Bra vandringstält

escodobe

Trådstartare
Vårt vandringsintresse verkar hålla i sig. Men för att säkerställa detta funderar vi på att byta upp oss gällande tält. Just nu har vi ett budgettält, inte fullt så billigt som ett festivaltält och vi överlevde riktigt ruskväder på fjället utan bestående men, men sambon som är 192cm får ligga krokigt och kommer åt tältduken vilket ger fukt inne. Jag skulle vilja kunna ha ryggorna i absiden och kunna låta hunden torka lite.
Vi har fått en liten slant av svärmor att "ha roligt för" och om vi själva lägger till mer så skulle vi nog kunna lägga runt 6000.:eek:

#2 personer
#3säsongs (tror inte vi tältar i snödrivor, men det var snöfläckar och svinkallt regn på fjället)
#192 cm person måste få plats
# Bra abside
# Helst inte mer än 3kg
#Bra mellanrum mellan tältdukarna extra plus om man kan ta ned innertältet utan att riva yttertältet.
 
Sv: Bra vandringstält

Börja med att kolla in Hilleberg. Hittar ni ett tält som uppfyller allt ni vill ha är jag intresserad av vad det är för tält!
 
Sv: Bra vandringstält

Jag gillar tunneltälten för att de har bra absider/absid och att tältduken inte hamnar i ansiktet på en som med ryggåstält. Jag gillar att kunna ha packningen i absiden och kunna laga mat där. Min erfarenhet är att Hillebergs är bäst, har haft ett Namatj, men du får inte ett nytt sådan för 6000 kr tyvärr. Själv köpte jag ett Bergans då jag tycket Hillebergs var för dyrt. Jag saknar vissa finesser från Hillebergstältet men Bergans tältet är nog hyfsat ok, köpte deras 3 personers som jag tror väger drygt 3 kg. Annars är väl Fjällräven och Haglöfs bra alternativ.
 
Sv: Bra vandringstält

Ni ska ha ett Hilleberg Keron 4 GT, dubbla absider och kan delas i 2 bördor och innertältet sätts med fördel upp sist under "tak". Främre absiden är tillräckligt stor för att laga mat i. Det tältet används av försvaret som patrulltält, jag har ett själv så därför vet jag hur det funkar. Dyrt ja, men skitbra och kan med lite övning sättas upp i kolsvarta natten på 15 minuter utan ljus (och mitt personliga rekord är på 12 minuter). :D

Numera spenderar jag mest nätterna i min hängmatta under en lättviktstarp och sover som en död. :)
 
Sv: Bra vandringstält

Vi har kollat på hilleberg nallo 2, (tror jag) vi träffade en på turen som nog hade ett sådant. Då för vi lägga lite till. Det går ju. Men det vore kul att höra med någon som har ett eget, eller andra tält. Som är provat IRL så att säga.

Hur stor skillnad är det Pris och kvalitémässigt?

Det jag har nu kostade 1100 tror jag och det har ju funkat,även om det känns som det skulle gå att få ett bättre.

Hade ett fenomenalt kupoltält när jag var i tonåren, släppte inte in en droppe trots att det blåste så hårt att det nästan låg ner. Tror att det var min syster som glömde det på en Festival... Men det var inget snordyrt tält.
 
Sv: Bra vandringstält

5,5 kilo är för tungt, synd att det inte finns keron2. hunden och jag kan ihop räknas som en normal person storleksmässigt.

Det vi har nu väger 2.1 ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bra vandringstält

Vi har ett litet Nallo, men det är 10 år gammalt, så vad det motsvarar idag vet jag inte. Dock är det så litet att jag aldrig hade med båda hundarna där.

Mitt eget (hund)tält är ett svingammalt tunneltält med två absider. Det har överlevt 15 festivaler och 4 somnarsäsonger på fjällstation :-) Det är säkert från 70-talet.
 
Sv: Bra vandringstält

Jag har tittat mycket på Haglöfs eftersom jag haft bra rabatt där. Men jag upplevde de som tunga. (Dessutom har alla ryggsäckar och jackor jag ägt fått trasiga dragkedjor rätt snabbt, trist när man betalt några tusen för en goretexjacka...)
 
Sv: Bra vandringstält

Märker tråden - jag har visserligen ett jättefint 400-kronorstält som håller både mig och hundar torra, men någon gång i livet ska jag unna mig ett riktigt.
 
Sv: Bra vandringstält

Var själv intresserad av ett Nallo när jag skulle köpa nytt eftersom det är lättare än Namatj. Men det blev ett Bergans motsvarande Nallo/Namatj. Bergans tältet är bra men det är inte Hillebergskvalitet, vill du ha ett riktigt riktigt bra tält får du köpa Hilleberg. Karon GT är väl Hillebergs flaggskepp men för tungt för min smak.
 
Sv: Bra vandringstält

Jag har tittat mycket på Haglöfs eftersom jag haft bra rabatt där. Men jag upplevde de som tunga. (Dessutom har alla ryggsäckar och jackor jag ägt fått trasiga dragkedjor rätt snabbt, trist när man betalt några tusen för en goretexjacka...)

Lite OT.
Haglöfs har generös reklamationshantering. Prova att reklamera.
 
Sv: Bra vandringstält

Ett Keron hade dock varit bra för lång sambo som annars petar på tältduken med fötterna :-) Flersäsongstält. Men faller på vikt och pris.

Jag tror någon punkt kommer att falera. Tyvärr har jag dock dålig koll på andra märken... Men ett tunneltält med två absider skulle kanske vara bra för en 190+.
 
Sv: Bra vandringstält

Jag ska kolla på det. Det är ett antal jackor och ryggsäckar. Men senaste jackan är knappt använd och redan trasig.
 
Sv: Bra vandringstält

Jag har ett Hillebergs Nallo 2. Kan varmt rekomendera det. Köpte mitt i princip oanvänt begagnat för tretusen-någonting.

Galet bra tält som är ruskit lätt att sätta upp, aldrig någonsin fått kondens och är Väldigt rymligt. Finns också som 2GT om man vill ha ännu mer plats och inte gå upp i 3an.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra vandringstält

Karon GT är väl Hillebergs flaggskepp men för tungt för min smak.
Därför delar man det i 2 bördor. ;) "Tyvärr" kunde jag inte välja eftersom det var enda modellen men det gör inget eftersom jag stuvar det i kajaken som sväljer massor. Ska jag ut i terränglådan och ta mig fram "för hand" så tar jag hängmattan.
 
Sv: Bra vandringstält

*kl*

Vi har ett Nammatj 2GT från Hilleberg. Väl värt sina pengar. Skulle inte vilja tälta i något annat.
 
Sv: Bra vandringstält

Jag har ingen superkoll så jag vet inte om det uppfyller alla dina önskemål, men bara för att ge lite inspiration så tänkte jag ändå berätta att sambon har köpt detta som han tänkt att vi ska använda på våra kommande vandringar: REI Quarter Dome T2+ (det är en hund med i videon!)

Väger en bit under 3 kg och det klarar priskravet också. Sambon din bör få plats utan problem, min är 185 cm och har gott om plats (+-varianten är extra lång).
 
Senast ändrad:
Sv: Bra vandringstält

kl

Oavsett vilket tält ni köper, tänk på att om ni ska vandra i fjällen så vill ni ha ett tält där ni antingen kan fälla upp hela tältet i ett (som Hilleberg Nallo, föredrar personligen detta alternativ)) eller som ni lätt kan fälla upp yttertältet först för att sedan lätt sätta upp ev innerdel. Är ju en mög att behöva slå upp i ösregn annars och allt blir surt. Är nämligen inte alla tält där något av de två alternativen fungerar konstigt nog.
 
Sv: Bra vandringstält

Knapplån...

Har ett nallo 2 ( hilleberg) sen några år och det är verkligen så värt pengarna.
Hållt i flera dagars ösregn och dessutom torkar det upp på ingenting, vilket är värt väldigt mkt mellan skurarna. Väger typ pyttelite.
Innertält sitter i yttertält, men kan tas bort utan att rubba det yttre.
Nackdelen är att den bara har en pytteabsid.

Hade jag köpt nytt idag hade jag köpt nallo 2 GT (som har två öppningar och absider och därmed plats för hunden.

Min sambo är 185 och får väl plats utan att stöta i tältduken!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp