Bra stallregler?

_Runaway_

Trådstartare
Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg vad ni skulle reagera på, vad som är otydligt, dumt, onödigt osv.

Regler är till för att följas, och de flesta är uppsatta för hästarnas skull. Hästar trivs bäst när de har rutiner vad gäller fodring, utsläpp och insläpp.



In- och utsläpp

Utsläpp sker oftast av boende på gården måndagar - fredagar. I de fallen kommer hästarna ut runt nio på morgonen. Halv tio SKA alla hästar vara ute, dvs. kom inte halv tio och börja ta ut hästarna!
Insläpp sker efter uppsatt schema. Vintertid ska hästarna tas in mellan 16.00-17.00 för att få middag. Eftersom hästarna äter sin middag (hö och kraftfoder) inne måste tiden följas.

Fodringar

Morgonfodringar sköts av boende på gården, samtliga veckodagar. Vid undantag då det inte kan ordnas får annan hästägare göra det. Hästarna ska ha fått sin frukost senast åtta.
Lunchfodring sker automatiskt med hjälp av fodergrind. Den som tar ut hästarna lägger ut lunchhöet och sätter grinden på timer. Lunchen ges 12.00
Middagsfodring sker i samband med insläpp. Hästarna ska tas in mellan 16.00-17.00, varken tidigare eller senare.
Sista fodringen görs mellan klockan 21.00 – 22.00 av boende på gården.
Morgon: Grovfoder samt kraftfoder
Lunch: Grovfoder
Middag: Grovfoder samt kraftfoder
Kväll: Grovfoder

Täcken

På en lapp /skylt på hästen box ska tydligt framgå vilka täcken hästen ska ha på sig ute samt inne. För att undvika missförstånd bör du hålla dig till så få täcken som möjligt samt tydliga marginaler. Vem som helst kan kolla på en termometer och skilja på minusgrader och plusgrader, men om det står kallt och ganska kallt på lappen blir det lätt missförstånd.
Täcken som blivit blöta skall i regel hänga på tork i stallgången. De torkar snabbast om man hänger de i bogspännena på en av de fällbara täckeshängarna. I de fall ett täcke måste torka till dagen efter (om man inte har något att skifta med) kan ett täcke torka i sadelkammaren över natten. Häng det då över dina egna grejer, inte över andras. Skriv en lapp på boxen att täcket är där.

Ordning och reda

För trivsel och säkerhet skall stallgången hållas fri från onödig utrustning. Ta undan ryktlådor, hinkar osv. Grepar och sopborstar hänger på anvisad plats och med piggarna in mot väggen. Ta bort halmstrån och annat skit innan du hänger upp de på väggen. Sopa stallgången innan du lämnar stallet. Sopa inte ut allt på gården, utan släng på gödselstacken. När hovslagaren varit i stallet ska hovrester och bitar av söm/hästskor INTE slängas på gödselstacken, utan i soptunnan.
I sadelkammaren finns krokar, sadelhängare samt hyllor att förvara saker på. Håll golvet så fritt som möjligt, försök att inte ha mer än ryktlådan där. Täcken och andra större utrustningar som inte används och som inte får plats skall tas bort. Täcken som inte används för säsongen skall hängas upp på höskullen.
Foderkammaren är liten, men alla ska få plats. Använd tunnor för fodret för att undvika möss, mögel osv. Märk dina tunnor och burkar med hästens/ditt namn.

Att tänka på vad gäller säkerhet vid nödsituation/brand.

För att fort få ut alla hästar vid en nödsituation måste det alltid finnas grimma och grimskaft på boxen. Häng inte på låshaspen, utan använd kroken på boxen. Häng inte in grimman i sadelkammaren över natten.
Brandsläckare finns till höger innanför dörren, ovanför den hänger också en kniv. Den kniven skall alltid hänga där när den inte används. Kniv finns också bredvid vattenhon.
De enda kontakter som får vara inkopplade när stallet är lämnat, förutom stallets belysning, är radion vid fönstret. Den går på timer. Koppla inte in adventsljusstakar eller annat för att lämnas i stallet. I sadelkammaren ska
timer-vredet vridas av när du inte använder tex. vattenkokare eller mobilladdare.


RÖKNING ÄR UNDER ALLA OMSTÄNDIGHETER TOTALT FÖRBJUDET I OCH TIO METER UTANFÖR STALLBYGGNAD. LEVANDE LJUS ÄR EJ HELLER ATT ANVÄNDA I STALLET ELLER PÅ HÖSKULLEN.
 
Sv: Bra stallregler?

Jag kan inte se att du missat någon, bra och tydliga regler:)
 
Sv: Bra stallregler?

Gud vilka bra regler. :love: Exakt dessa skulle jag oxså ha i mitt stall! Särkilt dessa om ej onödigt skräp i stallgången och att man soppar efter sig och inte hänger upp smutsiga grepar. '
Får dårdimpen av allt sånt i det stallet jag står nu!
 
Sv: Bra stallregler?

Är lite trött nu och känner att jag inte har så mycket att bidra med :p :smirk:

Men jag tycker det lät bra nu i alla fall. Jag tycker alla ska köpa grimmor och grimskaft att hänga lätt tillgängliga precis innanför stalldörren eller dyl. om brand skulle uppstå. Säg att du kanske tar en summa av varje hästägare på t.ex. 50:- per häst för att köpa
x antal grimmor o grimskaft i t.ex. rött för att hänga på just denna plats avsedd för att utrustningen ska finnas tillgänglig vid just brand. INGEN ska då röra dem vid annat tillfälle.. Ett tips bara :)
 
Sv: Bra stallregler?

Tycker det låter bra, men tycker du ska utöka rökförbudet till 100 meter från stallet, gärna på anvisad plats om du har möjlighet!

Kanske en notering om det är tillåtet eller inte att leda 2 hästar vid in-/utsläpp.
 
Sv: Bra stallregler?

Tack för all respons :bow:
Det där med nödgrimmor är något i har tänkt på. Vi måste bara komma på en bra plats att ha de på.

Sen kom jag på en till, som vi tidigare har haft minst sagt problem med :crazy:

"Stallet ska inte stängas så länge det är plusgrader inne. OK att stänga en dörr men inte helt. Blir det nollgradigt och neråt inne i stallet ska det stängas, endast för vattnets skull."
 
Sv: Bra stallregler?

(knapplån)

Har lärt mig vissa saker om regler...

1. man kan aldrig bli övertydlig, kan det misstolkas så sker det också.
2. regler som inte efterlevs gör att folk till slut struntar i alla regler.
3. ingen behöver vara bättre än chefen, dvs du som stallägare...
(man leder andra med sitt exempel)

Kan tillägga att timer är inte hundraprocentigt... har varit med om timers som har gått sönder så att strömmen har varit påkopplad hela tiden. Det enda 100% säkra är att dra ur kaffebryggare, radio etc när man inte har uppsikt på grejjorna under uppsikt.(uppsikt = armlängds avstånd).Mobilen behöver ju faktiskt inte laddas i stallet.
Skulle detta misskötas i mitt stall skulle jag helt enkelt slänga apparaterna om folk inte drar ur sladden efter sig...behöver man bara göra ett fåtal ggr, sen sköter folk det jättebra.

Med nödgrimmor...tänk också på att ha tydliga utrymningsvägar och sätt upp brandsläckare, som man med jämna mellanrum utbildar folk på hur de används.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 855
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 540
Senast: iNHALE
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 429
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 183
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp