Bra sele???

Mysaan

Trådstartare
Tänkte börja köra lite med pålle om han nu blir frisk.

Så tips på bra sele som inte kostar skjortan.
Behöver jag en loksele för att promenaddra en rockard? Eller räcker det med en bröstsele? Vad ska man mer tänka på? Ingår allt som baksele osv eller måste jag köpa till massa saker?

Sv: Bra sele???

Denna frågan hade jag ställt under Körning, eftersom vi körfolk oftast snackar selar där.

Finns flera trådar om detta under Körning, titta efter där! *tipsar*

Någon travbana i närheten? Finns det en travshop där? Sätt upp en lapp där isåfall, så får du även chans att kanske se den också. Alltid någon travtränare som bytt sele. Travbanan kanske även har en hemsida med köp/sälj.

Lycka till!

Är de så att de så kallade travselarna fungerar att använda??? Har en på gång med baksele och allt för 2000 kr är det dyrt??? Den är fräsch.

Vad är det för sorts sele du hittat för 2000kr? Bröstsele finns ju både i varianten billig (brösta och däckel sitter ihop, klenare) och den dyrare (stålförstärkt däckel, lös brösta med draglinor, grövre och hållbarare). Är det en av den bättre varianten och allt är helt är det ett riktigt bra pris för en komplett sele!! Är det den sämre varianten är den snarare dyr... Loksele brukar vara det billigaste att få tag på men har tyvärr inte sån bra koll på den själv. Travselen kan man kanske hitta till hyffsat pris men den är ju då gjord för travkörning och inte skolkörning, typ dressyr eller maraton. Vad vill du göra med körningen? Den bättre varianten bröstsele skulle jag rekomendera till den mesta sortens körning (ej trav eller skogskörning/lung last) men den är oftast den som är dyrast. En ny billig sådan kostar ca 3000-4000.

Den selen jag tittat på är en begagnad travsele som ser ut ungefär som en bröstsele.

Jag har egentligen inget större mål med körningen utan hade tänkt mig promenadkörning. :) Istället för skogslufsning med mig på ryggen.

Lite oxå eftersom sambon ska kunna ha glädje av honom och något barn ska kunna vara med ibland. Så promendkörning med en rockard är vad jag tänkt mig.

I så fall fungerar nog travselen bra! Se bara till att ha en lätt vagn då den inte är gjord för att dra någon större tyngd. För att hästen ska få det smidigare att dra sedan kan du köpa en lös brösta med draglinor. Bröstan följer då bogrörelserna. På travselen drar hästen annars mest i däckeln och med den billigare varianten brötsele så kan det bränna då bröstan ligger helt still trots att hästen rör på sig. Kör du med en låg vagn/rockard kan slaggjord vara bra i början för säkerhets skull! Lycka till med körningen!

Jag köpte en beg. travsele utan brösta, men fick senare köpa min häst´s uppfödares travsele (som han haft på min häst) och då fick jag med en lång bredbrösta och en lång (smal-)brösta. Jag använder alltid den breda bröstan med långa draglinor till min rockard som jag "promenadkör" (den har mopedhjul så den går inte lika lätt som en tävlingsrockard). Jag har använt både slaggjord (för att inte sparka bakut) och resgjord (för att inte kunna stegra) så att jag vet att hon inte hittar på något. Hon har varit travtränad men man vet aldrig vad som har hänt och vad hon har gjort så jag har tagit det säkra före det osäkra.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 241
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par...
Svar
14
· Visningar
445
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur