Bra sommarregntäcke?

Bukefalos 30 år!

H2SO4

Trådstartare
Jag behöver ett bra regntäcke till sommaren, utifall det blir en likadan sommar som förra året:crazy:. Hästen är lite känslig i ryggen så det känns inte bra att låta honom stå dyblöt flera veckor i sträck..

Såå, vad har ni för tips? Bucas Sunshower och Amigo's regntäcke har jag tittat på, bägge verkar bra, men är lite osäker på Bucas-täcket, då jag hör många som säger att det är smalt i bogen? Har ju en ganska rejäl kallblodskille så i sådanafall går det bort;).

Vad finns det mer för täcken? Helst ljusare färger, med bra andasförmåga och såklart hög vattentäthet.

Vad är bäst förresten såhär på sommaren, täcken med nåt slags funktionsfoder, nätfoder, eller nylonfoder? Eller som (jag tror) Amigo's är; ofodrat?

Sv: Bra sommarregntäcke?

Amigos ofodrade. :love: Håller tätt länge! Även mitt som är "endast" 600 Denier. Dock, är det svårt att säga hur de skulle passa din häst då de ej har bogveck, men jag har ändå inte upplevt att den är trång i bogen -inte på min häst iaf. (ponny-kallblodkorsn av lättare typen)

Bucas Sunshower (tror jag det heter:D) är det absolut bästa och mest praktiska regntäcket sommartid. Reflekterar bort solljus så att hästen hålls sval under och är absolut regntätt. Kostar runt 1000 lappen men är verkligen värt det:)

Låter ju bra:D! Gillar när det håller tätt länge;) Är det såna "legarches" på det? Hur är Amigo i storlekarna? Stora? Små? Tänkte om jag isåfall skulle ha 155 eller 160.

Visst finns det en sommarvariant av Amigo-täcket också? Med ljusare färger? Tyckte att jag såg det när jag surfade runt, men nu hittar jag det inte längre, så jag kanske drömde?

Annars, tror ni den där nya gröna färgen, Teal/Lemon eller vad den heter, skulle bli jättefel? Alltså, dumt med en sådan mörk färg? Helst vill jag ha ett ljusblått (eller någon annan ljus färg), men hittar bara det i små storlekar:(
Å andra sidan så kommer han ju bara ha täcket när det är är sådant där riktigt ihållande regn och då brukar det ju inte vara någon risk för sol;).

Finns det fler bra regntäcken, eller är det Bucas och Amigo som dominerar?

Bucas Sunshower verkar ju också superbra:laugh:, men jag blir så osäker när folk säger att de är så trånga i bogen.
Annars uppfyller det alla mina krav:)!

KL

Edit till mitt första inlägg bara: jag led av en mildare sinnesförvirring när jag skrev det. Amigo-täcket är ju nylonfodrat!

Senast ändrad:

Precis, legarches. De är ganska stora. Har ett 130 som motsvarar en vanlig 135. Vet inte om mitt är "sommartäcke" men eftersom det är 600 denier så är det tunnare i tyget och därmed bättre för sommardagar.

Vet inte riktigt med färgerna, men så länge du inte har ett svart täcke så tror jag det går bra. ;) Den där teal/lemon färger var ju jätteläcker! :d Och dessutom är det mkt varmt och bara lätt regn, kanske man inte ens behöver täcke...

Min erfarenhet av buccas sunshower är att det läcker... :crazy: Och min häst blev svettig under, men det ska tilläggas att hon sprang ganska mkt i hagen då också...

Jag upplever inte Bucas som trånga i bogen, men däremot har jag flera HW Rhino som är trängre. Beror nog på vilken typ av häst man har. Själv föredrar jag dock Bucas som har legat super på alla mina hästar (från grövre ponnyer till fullblod) Vissa täcken jag haft har hängt med i 10 år och aldrig läckt igenom. Dessutom upplever jag andasfunktionen bättre i Bucas än Amigo.

Men sedan är det klart att det finns "måndagsexemplar" av alla märken och modeller!

De ljusblå amigo täckena görs inte längre...

Men iaf så skulle inte jag vågat köra med amigo, för de ÄR tjocka för en sommardag! Det blir varmt för hästen!

Samma med bucas (bucas är dock mkt tunnare), stallkompisarna har både vanligt bucas regn och sunshower, de hästarna blir också varma! och det bildas kondens under! För även om täckena andas, så släpper de inte ut värme tillräckligt fort för att hästarna inte ska bli varma...

Så jag har iaf nästan gett upp att hitta ett så tunt o bra täcke som hästarna inte blir varma av tyvärr, här borstar vi våra hästar som rullat sig o blivit skitiga ;)

Nej vad synd! Jag som gillar ljusblått så mycket:(! Matchar hästens ögon så bra ju:D Har redan ett ljusblått regntäcke:d, fast med fleecefoder.

Nejnej, oh nej! Hästen ska som sagt bara ha täcke om det är sådär +5-10 grader och regnar 24 timmar om dygnet en vecka i sträck typ.
Är det bara skurar eller någon enstaka dag med regn, då behövs ju det ju absolut inget täcke:)
Det är just det där när det regnar konstant en längre tid och han inte får någon möjlighet att torka upp emellan som jag vill undvika:) Han kommer

Jag borstar också min häst när han rullat sig och har lera i vartenda litet hårstrå på kroppen;)

Jag har nästan bestämt mig för ett grönt Amigo-täcke nu, men kollar fortfarande lite:p.

Hittade ett täcke på en sida av märket Horse Saver. Vad är det för märke? Bra, dåligt?

Shires (Hurricane tror jag det heter) har ett ljusblått/metallic ofodrat regntäcke. Det är stora storlekar, min travare drunknar nästan i 135 så jag tänker byta ner en storlek.

31028002.jpg

Jag har ett täcke med märket Horse Saver, visserligen ett vintertäcke, men det är suveränt :love:.
Varmt och håller tätt för hur mkt snö som helst.

Jag har fortfarande inte köpt något täcke:p, men det börjar bli dags nu! Skulle kännas skönt att veta att det finns ett täcke att slänga på om det skulle behövas.

Såg en bild på en blogg på en häst med Amigo-täcket, det såg ganska trångt ut i halsen? På bilden satt det på ett smäckrare halvblod, hur skulle det då passa på ett grovt kallblod? Fast det kanske var bilden som lurades bara?

Är det ingen som har ett Amigo-täcke som skulle kunna tänka sig att uttala sig om halsskärningen, eller kanske till och med lägga upp en bild?:)

Tack till alla för tips på täcken, jag ska kolla upp dem också:bow:!

Jag har varit jättenöjd med mina amigotäcken och har inte upplevt de som trånga i halsen, jag hade det knepigare att få bucastäckena att ligga bra. Jag tror dock att man måste prova på just sin häst för att se vad som passar.

Jag använde också mitt nylonfodrade regntäcke när det skulle regna mycket och länge, men någongång hade det blivit rätt fint väder innan jag hann ta av det och hon var då inte svettig under. Jag var verkligen nöjd med hur de höll tätt och tycker att de andades bra.

Ah, jamen det låter ju bra:). Vad har du för hästar om man får fråga:)?
Absolut, att prova täcket är ju det allra säkraste sättet att få veta om det passar eller ej, men jag tror inte att jag har någon bra återförsäljare i närheten.

Jo precis, tycker det är jätteknepigt när folk säger att vissa märken har bra eller dålig passform, det beror ju ganska mycket på hur hästen som täcket ska ligga på ser ut. Men visst, jag håller med om att vissa täckesmärken har en skärning som passar få hästar:angel:.

Jag har haft halvblod, men vissa med rätt grova halsar. Du känner ingen som har täckena som du är intresserad av så att du bara kan prova lägga på dem?

Bucas Sunshower verkar ju också superbra:laugh:, men jag blir så osäker när folk säger att de är så trånga i bogen.
Annars uppfyller det alla mina krav:)!

KL

Edit till mitt första inlägg bara: jag led av en mildare sinnesförvirring när jag skrev det. Amigo-täcket är ju nylonfodrat!

Det fins extra "bröstlapp" att köpa till Bucas täcken, så blir det större i bogen.

Men iaf så skulle inte jag vågat köra med amigo, för de ÄR tjocka för en sommardag! Det blir varmt för hästen!

det täcket med nylon foder heter Insulator light, det är inte samma som det ofodrade regntäcket amigo. Det ofodrade har inget foder alls och väger ingenting, tunnt som papper. så två helt skilda täcken ni pratar om!

Min pålle står med ett Bucas freedom när det är sämre dagar. Det är tunnt och svalt.

31147689.jpg

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka