Bråck på magmunnen

kem

Trådstartare
En närstående diagnosticerades för några år sen med bråck på magmunnen, och har medicinering (omeprazol?). Hen har ändå besvär och vad jag förstår har de blivit snäppet värre. Jag vet ganska lite om åkomman, så jag undrar om ni har några erfarenheter av detta? Det går tydligen även att operera, nån som har erfarenhet av det? Hen drar sig för att uppsöka vården, och jag vill gärna ha lite på fötterna s a s ifall jag skulle ta upp diskussionen.
 
En närstående diagnosticerades för några år sen med bråck på magmunnen, och har medicinering (omeprazol?). Hen har ändå besvär och vad jag förstår har de blivit snäppet värre. Jag vet ganska lite om åkomman, så jag undrar om ni har några erfarenheter av detta? Det går tydligen även att operera, nån som har erfarenhet av det? Hen drar sig för att uppsöka vården, och jag vill gärna ha lite på fötterna s a s ifall jag skulle ta upp diskussionen.

Har personen övervikt?
Min pappa samt farfar har båda bråck på övre magmunnen och säger att väger de mer än x så får de besvär.
 
Jag har det (en Hiatal Hernia). Det ar mycket vanligt och hor inte ihop med overvikt, daremot med acid reflux, eller halsbranna. En bit av magsacker glider helt enkelt upp genom "halet" i diafragman som matstrupen gar igenom och da diafragman maste kunna rora sig kan en mycket orolig mage glida med lite for langt och om det da bildas gaser sa kommer den inte ner igen.

Jag har just nu haft extra problem och fatt ny medicin och ater antaacid som om det vore sockerpiller ... och det kan jag fortsatta med nagon vecka till. Jag har atit super halsosamt en lang tid och dragit ner pa kallorier fran socker, starkelse, etc ... och borjade lagga till nagra fa chips, eller en brodbit, eller lite pasta ... och min "acid reflux" borjade gora sig pamind igen. Det faktum att jag gillar acidic mat gjor ju inte saken battre.

For forsta gangen "fastnade" det ordentligt tydligen sa jag hade super ont och fick blod i avforingen ... efter nagra dagar av det akte jag in till akuten och fick en "special coctail" efter att hjartat var nogsamt kollat. Det slappte efter att jag fick mina mediciner dar, men gick inte fort nog for mig sa jag akte till min dr. nagra dagar senare och fick ytterligare en medicin, sa nu haller det pa att laka ... for den har gangen.

Haller man dieten och magsyran i rimliga proportioner sa brukar det inte bli sa farligt ... sa nu ar det bast jag satter igang med halsosam mat igen. Drar ner pa fett, starkelse, acidic mat (som jag alskar) starkt kryddad mat (som jag ocksa alskar) och ser till att ata nyttig mat som gor att magen ar glad och skoter sig som den ska.
 
Jag, min syster och min mormor har det. Ingen av oss är överviktig och jag kan tänka mig att det blir mycket värre om vi varit det.

Jag märkte av det när jag tränade på gym som mest och dietade. Dieten tillät "ätardagar" då jag fick äta vad jag ville. Efter en ätardag fick jag helt outhärdlig smärta under bröstbenet och sökte vård.
I övrigt har jag lätt för sura uppstötningar och kan t.ex. kräkas lite om jag rapar eller kommer åt för djupt med tandborsten.

Mormor opereras nu, eftersom hon har mer besvär efter en cellgiftsbehandling för några år sedan.
Jag och min syster upplever lindriga besvär så länge vi lever hälsosamt och därför har operation inte känts nödvändigt.
 
Standardtipset är att föra dagbok över besvär och kost för att upptäcka alla ev. samband. Man kan även experimentera med att höja huvudänden på sängen samt se över ev läkemedel för att lindra symptom.

Jag hade inte tvekat att söka läkare. De kan skriva ut starkare mediciner vid behov och göra en bedömning gällande ev operation.
 
Tack för era svar! Det låter som att det finns en hel del att göra själv i form av bättre vanor, där jag kanske har bättre chans att nå fram än att föreslå läkare direkt.

@Araminta Vet du hur man kan höja huvudändan på en vanlig säng utan alltför stora ingrepp? Kuddar känns som de lätt slängs i väg i sömnen.
 
Tack för era svar! Det låter som att det finns en hel del att göra själv i form av bättre vanor, där jag kanske har bättre chans att nå fram än att föreslå läkare direkt.

@Araminta Vet du hur man kan höja huvudändan på en vanlig säng utan alltför stora ingrepp? Kuddar känns som de lätt slängs i väg i sömnen.

Lättast, men kanske inte bekvämast, är att palla upp huvudänden med klossar/böcker under sängbenen. Att helt enkelt lyfta den änden av sängen sas. Annars så tänker jag att man kan prova med kuddar också. Tänker riktigt stora varianter som även stöttar upp överkroppen så att inte nacken tar allt för mycket stryk.
 
Lättast, men kanske inte bekvämast, är att palla upp huvudänden med klossar/böcker under sängbenen. Att helt enkelt lyfta den änden av sängen sas. Annars så tänker jag att man kan prova med kuddar också. Tänker riktigt stora varianter som även stöttar upp överkroppen så att inte nacken tar allt för mycket stryk.

Ska se vad som går stt ordna, tack för tipset!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 173
Övr. Barn Vad tror ni om det här? 8 åring som alltid har haft svårt med talet, både uttal, förståelse för vad andra säger och att få till rätt...
Svar
18
· Visningar
3 455
Senast: Tora
·
Relationer Hej, Är tillsammans med en man jag älskar, det pirrar, vi har otroligt roligt ihop och han är min bästa vän! Men, han mår väldigt...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 108
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Barn och djur
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp