Bra ridövningar!

Imnir

Trådstartare
Ska tävla den 21/3 och behöver bra övningar till ridpass! Det ska innehålla både lösgörning, tempoväxlingar och töltträning! :D

Sv: Bra ridövningar!

*trådkapning :devil:*
gärna tips om bra töltövningar också! :angel:

När jag rider på banan, brukar jag först och främs böja igenom hästen från marke, få henne att flytta bakdelen. Sen när jag sitter upp får jag henne först att länga sig genom att känna munnen lätt i tygeln och sedan driva bara tills hon doppar huvudet, då lättar jag på skänkeln, men håller fortfarande lätt i tygeln. Låter konstigt, men min polle slappnar av och länger sig bra.
Under tiden jag gör detta håller jag mig längs fyrkantsspåret, när det känns bra, börjar jag jobba på volter med hjälp att vikten, skänkelvikningar, och framdelsvändningar. och sen går jag vidare till och jobba i sluta och öppna.

Och detta gör jag (eller försöker:angel:) i både skritt trav och tölt. Galoppen håller jag mig på volter och böjer än så länge.

Och så försöker jag tömköra eller löslongera en till två dagar i veckan.

Jag är verkligen ingen expert, men så här jobbar jag, och tycker att det märks en positiv förbättring på hästen, sedan jag fick hem henne:)

Jag brukar lösgöra mina hästar genom att rida i "serpentiner" i skogen. Vi har några kanonbra björkskogar här hemma som jag brukar använda mig av. :D
Små små volter eller serpentiner runt träden, det är kanoners för mina hästar allafall. Dessutom verkar de tycka att det är kul.
Även barrskogarna brukar fungera bra, med planterade björkskogar har perfekta avstånd! ;)

Rekommenderar boken atlis verktyg för islandsryttare om du inte redan har den, finns några bra övningar där.

Jag och hästen jobbade på 8-volt idag, och det var otroligt bra för hennes trav!!:eek: hon svävade fram:smirk:

finns en liknande tråd här på islandsforumet, som heter bra övningar tror jag. kan ju klistra in mitt svar där och hoppas att det är något som kan vara till intresse :)

okey, lösgörande övningar:

* Övergångar och göra halt från alla gångarter och igångsättning utan något skrittsteg,(eller travsteg om det är galopp)
* När man kan göra halt från galopp kan man gå vidare till galoppombyten med en halt mellan eller skrittsteg. Därefter galoppombyten i steget
* Ställande övningar som "kyssa stigbygeln".

Töltövningar:

* Tölta i serpentiner, böjjande övning.
* Träna de olika växlarna i tölten. Tips för ökad tölt, ställ hästen innåt, så har den lättare att gå rent och inte slänga in galopprollningar.
* Tölta på en volt och minska volten. (tränar balansen i tölten samt smidigtheten hos hästen)
* Tölta i öppna och skänkelvikning.
* Även här övergångar från olika gångarter.

Andra små övningar:

*Önskas längre stegländer, testa bommar. först i normala avstånd, sen länger du dom lite så hästen måste trampa på friskare. Eller varför inte tvärtom med att minska avståndet så att hästen måste göra "lyftande steg".
*Träna gärna cavalettibommar då och då och stärk upp ryggen. (klättring rek.)
* Träna bak- och framdelsvändning. försök gärna få hästen att börja trampa då (istället för att bara snäva runt bakbenet resp. frambenet)
* Försök hela tiden att plocka ihop hästen, förhålla, skänkla och ge efter därav att du eftersträvar mot en ny samlingsgrad, då du även får ryggen att arbeta mer och bakbenen kommer under, vilket även förgyller tölten

Jag har massor mer med tips, men här var iaf några jag använder mig av

Det som jag tycker är grundläggande viktigt i töltarbetet och egentligen i allt arbete med hästen är att den måste tänka framåt, den måste tänka framåt innan den tänker neråt.

En häst på bogarna i tölten utan framåtbjudning är ingen höjdare.

Uppåt framåt är mitt recept. Man behöver inte böja genom hästen i all oändlighet varje ridpass som jag ser många gör. En glad och pigg häst som tänker framåt kommer hamna i en naturlig mjuk form som inte är framtvingad av neråt neråt neråt tänkande.

Så mitt tips till dig är att se till så att rumpan hänger med, sluta fokusera på var huvudet befinner sig och tänk mer på en god takt och en mjuk häst.

Lycka till på tävlingen

Jätte bra skrivet:bow:

Ungefär så jobbar jag min häst just nu. Mycket tänka framåt (och uppåt)!Fokusera på att få in baken genom halvhalter mm.
Men sen har jag även kört mycket ställ övningar på volten. I början behövde jag nästan jobba igenom henne ett helt ridpass bara på volten innan hon lossnade i nacken men nu kan det till och med räcka med att jobba henne pytte lite för att hon ska lossna.
Jag har inte tänkt mycket på formen i tölten men nu när hon är lösgjord och mjuk så börjar formen komma automatiskt och matte är överlycklig!:angel:

Ja för rider man mot böja och samla med en häst som inte går ordentligt framåt kommer hästen på bogarna, lägger sig med största chans i handen och du uppnår aldrig rätt samling och rätt tryck i tölten.

Rida framåt är a och o för att samling ska fungera och tölt är ju samlande arbete. Idag arbetar alldeles för många ryttare utefter var hästen har sitt huvud och då är det inte konstigt att man ser så många hästar som går på bogarna.

Ja för rider man mot böja och samla med en häst som inte går ordentligt framåt kommer hästen på bogarna, lägger sig med största chans i handen och du uppnår aldrig rätt samling och rätt tryck i tölten.

Rida framåt är a och o för att samling ska fungera och tölt är ju samlande arbete. Idag arbetar alldeles för många ryttare utefter var hästen har sitt huvud och då är det inte konstigt att man ser så många hästar som går på bogarna.

Underbart att höra!
Det är visst många som glömmer att samlingen ska komma bakifrån!!

Liknande trådar

Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
340
Senast: Gabby_Ossi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid... 2
Svar
23
· Visningar
552
Senast: Fetaost
·
Fritid Nästa vecka ska jag på kurs i jönköping i 3 dagar. Sambon och 1åringen ska med, och jag behöver lite tips på vad de kan företa sig om...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V