Bukefalos 28 år!

Bråck på katt

Jarrah

Trådstartare
Sedan vi flyttade till gården för två år sedan har vi haft en vildkatt som strukit omkring och ätit mat som jag lägger till ladugårdskatten (som vi "ärvde"). Han har försvunnit med ljusets hastighet när man har kommit in, men nu i höst har han blivit modigare och för en månad sedan så lyckades jag peta på honom när han åt och från den dagen så dyrkar han mig och vet inte till sig av lycka när jag kommer. Han vänder nästan ut och in på sig själv så kelig är han och när han väl spunnit en första gång, det var som en knackig gammal motor som inte startats på många år, så spinner han högljutt varje gång jag gullar med honom.
Han är ju naturligtvis okastrerad och jag har tänkt att försöka lura in honom i en kattbur vartefter och se till att det blir gjort. Nu har jag upptäckt att han har ett rejält bråck på magen, navelbråck antar jag. Kan man operera det på en flera år gammal katt? Han har ju uppenbarligen levt med det ett bra tag.ö Han var fullvuxen när vi flyttade hit så han är minst tre år gammal.
Han var mager i början, men nu när han blivit tam så är han fet som en julgris och ligger mest och myser i ett fårskinn. Han har blivit avmaskad med "dropp i nacken" (glömt namnet).
Jag tänker att det är större risk att det händer ngt i magen nu när han får gott om mat så tarmarna oftare är fyllda med mat.
Erfarenheter? Vad kan det kosta? Jag ska ringa vår vet imorgon och höra mig för, men tänkte att ngn kanske vet.
 
Sv: Bråck på katt

Är du säker på att det är ett bråck? Det är ganska vanligt med "häng" på magen på katter. :)

Berätta när du bokar tid för kastrering att du vill ha bedömt om det är ett bråck och om bråcket behöver opereras.

Det brukar kosta några hundralappar extra när man gör det i samband med kastreringen, det är en väldigt enkel operation, men man behöver inte operera i alla fall. Och som sagt, det kan ju även vara "tigermage".

Vad himla skönt att han fattat tycke för dig. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Bråck på katt

Nej, det är inte bara lite häng. Det är ett bråck, men jag vågar inte klämma så hårt att jag känner om det är en öppning upp i buken. jag har läst på lite att dessa knölar oftast innehåller fettvävnad, men om öppningen är tillräckligt stor så att det kan komma ut delar av tarmen kan det bli farligt för kissen.

Han har troligen varit tam en gång i tiden, men hade "glömt" bort det. Om ngn annan kommer in i ladugården sticker han direkt. Min sambo kan nästan ta i honom nu, men ingen annan. Han är jättefin! Han har ngn slags smokefärg, mörkgråsvart på ytan med väldigt ljus botten och så vita tecken i ansikte, på bröstet och på benen.:love:
 
Sv: Bråck på katt

Precis, om det är nödvändigt att operera beror dels på storleken på bråcket och om det är en "öppning" i bukhinnan. Det som kan hända är ju att tarmen då kan klämmas". Men det där kan veterinären avgöra, och behöver det opereras så är det en enkel operation som sagt. :)

Det låter som han är svartsmoke och vit. Min absoluta drömfärg och mitt långsiktiga mål att föda upp :love: (föder upp devons).
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 963
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660
Övr. Katt Vi hade en gammal härjad hankatt som dök upp när vi flyttade till huset; han var vild, okastrerad och ärrad, bruten svans och skygg...
Svar
4
· Visningar
1 418
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp