Bra stalltäcke

Sv: Bra stalltäcke

Såna har jag till mina hästar, väldigt nöjd! De sitter jättebra och är väldigt snygga också. :)

Det skall ju bli ännu kallare nu så.... :crazy: Hatar vinter!

Blir inte det väldigt varmt inne?? Har hittat ett sådant på rea i passande storlek av en kär bukemedlem! :love: Men 550g. Har aldrig känt på ett så tjockt täcke.. Vi har ca 5-7C i stallet. Ser jäkligt fint ut dock!!

Jag har mkt kallare än dig (tyvärr...).

Du kan ju göra ett test, tex låt honom ha utetäcket inne under natten och se om han blir för varm. Att det har hals motsvarar en del extra fyllning, så det blir väl ungefär som Amigot.

Jag har d....???? 600 gr nu när det är smällkallt.

Gör det enkelt.
Köp ett fluffigt sovtäcke - klipp o sy sen ihop fronten. Trä över huvudet. En himla massa gram.:rofl:

Sen har jag tagit en bit som blev över o gjort en lång fet mysig stjärtlapp;)
Ett utetäcke på det o sen klarar de polarkyla om så...

B o T förresten.
tänk på att materialet leder värme men oxå kyla- är inte eluppvärmt.
Är hästen kall så kyler det!!!!!

Man har ju hört om ''alla'' tävlingshästarna som man har duntäcken på under stalltäckena. Kanske skulle vart nåt de :D Ett hyffsat duntäcke är ju inte allt för dyrt. Har ju dessutom en massa reservspännen från alla täcken man köpt hittills sina dar som man lätt skulle kunna fixa både gjordar och bogspänne av:p

Eller köpa ett duntäcke och sy fast som ett liner inne i ett tunnare stalltäcke. Ja detta tåls ju att funderas på.

Har fortf inte kommit till skott med vad fan jag ska köpa för nåt och idag blev det -25 :crazy: Vill inte veta hur han såg ut när de tog in han. Men han såg ut att må bra när jag kom senare. Men inatt får han stå med sitt 300g (dock det tjockaste 300g'stäcke jag någonsin sett!!) utetäcke på sig inne och får vintertäcket ovanpå det imorron. Ska vara lika kallt hela helgen. Ska ut mitt på dan imorron så då får jag se hur pass varmt det blir. Blir det tillräckligt så han inte fryser så kommer ett vanligt 400g innetäcke att funka ( eller ett duntäcke om jag fixar ett sånt) . Så vi får väl se då.

Mitt BoT har han bara som stalltäcke mot flugurna inne sommartid om de sover inne vid dåligt väder när det är som varmast. Med mina erfarenheter hittills kommer jag aldrig lägga pengar på att köpa nåt sånt. Detta fick han med sig från förra ägaren och jag tycker det är ''värdelöst''. Funkar kanon mot flugorna som alla andra täcken dock. ;)

Jag har mkt kallare än dig (tyvärr...).

Du kan ju göra ett test, tex låt honom ha utetäcket inne under natten och se om han blir för varm. Att det har hals motsvarar en del extra fyllning, så det blir väl ungefär som Amigot.

Har hittills faktiskt aldrig sett att han blir för varm i nåt täcke. Men jag är lite fundersam över 550g om det blir lite väl när vi har så pass varmt inne.

Men inatt får han sova med sitt jättetjocka 300g vintertäcke med hög halvhals på sig inne och sen utetäcket på det imorron. Är -25 här nu. Usch!! Får se imorron hur han känns med dem två på. Fryser han inte så kommer ett stalltäcke på 400g att funka. Detta 300g känns verkligen som ett 400g!! Sjukt tjockt. Nästan tjockare än alla 400g'stäcken vi har i stallet. Så det är verkligen rejält fluffigt! sen hur mycket det plattas till märks ju imorron :)

Usch!! -25 känns faktiskt helt okej just nu. Vaknade nu och vi har -36 grader. Haha stackarn kommer ju dö! ;) de lär nog gå in till lunch idag om det fortsätter vara såhär kallt. Men det här är väl ändå att ta i! Hade inte tackat nej till 550g's innetäcket nu :D

Jag hade duntäcke på min häst "i gammla dagar" när det inte fanns tjocka täcken. Det var varmt och lätt, så det är ingen dum ide.

Hur orkar man ens leva när det är -36???? :eek: Här är vi halvdöda vid -10....

Du kan inte ha dun:eek:
Det ska gå att tvätta oxå....

När man syr ihop fronten så ligger det kvar utan ngn fastsättning.

Min stora kan inte ha ngt täcke under. har det största HW, men har fodrad stjärtlappp samt magtäcke. Vänta nu. jag har en liner någonstans:o

Även halsen har ett löstagbart foder - vilket gör mkt. Mackan o agronomen får säga vad de vill om halstäcken, men stor nytta gör dem. Fråga hästarna när det är svinkallt o dessutom snöstorm.
mina är inte ute ännnu

Jag hade duntäcke på min häst "i gammla dagar" när det inte fanns tjocka täcken. Det var varmt och lätt, så det är ingen dum ide.

Hur orkar man ens leva när det är -36???? :eek: Här är vi halvdöda vid -10....

Nää du jag undrar med hur fan vi överlever :crazy: Så i dessa väder blir det fan att ta till extremmetoder när de fryser. Då skiter jag i att man ska inte ha så och inte si - utan då får han på sig så pass att han inte fryser. Det är det enda som räknas i - 36 :rofl::rofl: Alltså seriöst, bodde vi inte i Sverige? Börjar tro att jag flyttat till Sibirien.

Du kan inte ha dun:eek:
Det ska gå att tvätta oxå....

När man syr ihop fronten så ligger det kvar utan ngn fastsättning.

Min stora kan inte ha ngt täcke under. har det största HW, men har fodrad stjärtlappp samt magtäcke. Vänta nu. jag har en liner någonstans:o

Även halsen har ett löstagbart foder - vilket gör mkt. Mackan o agronomen får säga vad de vill om halstäcken, men stor nytta gör dem. Fråga hästarna när det är svinkallt o dessutom snöstorm.
mina är inte ute ännnu

Haha nää det är ju det att det inte går att tvätta ;) Utan jag har i så fall tänkt mig att täcke med spiralformat hålfiber för de värmer ju grymt mycket. Blir mycket luft i täcket.

Ja vet du att jag tycker att ett halstäcke gör sjukt mycket!! Det märks på hela hästen att de håller sig mycket varmare. Och framförallt att det inte kan blåsa in eller regna in i bogarna!!

Duntäcken går ju att tvätta. Har själv det i sängen och tvättar dom regelbundet, 60grader och torkar i tumlaren med tennisbollar så blir dom fluffiga igen.

Duntäcken går ju att tvätta. Har själv det i sängen och tvättar dom regelbundet, 60grader och torkar i tumlaren med tennisbollar så blir dom fluffiga igen.

Jo jag vet. men jag vet inte hur praktiskt det skulle vara om det skulle gå hål på det :eek: Skulle väl se ut som det var kycklingfight i stallet :rofl:

Jo jag vet. men jag vet inte hur praktiskt det skulle vara om det skulle gå hål på det :eek: Skulle väl se ut som det var kycklingfight i stallet :rofl:

Snälla snälla snälll!!! :bump::bump::bump:

Köp ett duntäcke och ta med kameran varje dag. Jag vill se resultatet om det skulle gå sönder:rofl::rofl::rofl:

:rofl::rofl: Lär se ut som en slaktplats av fjäderfä i stallet :D Fy fan hästen lär väl sitta i ett hörn och darra om det ska flyga dun i hela boxen :p

Eller så tycker pållen om sitt nya fluffiga strö och väntar ivrigt på att matte ska fylla på mer! :p

asch! har ni inte hört talas om kardborre? Först limmar man, o sen syr, så håller limmet täta porer, eller??? :P Men alltså, kan du inte ge mer halm? Det är jobbigt o ha en så extremt lättfödd häst, har en i stallet som är lättfödd, alltid massa pyssel. Mina är förvisso lättskötta men klarar iaf av att gå på fri tillgång på grovfoder, o bamora är dessutom dräktig så hon blir inte så tjock.

På 5kg hö och 5kg halm ligger han exakt på behovet på MJ enligt tabellerna. Tyvärr äter han max 4kg halm. Lämnar alltid allt över det om jag ger mer. Vilket är bra för han blir tjock om han äter så mycket MJ som tabellen säger att han ''ska'' ha. Så han behöver ligger 5-10 MJ under totalbehovet. Så han ligger perfekt nu och jag kan inte ge han några MJ mer alls. Inte ens halm. :crazy: Han får verkligen inte gå upp i vikt.

Min är likadan, kan inte stå på fri tillgång av någonting då spricker han typ.

Vid "normal" vintertemp, alltså -10 till -20 ungefär så har han 300g stalltäcke inne (varmstall) och Rambo 370g ovanpå det utomhus.

Kallare än så så blir det fleecetäcke under stalltäcket och ute halvdagar. Vill inte sätta tjockare stalltäcke när han står i varmstall, blir lätt för varmt och ev lite fuktigt och då är det ju inte kul att vara ute i -30 grader. Vi har ca 10-12 grader varmt i stallet och 300g är mycket inomhus tycker jag, men har tyvärr inget val eftersom täckesbyte inte ingår i servicen. Att sätta närmare 600g inne är inget jag vill göra, ingen häst går ju ute om sommaren i 10 grader med 600g täcke, då blir man klassad som djurplågare. :p

Liknande trådar

Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
2 042
Senast: Totola
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 105
Senast: lomuxx
·
Utrustning Eller inte jag kanske, jag trivs utmärkt i mitt duntäcke som är 100 år gammal:D Men värre är det med min häst.... Hon är ett halvblod...
Svar
12
· Visningar
1 635
Senast: pulkaskurk
·
Anläggning Alla har vi våra drömgårdar .. är lite nyfiken på hur era drömgårdar ser ut. Dels för att få tips och idéer osv! Har själv suttit och...
Svar
16
· Visningar
9 161
Senast: Vica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka