Bra regnkläder- måste de vara hästanpassade?

lizan

Trådstartare
Moderator
Har slarvat bort mina regnbyxor och behöver investera i nya regnkläder. Jag har dock ingen lust att lägga jättemycket pengar och funderar på vad som är bäst. De jag hade var från Hööks- CRW till märket. De fungerade väldigt bra både till ridning och annat friluftsliv.

Men det jag tänker nu är att jag kan få ett mycket trevligare pris på set om jag går utanför ridmärkena.

Finns det någon poäng med att köpa just ridregnkläder? De byxorna jag hade var ju inte sadelskurna eller liknande utan bara överdragsbyxor, så det känns som att så länge byxorna är rymliga borde det inte spela någon roll? Och med jacka så brukar jag sällan ha jackor som är skapta för ridning så där känns det inte som några problem...

Men något kanske har tänkt på något jag inte gjort?

Nej det måste det inte.

Själv har jag under många år faktiskt frångått ridkläder när det kommer till vissa bitar bla regn och vinterkläder.

Min generella uppfattning är att ridkläder gärna får vara snygga och hålla länge men sällan är de funktionsdugliga full ut.. Mest anpassade till ett ridhus och tempererade stall typ.

Tycker utbudet är betydligt större vad gäller vettiga utomhuskläder för väder sas utanför ridsportsbutiken. Hos en vanlig sportbutik finns massor. Inte heller måste man bli rörelsehindrad för att det inte är ett hästmärke på.

Mina favoriter på ridbyxa för regn är ett par fodrade regnbyxor/löparbyxa från craft.. Sitter exakt som ett par ridbyxor men är både fodrade och vattentäta. Det räcker med ett par inte tre par byxplagg för att rida vid regn.. Som det så ofta ska bli annars dvs lager i oändlighet

Senast ändrad:
Jag köpte galonbyxor (eller något liknande) på ÖoB och sydde sedan på ett rejält gummiband under foten för att de inte ska åka upp. Kanske inget att rida svettiga trimpass i men funkar alldeles utmärkt för uteritten!

Har slarvat bort mina regnbyxor och behöver investera i nya regnkläder. Jag har dock ingen lust att lägga jättemycket pengar och funderar på vad som är bäst. De jag hade var från Hööks- CRW till märket. De fungerade väldigt bra både till ridning och annat friluftsliv.

Men det jag tänker nu är att jag kan få ett mycket trevligare pris på set om jag går utanför ridmärkena.

Finns det någon poäng med att köpa just ridregnkläder? De byxorna jag hade var ju inte sadelskurna eller liknande utan bara överdragsbyxor, så det känns som att så länge byxorna är rymliga borde det inte spela någon roll? Och med jacka så brukar jag sällan ha jackor som är skapta för ridning så där känns det inte som några problem...

Men något kanske har tänkt på något jag inte gjort?

Jag tycker riktiga friluftsställ har bättre täthet mot regn. Ridregnsaker brukar sällan palla så värst mycket.
Så jag kör friluftsställ hellre.

Jag har köpt ridregnkläder en gång. Det gör jag aldrig om.

Mitt regnställ kommer från Lantmännen outlet i Ullared. De är illgula och lite för stora, och de har hängslen! Helt fantastiskt tjusigt :D De är både bra och gula, kostade dessutom inte många kronor. Tror jag gav under 100 kr för alltihop.

då jag bor i borås så handlar jag didrikson på deras utförsäljning. Tycker att deras vanliga jackor och regnbyxor är jätte bra att ha i stallet. Behöver inte fundera på om det ska regna eller inte. Har även deras termobyxor att rida i när det är kalt.

Skönt att jag inte verkar vara helt ute o cykla med de här tankarna! :D Själv älskar jag Stormbergs produkter så det blir säkert något från dem.. Men ska nog botanisera lite i några butiker först. :)

Tycker att friluftsgrejer håller bättre och har bättre funktion. Däremot kan det vara vettigt med en större storlek än vanligt på regnbyxorna då de sitter åt mer när man sitter i sadeln än när man går på backen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka