindor så har jag när jag har känt att det behövts säkrat lindan med ett extra kardborrband (finns o köpa där de säljer framförallt fälttävlansutrustning). Eftersom många lindor gärna släpper lite i kanterna på kardborren så känns det som ett bra alternativ

Vart köper man Mias paddar och vad finns det för olika sorter? Pris?

Jag lindar med fleecebandage för ridning så jag söker paddar till det. Stallbandage andvänder jag inte ofta men skulle det behövas har jag Vulcanpaddar till det, men till ridning känns dom lite väl hardcore.

det går väl att googla fram internetsidor som säljer dem.
Jag har köp mina på Sharpman i Mjölby. de fanns även på Granngården förr iaf.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 654
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 798
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 515
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka