Bukefalos 28 år!

Bra umgänge för 6 månaders???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Hade inte tänkt att skriva om detta här egentligen men jag behöver lite tips och ideér.

Min son är 6 månader,ammas nästan för fullt samt äter några skedar gröt och puré men sedan vill han inte ha mer,jag har gott om mjölk kvar så jag anser det inte vara någon katastrof att han inte äter jättelass med mat,han blir erbjuden smakisar varje dag ibland tycker han det är gott och ibland inte.

Sonen har tills han var 4,5 månad träffat sin far varje helg samt vissa veckor så jag åkt och bott hos pappan under veckan (pappan jobbar ju)
Under denna tiden stack han härifrån ett antal tillfällen,och hörde inte av sig på flera veckor,det var jag som fick ringa & tjata honom till att träffa sonen.

Nu innan jul ringde sonens farmor och krävde att de (hon & hennes son) skall få ha min son varanna helg,att jag kunde sluta amma och bara skicka över honom,prata med henne gick gick inte.
Pappan började även höra av sig med hot & anklagelser den ena värre än den andra.

Jag har hela tiden försökt kompromissa för sonens skull,jag VILL att han har ett ungäånge me sin pappa och han får gärna ha honom och träffa honom när han vill,dock är intresset väldigt svalt.
Det känns lite som att han skall ha sonen för att trycka till mig,jag försöker komma på en bra lösning,givetvis kan inte sonen sova borta utan mat,han tar inte nappflska så pumpa ur och ge så går inte heller längre (han tog flaska förr)

Han ville ha sonen under jul fick jag helt plötsligt veta,ok för mig sa jag,en jag ville att han skulle träffa sonen en gång innan jul (då han inte hade haft kontakt med honom på ca en månad då) och han kom samt att han hade sonen 3 timmar under julafton.
Vi bor 7 mil ifrån varanndra med en vecka vid jul var jag hos mina föräldrar ca en halvtimme från pappans hem så jag tyckte det var ett bra tillfälle för dem att ses oftare samt att jag erbjudit mig att hjälpa till med besninkostander,men ingen pappa hörde av sig.

Nu denna helgen kräver han att få ha sonen 3 timmar dvs en bilresa på en timme,sedan umgänge en timme hos farmodern och en timmes bilresa hem.Känns inte som ett jättebra ungängesätt för sonen,jag försökte då kompromissa med att han väl kunde komma hit,vara med sonen & farmodren är givetvis också välkommen,jag kan hålla mig ur vägen de timmarna,men han skall promt åka iväg med pojken som knappast vet vem han är till farmodern & sin familj....

Sammarbetsamtal är bokat (på mitt initiativ för såhär kan vi inte ha det) men det är ett tag kvar.

Så hur hade ni gjort?

Skickat iväg sonen & låtit honom gallskrika i 3 timmar (varav 2 timar i en bil),eller inte skickat iväg sonen utan stått på er om att umgänget fick ske här tills sonen blivit lite äldre?

Jag vet inte hur jag skall göra.

Jag vill inte sabba nåt umgänge,tvärtom vill jag att pappan & sonen får ett så bra umgänge som det går,och givetvis kan han åka hem till sig med honom när han blir äldre,men nu vet han inte ens vem sin far är...Så jag är ingen mamma som vill sitta & tvångshålla på sonen & vägra honom umgänge,däreot vill jag att det skall ske på ett sätt som är bra för sonen...
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Han är litet för liten för att ha den typ av umgänge som pappan och farmodern verkar vilja ha.
Men tag det där genom familjerätten.
Har du enskild vårdnad eller är den gemensam?
Pappan har umgängesrätt, men inte på sina villkor utan på barnets viikor.
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Jag har ensam vårdnad,men har det något med umgänget att göra?

Pappan har ju umgängesrätt och jag slår nästan knut på mig själv med ideér för att det skall funka men inget verkar passa pappan mer än att få ta med sonen hem till farmodern (jag misstänker starkt att det är farmor som vill träffa pojken inte pappan)

De är ett tag kvar till familjerätten,men tills dess är det ok att jag inte vill att sonen åker någonstans,eller räknas det som att jag sabboterar umgänget?

Pappan är välkommen hit alltid,vad vi tycker om varanndra skall inte gå ut över sonen och jag vill att de skall ha en bra relation,men enligt pappans sida så gör jag allt för att sabbotera såsom att amma pojken och neka dem att träffa honom trots att de är välkommna hit hela bunten...

Vill ju inte höra något från familjerätten sedan att det skulle vara jag som nekar pappan hans rätt att hämta hem sin son.

mvh Zaria
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Så länge du ammar får pappan om han vill träffa barnet umgås med både barnet och tuttarna vare sig han gillar det eller ej. Dvs han får komma och hälsa på ER. Kanske ta kortare promenader med sonen, men hålla sig i närheten av dig. Du behöver inte ta dig eller barnet någonstans.

Finns ingen anledning att du ska neka din son den bästa maten för att farmor verkar ha en del problem.

Gå inte med på några som helst kompromisser. Du har rätt att helamma hur länge du vill. Stå på dig vid "förhandlingarna" och ta allt genom familjerätten så fort som möjligt.

Sätter du inte ner foten NU lär du få ett livslångt problem på halsen :crazy:
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Skönt att höra,då behöver jag ju inte göra mer än det jag gör just nu (dvs stå fast vid att han får träffa sonen här)
fram tills familjerätten och sedan hoppas att de håller med mig ang umgänget...

mvh Zaria
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Har själv, för länge sen varit igenom ungefär samma sak, och en grej lsom jag lärde mej var att dokumentera ALLT. Helst ska all kommunikation gå via brev som du tar kopior på, så du kan bevisa att DU inte har sabbat umgänget utan tvärtom gjort vad du kunnat för att de ska kunna funka!
Verkar inte klokt att det ska behövas, men tyvärr......
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Zaria skrev:
Jag har ensam vårdnad,men har det något med umgänget att göra?
Bitvis.
I det läget har du t.ex. rätt att flytta vart du vill med sonen utan att pappan behöver godkänna det.

Zaria skrev:
Pappan är välkommen hit alltid,vad vi tycker om varanndra skall inte gå ut över sonen och jag vill att de skall ha en bra relation,men enligt pappans sida så gör jag allt för att sabbotera såsom att amma pojken och neka dem att träffa honom trots att de är välkommna hit hela bunten...
Barnet har rätt till att bli ammat tills dess att det är 2 år enligt FNs Barnkonvention.
Så amma på du, det har barnet rätt till.
Så länge som pappan är välkommen att hälsa på sin son så har du uppfyllt dina skyldigheter vad gäller umgänge.
Farmodern har inga rättigheter alls.

Du kan utan vidare neka dem att ta med sig pojken någonstans alls tills att familjerätten har sagt sitt.
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Jag får helt ont imagen av att läsa det du skriver...
Förutom det med ammningen så låter det som om det är min sons pappa du har på halsen...
Men han har aldrig gjort annat än att hota.

Jag har inte läst hela tråden, men det ser ut som om du fått mycket stöd här iaf.
Hoppas att allt går vägen nu,,, stå på dig du!
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Han vågar inte ringa hit utan han sitter & smutskastar mig över internet på msn,och alla de samtalen är sparade och ligger i datorn om de kanske kan fungera?
Har varit noga med att inte smutskasta någon eller kränka honom,men det finns en hel del påståenden helt tagna ur luften från hans sida där och smutskastning mot mig & mitt sätt att sköta sonen samt att jag knarkar & gud vet allt han påstår,men det är ju inte så lyckat om någon skulle tro honom??
Han är nämligen den typen som aldrig har argument utan när han inte har nåt att säga så kommer det både det ena och det andra från honom.

Jag har aldrig knarkat (däremot har jag försökt att hjälpa drogmissbrukare) eller något sådant som han påstår,eller stulit pengar från sonen osv osv men hur bra ser det ut i deras ögon när han påstår sådant,iofs kan jag göra ett drogtest vilken dag som helst och det finns inga utag på sonens konto som han påstår att det gör,men det ser rusktigt illa ut...:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Du har räddat min kväll...känns väldigt bra att få veta det du skrev,förmodligen kommer pappan att försöka få delad vårdnad,men kan jag neka honom det? Eller får han det bara automatiskt om han ber om det?

Då måste väl han också skriva under papper och sådant som gäller sonen och han är duktig på att försvinna och bara stänga av telefonen i veckor när han känner för det,så att lätt hade det inte blivit i så fall....I allafall inte för tillfället.

mvh Zaria
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Här är en sida där det finns lite information om familjerätt, umgänge och sånt... http://www.famratt.com/

Men som andra skrivit tidigare. Det är på barnets villkor som gäller. Via pojkvännen är jag involverad i liknande. Har en tråd om det: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=536932 I detta fallet har det löst sig ganska så bra faktist, dottern är nu ett år i dagarna...:love:
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Han har rätt att få gemensam vårdnad.
Men det måste gå genom dom i tingsrätten.
Och barnet måste då bli tillräckligt stort.
Samt att det kräver en ganska så stor arbetsinsats från hans sida att dra det genom Tinget.
Och så måste han motivera hur han skall utöva den gemensamma vårdnaden.

När det gäller papper så räcker det nästan alltid med att ena vårdnadshavaren skriver på.
Undantaget är papper för pass och för vissa bankaffärer.
Och även om ni sedan har gemensam vårdnad, så kan det bli så att du blir boförälder.
Läs på www.fk.se om föräldrar, det står massor av bra där.
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Vilka bra svar du har fått.
Det är en balansgång hela tiden, men så länge du inte nekar umgänge så går allt rätt till väga.

var det nästa vecka ni skulle till familjerätten?
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Ja jag har fått jättefina svar...

Det är den 16:de jag skall ditså det är inte långt kvar,men han härjar en hel del,idag värre än vanligt :cry:

Kram på dig Mim :love:
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

På msn?
Läs inte det han skriver, och prata inte med honom i telefonen om han är dum.

Försök och koppla bort han:devil:

Kram på dig!!:love:
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Japp,jag har blockat honom nu,har honom blockad för det mesta.
Ringa vågar han ju inte då han bara ringer för att skrika och då vet han att jag lägger på...
den enda gång han ringt och frågat hur sonen mår har jag varit tillmötesgående tillbaka...men annars skriker han ju bara hur äckligt vidirg jag är och hur han skall ta sonen ifrån mig,och det är jag INTE intresserad att höra på.:(
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Här på buke finns Görel som jobbar på soc jag har för mig att hon jobbar inom famrätt, hon kan iaf hjälpa till med frågor om umgänge och sånt det vet jag.... Hör av dig till henne...
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Ja det kan jag ju göra...föresten får man fråga hur din killes umgänge ser ut nu,när barnet är ett år?
Läste precis tråden du länkade om.
Bara nyfiken på vad som är ett bra umgänge och så,du måste inte svara om du vill...

Kram Z
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

I början så träffade han dottern bara hos mamman... Han kunde inte ta henne därifrån utan han var tvungen att vara hos dem två timmar tre dagar i veckan. Det var bestämmda tider han hade. Nu för tiden så ammas hon inte, så nu kan han ta hem henne, eller gå ner på stan. Hon har sovit hos honom ett par gånger...
 
Sv: Bra umgänge för 6 månaders???

Har en kompis som gick igenom en äcklig vårnadstvist om sin son och har ett par tips.

För det första, INNAN du åker på famlijerätten så gå till en läkare gör ett drogtest så att du har svart på vitt redan innan att du är ren.

För det andra, ta ett kontoutdrag så att du har svart på vitt att du INTE tagit ut pengar från sonens konto.

För det tredje, skriv ut de konversationer du har sparade på datorn och ta med de också.

För det fjärde, skriv upp ALLT som han och farmodern gör, tid, datum, osv. Ovärderligt att ha!

Se till att du har så mycket motbevis som möjligt mot hans förtal. Då är det han som kommer att se "dålig" ut i familjerättens ögon.

Jag tycker du gör det BRA som sätter sonens bästa framför allt, se till att rätten förstår det och att de förstår att det bästa för din son är att vara hos dig och där få ev. besök av fadern.

Får lite halvont i magen då jag sitter här, för vad gällerr min vän som var i samma sits så blev hon "för snäll" och har i dagsläget ett ex som baktalar och manipulerar hennes son att tycka illa om sin mor. Fall inte i den fällan, snälla, rara, söta du... STÅ PÅ DIG!!!

Pepdance! :banana: :banana: :banana:

Jenny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 034
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 862
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 103
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 630
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp