Bra stalltäcke

Nominous

Trådstartare
Har ni något förslag på ett bra stalltäcke på 400g (450 går också bra i värsta fall, men inte mindre än 400) som inte kostar skjortan?

Enda kraven jag har är tjockt, blank insida, maggjordar, hakar för bogknäppningen och att det ska vara relativt djupt - dvs gå långt ner över magen så inte den sticker ut. Hästen är väldigt bred så mycket yta av täckena går åt för att ligga uppe på ryggen så de kan de bli korta på sidorna. Stort i bogen är ett plus!

Några idéer? Helst kosta runt 5-800kr. :)

Sv: Bra stalltäcke

Just 400g brukar vara någon slags "mellanting" som inte finns. De flesta är runt 300g och sedan kommer supertjocka på typ 500-600g.

Men jag hade kollat Shires, de kan ha.

Jag vet att det kanske är lite dyrare än du tänkt dig, men jag har ett Horseware Rambo 400g som verkligen är super. Det går långt ner på sidorna och runt rumpan. Jag tycker det är lagom i bogen men annars har ju Horseware bogförstorare eller vad det kallas som funkar väldigt bra.

Jag har det gråa och det verkar vara en ny modell för det har blank insida och lite annan form än de äldre horseware stalltäckena, men jag vet att vissa som säljs inte har det utan bomull så det får man nog kolla noga innan man köper.

Annars vet jag nog inget billigare märke som har 400g

Shire's "snug rug" har 400g fyllning, finns både med och utan hals :) Dock vet jag inte hur insidan ser ut eftersom jag inte äger ett (dock tycker jag att "snug rug combo", det med hals, är himla snyggt och ser sååå mysigt ut... Men min häst behöver inte så tjocka täcken :p), vad jag möjligvis kan gissa på av den lilla infon jag har sett så kan det va så att det är bomullsinsida.
Utan hals kostar strax under 900 och med hals kostar strax under 1000-lappen. Modellen som heter "chillcheeta" finns som 300g och ligger snäppet under i pris (men har samma utseende).

(Ja, det är min hobby och surfa runt efter hästprylar, även sånt som mina hästar inte behöver :angel:)

Källqvist verkar också ha ett med 400g fyllning, Protector-serien. Nylonfoder :) Strax över 600 spänn.

Shire's "snug rug" har 400g fyllning, finns både med och utan hals :) Dock vet jag inte hur insidan ser ut eftersom jag inte äger ett (dock tycker jag att "snug rug combo", det med hals, är himla snyggt och ser sååå mysigt ut... Men min häst behöver inte så tjocka täcken :p), vad jag möjligvis kan gissa på av den lilla infon jag har sett så kan det va så att det är bomullsinsida.
Utan hals kostar strax under 900 och med hals kostar strax under 1000-lappen. Modellen som heter "chillcheeta" finns som 300g och ligger snäppet under i pris (men har samma utseende).

(Ja, det är min hobby och surfa runt efter hästprylar, även sånt som mina hästar inte behöver :angel:)

Har kikat tidigare på snug rug täckena och tycker att det se bra ut. Men var inte sugen att lägga en 1000-lapp med trakt på ett innetäcke. Så jävla synd att de slutat med chillsheeta 375g.. Hade ju de ute på kampanj men de finns inte i min storlek nu. Jag älskar annars Shires, har endast sådana täcken. Men nu ville jag prioritera annat så därför letar jag ett billigare. Så jävla dumt att de gått i från sina billiga stalltäcken. Finns ju bara de dyra snug rug nu om man ska ha lite tjocklek. :(

Källqvist verkar också ha ett med 400g fyllning, Protector-serien. Nylonfoder :) Strax över 600 spänn.

Det är det täcket som jag ratat för att det är för kort i sidorna. Köpte ett sådant 200g för kanonpris i våras och är inte nöjd då jag tycker det täcker om för dåligt för min häst. Han är väldigt djup o bålen samtidigt som han är jättebred. Dålig kombination!! Annars är det täcket väldigt bra för det priset. Lätta och i ändå rätt bra kavlité.

Jag vet att det kanske är lite dyrare än du tänkt dig, men jag har ett Horseware Rambo 400g som verkligen är super. Det går långt ner på sidorna och runt rumpan. Jag tycker det är lagom i bogen men annars har ju Horseware bogförstorare eller vad det kallas som funkar väldigt bra.

Jag har det gråa och det verkar vara en ny modell för det har blank insida och lite annan form än de äldre horseware stalltäckena, men jag vet att vissa som säljs inte har det utan bomull så det får man nog kolla noga innan man köper.

Annars vet jag nog inget billigare märke som har 400g

Ska jag lägga ut så mycket pengar köper jag nog ett Shires snug rug då jag vet att deras täcken ligger bra på herrn. Men att köpa flera täcken per år i över 1000-kronorsklassen suger. :p Måste ju finnas billigare täcken. Ett innetäcke har ju inget som helst slitstyrka eller nåt i material. Det är ju inte direkt samma robusta täcken som utetäckena.. Men jag ska ha det täcket i åtanke om jag bestämmer mig för att gå upp lite i pris.

Just 400g brukar vara någon slags "mellanting" som inte finns. De flesta är runt 300g och sedan kommer supertjocka på typ 500-600g.

Men jag hade kollat Shires, de kan ha.

Jaa och 5-600 tycker jag är för varmt när man har hästen i varmstall och under 400g så fryser han. Dumma häst!! :D

Z-täckets är jättefina, där får du dessutom välja färger själv!

Men vad är det för täcken?? Ska jag genast kolla in!!

En häst som fryser i varmstall när han har täcken som är under 400 gram?! Det låter ju inte alls bra... Antar att han är klippt då, klipp honom mindre så slipper du täcka så himla mycket?

En häst som fryser i varmstall när han har täcken som är under 400 gram?! Det låter ju inte alls bra... Antar att han är klippt då, klipp honom mindre så slipper du täcka så himla mycket?

Det är inte inne han fryser, utan ute.. Han går nu med 200g innetäcke under sitt 400g utetäcke. Vi har -18 och stark blåst de flesta dagar. Hästen står och skakar i hagen. Första gången hästen är klippt och tycker du jag ska limma fast pälsen igen?? Om man sträcker in handen under båda täckena så är han sval mot kall under. Hela korset hoppar för han skakar så mycket. Står bara och kurar. Han är bevisligen väldigt frusen och klarar inte av att klippas så pass mycket som han är nu. Men det kan man ju inte veta innan. Han svettas som ett tok med full päls och nästa år blir det att klippa ännu mindre. Han är dessutom bara filtklippt så han är inte helt klippt. Mycket päls kvar över hela rygg och kors. Men att klippa låren, bogen, underdelen av magen och halsen räckte tydligen för att han inte ska hålla sig varm ute i hagen. Han står dessutom i ett vindskydd hela dagarna i lä.

Kan inte ha ett innetäcke på han och sedan de som ska släppa ut ska ta av han det och sätta på två andra för att ha ute, utan han måste ha innetäcket under utetäcket. Därför behöver jag ett tjockare. Ulltäcken som jag fått tag på blir inget varmare än det 200g han har idag.

Jag frågade inte varför han fryser, utan vad det finns för bra täcken. Varför han fryser vet jag. Jag måste hitta en lösning som gör att han INTE fryser. och att jag inte skulle ha klippt honom så mycket är tyvärr ingen lösning idag.

Senast ändrad:

Okej, då förstår jag om han fryser ute. Men du vill alltså ha totalt 800 gram? Vad har du för 400grams utetäcke nu? Magplatta och hals?

Har ett Shires 400g som är tjockt och med hals. Ingen magplatta. Det är uppe på ryggen som han känns lite kall trots så mycket foder i täckena. Så nu har han tot 600g (dock tycker jag stalltäcket börjar kännas tunnt så det fodret kan ha gjort sitt). Jag har provat att ha ett fleecetäcke under stalltäcket (alltså tre täcken i studiesyfte) och då har han hållts varm. Så förhoppningsvis ska två 400g's täcken funka. Han är väldigt frusen av sig annars med. Måste vara noga att täcka vid nederbörd även på sommaren.

Men två täcken på 400g vardera ska ju inte vara lika varmt som ett enkelt täcke med 800g i. Så det lär väl bli som ett 5-600g om jag har båda om man ska lyssna på studierna. Nästa år blir det att skaffa ett vintertäcke med typ 600g så han kan ha ett om det finns att få tag i. Har inte hittat nåt som jag vill ha som ser ut att passa. Han är lite speciellt byggd så jag kan inte köpa vad som helst. Och ekonomin tillåter just nu inte ett +3000kr's täcke. :( Men nästa år blir det nog ett. :)

Men eftersom han svettas hur mycket som helst och blir trött för fort med all päls (sätter ofantligt med päls) så valde jag att prova filtklippa honom för att spara ryggen eftersom jag vet han lätt fryser. Men såhär hade jag aldrig någonsin kunnat föreställa mig! :o Så nästa år blir den en minivariant av spårklippning.. För klippningen har gjort susen i arbetet - blir inte svettig på samma vis och orkar massvis. En helt annan häst. Tränar ju i väldigt varmt ridhus. Men han ska inte frysa när han är ute heller.. Svårt läge.. Men mindre klippt defenetivt nästa år. Bara en rand under halsen typ..:cool:

Senast ändrad:

Och grejjen är den att vi bor i fjällen och det blåser alltid här. Ofta kraftiga nordanvindar så det går verkligen genom benmärg.. Helt öppna hagar men han har dock vindskydd som han står och kurar i. Men han blir kall ändå av någon anledning. Vet att de som har klippta frusna ridhästar här i trakterna ofta har tre täcken på sina. Men där går min gräns! Därför vill jag hellre ha två tjocka. Tre är inte på tal om! Och så länge hästen känns sval över ryggen ser jag inget problem med 800g totalt på två täcken. Då behöver han det nog. :)

Jobbig situation! Min kompis hade samma problem, däremot hade hon helklippt hästen innan hon upptäckte hur frusen han var! Hon köpte ett 420 grams Rambo Supremetäcke och då slutade hästen frysa. I och med att täcket sitter så bra och går in under magen så funkade det bättre än andra täcken.
Finns ju även liners upp till 400 gram att köpa till, det måste ju vara absolut smidigast för hästen att ha på sig i alla fall. Men smakar det så kostar det...

Jag bor i Skåne och här blåser också riktigt kallt på vintern, då fryser de klippta hästarna hur mycket man än sätter på dem känns det som...

Men det som jag tycker funkar är att ha två täcken och gärna ett övre som hellre är lite stort än litet så att det verkligen går ner runt rumpan, samt hals!
Då kommer inte vinden in lika lätt som om man bara har ett täcke och halsen stoppar även den vinden, behöver inte ens vara speciellt tjockt fodrad. Har som mest 400gram stalltäcke och ett 100gram utetäcke med hals över. Men vi har ju inte riktigt lika kallt som ni heller :crazy:

Mitt bästa tips för frusna hästar är mat. Jag helklippte ett av mina ston ett år, för vi tränade så pass mycket, vilket jag sedan aldrig gjorde om. Hon frös jämt och ständigt tills jag gav henne fri tillgång på hö ute.

I år är min ridhäst helklippt av sjukdomsskäl, hon har Shires 400 gram med hals ute nu när det är kallt, så de har nog samma. Du kan inte ha ett BoT-täcke på honom under utetäcket?

Jobbig situation! Min kompis hade samma problem, däremot hade hon helklippt hästen innan hon upptäckte hur frusen han var! Hon köpte ett 420 grams Rambo Supremetäcke och då slutade hästen frysa. I och med att täcket sitter så bra och går in under magen så funkade det bättre än andra täcken.
Finns ju även liners upp till 400 gram att köpa till, det måste ju vara absolut smidigast för hästen att ha på sig i alla fall. Men smakar det så kostar det...

Jo det gör ju det! Så det blir en investering till nästa år! Men jag har funderat om nu och ska köpa ett riktigt tjockt ulltäcke med hals. Det jag provat innan har varigt i kass kvalité och säkert nån blandning. Men nu har jag hittat ett riktigt bra som jag ska prova. Känns ju som att ett tjockt innetäcke under kommer ändå bara plattas till och då blir det inge mer luft under ändå. Imoed att fleecetäcket gjorde så mycket under borde ulltäcket göra ännu mer. Så vi får se hur det funkar.:) I värsta fall de dagar det är under -30 (hade 4 veckor i sträck med den temperaturen förra året, men det verkar vi skonas från såhär långt) får han väl gå med ulltäcket sen innetäcket mellan det och utetäcket OM ulltäcket inte räcker. Men det tar jag då. Men -30 är extremt och då¨får man väl lösa det extremt ;)

Jag bor i Skåne och här blåser också riktigt kallt på vintern, då fryser de klippta hästarna hur mycket man än sätter på dem känns det som...

Men det som jag tycker funkar är att ha två täcken och gärna ett övre som hellre är lite stort än litet så att det verkligen går ner runt rumpan, samt hals!
Då kommer inte vinden in lika lätt som om man bara har ett täcke och halsen stoppar även den vinden, behöver inte ens vara speciellt tjockt fodrad. Har som mest 400gram stalltäcke och ett 100gram utetäcke med hals över. Men vi har ju inte riktigt lika kallt som ni heller :crazy:

Det jag har har hals och är lite för stort för honom. Så det är rymligt och sluter om väl. Han har alltid stora täcken då han är enorm i bogen. Täcken som är tänkt för hans rygglängd räcker inte runt i bogen. Så det löser sig självt :p

Mitt bästa tips för frusna hästar är mat. Jag helklippte ett av mina ston ett år, för vi tränade så pass mycket, vilket jag sedan aldrig gjorde om. Hon frös jämt och ständigt tills jag gav henne fri tillgång på hö ute.

I år är min ridhäst helklippt av sjukdomsskäl, hon har Shires 400 gram med hals ute nu när det är kallt, så de har nog samma. Du kan inte ha ett BoT-täcke på honom under utetäcket?

Har ett BoT-täcke och jag tycker det suger :mad: inte märkt någon som helst skillnad mot de andra gamla tunna innetäckena han har.

Kan tyvärr inte ge han mer mat. :cry: Han är extremt lättfödd och äter idag endast 5kg hö och 4 kg halm (häst på 600kg) och är nästan på gränsen till hur rund han får vara. Har fått rejält påtryck från ET och vet att han absolut inte får bli överviktig, ska hållas slimmad. Så han står på konstant bantning och kan inte äta ett halvkilo till, då går han upp i vikt direkt. Så det är ju där skon klämmer mest! Såklart. Men kan dom inte äta mer så går det ju inte lösa. Då måste jag ju lösa det med täcken istället tyvärr. :(

Oj, det låter rysligt lite... Mina ligger på 15-17 kg hö med bra värden, samma vikt på hästen. Får han mycket kraftfoder?

Tänkte tipsa om fleece, men det ligger ju sällan bra som undertäcke.

Ulltäcken skaver och glider så det skulle jag aldrig ha i hagen.

Hm tycker jag ser många täcken med runt 400 g men nu kommer jag ju inte i håg såklart. Weatherbeeta har, och de är djupa och rymliga på alla håll!

Oj, det låter rysligt lite... Mina ligger på 15-17 kg hö med bra värden, samma vikt på hästen. Får han mycket kraftfoder?

Tänkte tipsa om fleece, men det ligger ju sällan bra som undertäcke.

Han får inget kraftfoder alls. Proteintillskott för att täcka bortfallet iomed halmen. Men inget kraftfoder för kraftfodrets skull.

Ja det är lite med det är hö med väldigt bra värden (för bra för honom och torrhö är omöjligt att få tag på så jag måste fodra med detta då han inte klarat av att äta de olika hösilage jag provat i vinter - blir vråldålig i magen) och med halmen blir det ju 9kg stråfoder. Han får fritt med halm men äter inte mer än 4 kg. Och han är ju extremt lättfödd så därför kan han ju inte äta mer. Ligger 10 MJ under behovet och då håller han sig hyffsat fin. Skulle kunna gå ner lite till men väljer att prova öka träningen lite mer för att slippa ta bort mer stråfoder. Det vill jag verkligen inte!

Ulltäcken skaver och glider så det skulle jag aldrig ha i hagen.

Hm tycker jag ser många täcken med runt 400 g men nu kommer jag ju inte i håg såklart. Weatherbeeta har, och de är djupa och rymliga på alla håll!

Hmm :( Nää fleece har jag inte ute då det glider som fasen. Trodde ulltäckena var bättre? Har som aldrig haft det permanent. Åhh nu får jag ångest. :crazy: Ska kolla Weatherbeeta vad de har för nåt :)

Senast ändrad:

tittat något på Amigo Insulator Super Heavy? iofs väldigt fodrat, 550 gram... men är hästen väldigt frusen så :)
Kostar runt 800:-

Liknande trådar

Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
2 042
Senast: Totola
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 105
Senast: lomuxx
·
Utrustning Eller inte jag kanske, jag trivs utmärkt i mitt duntäcke som är 100 år gammal:D Men värre är det med min häst.... Hon är ett halvblod...
Svar
12
· Visningar
1 635
Senast: pulkaskurk
·
Anläggning Alla har vi våra drömgårdar .. är lite nyfiken på hur era drömgårdar ser ut. Dels för att få tips och idéer osv! Har själv suttit och...
Svar
16
· Visningar
9 161
Senast: Vica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden