Bukefalos 28 år!

Bra pendlarbil?

Sv: Bra pendlarbil?

Jo absolut att provkörning är ett måste!
Jag har tittat på V50 också, kan vara ett intressant alternativ, bara det att för de pengar jag tänkte lägga så blir det så många mil på bilen.
I jobbet kör jag landstingets V50 diesel 40-50 mil motorvägspendling i veckan, och med handen på hjärtat skulle jag inte köpa en själv pga vägegenskaperna. Jättefin bil, helt ok drivlina, men den är kursstabil som en kokt spaghetti - åtminstone med vinterdäcken på. Dessutom en smula överstyrd, vilket iofs antisladdsystemet tar hyfsat bra hand om. (Kör två likadana bilar som båda gått ca 2500 mil, de uppför sig identiskt.) Till och med vår 855:a som gått 43 000 mil går stadigare och mer kursstabilt på vägen.

Den egna Audi A3 1,9 tdi som jag motorvägspendlat 20 000 mil med innan den blev inlöst av försäkringsbolaget härom veckan efter en kökrock, upplevde jag som en idealisk pendlarbil. Bra komfort (mer armutrymme i sidled än i V50), pigg och körglad som en GTI (i synnerhet med KCR-modul), soppasnål (sällan över 0,55) och ljusår bättre väghållning än de nästan nya V50-orna på jobbet. Skulle jag behöva en kombi skulle jag nog titta på A4 1,9 tdi (eller 2,0), om den får dra såpass.
Golfkombi som andra alternativ. Samma motor.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Kikat vidare. Opel Astra ligger också bra i pris. Nån som har erfarenhet av den?

Jag har haft en Astra och ÄLSKADE den, bästa bilen hittills. Hyffsat liten men ingen lådbil, bra komfort, inte särskilt bullrig eller så. Jag hade ingen jättemotor på min men den gick som ett skott bara man inte var fullastade :P

Kraschade den i 130 och klev ut oskadd, visserligen med vägräcken som gjorde sitt jobb bra (inte ens ont efter bältet) men den verkar vara rätt krocksäker.

Hade den fö just som pendlarbil.
 
Sv: Bra pendlarbil?

I jobbet kör jag landstingets V50 diesel 40-50 mil motorvägspendling i veckan, och med handen på hjärtat skulle jag inte köpa en själv pga vägegenskaperna. Jättefin bil, helt ok drivlina, men den är kursstabil som en kokt spaghetti - åtminstone med vinterdäcken på. Dessutom en smula överstyrd, vilket iofs antisladdsystemet tar hyfsat bra hand om. (Kör två likadana bilar som båda gått ca 2500 mil, de uppför sig identiskt.) Till och med vår 855:a som gått 43 000 mil går stadigare och mer kursstabilt på vägen.

Jaså? Vår V50 har väldigt bra vägegenskaper, men det är iofs en 05:a bensin. Trots att sambon satt på vinterdäcken på fel sida så ligger den jättefint på vägen.
 
Sv: Bra pendlarbil?

Prova att fylla på AC-gas först innan ni börjar dra igång värsta projektet med ACn, på många bilar räcker det:)TS: Jag tycker inte du ska vara rädd för franska bilar, man får mycket bil för pengarna som sagt.

Redan provat (men tack för tipset :)), det funkade ett tag men sen la ACn ner igen. Så det är något annat som är fel (sambon är mekaniker så han har koll - inte jag). Troligtvis så drar vi inte igång något projekt alls utan säljer/byter in bilen som den är och köper en ny(are).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp