Brännmärkning är värre än chipmärkning

Sv: Brännmärkning är värre än chipmärkning

Har vi väl vetat länge det var därför brännmärkning förbjöds för så där 10 år sen!
PL
 
Sv: Brännmärkning är värre än chipmärkning

Trots det är det flera som på allvar tycker att det är OK att brännmärka, för att de TYCKER att det inte är så farligt.

Att det är olagligt, och att det finns anledning till varför, är inget de verkar fästa så stor vikt vid. Skrämmande.
 
Sv: Brännmärkning är värre än chipmärkning

Jaha, det visste inte jag. Har haft tre hästar (har två kvar) som är brännmärkta. De kommer alla tre från Danmark och det är inga särskilt små märkningar:S. Kan det vara farligt nu långt efteråt också eller är det lugnt? måste man chipmärka när man redan har brännmärkta hästar eller räcker det med brännmärkningen?
 
Sv: Brännmärkning är värre än chipmärkning

Vi vet inte om det fortvarande förekommer även om det ryktats om det.
Har själv triangelmärkt en häst medelst bränning. Med lugnande o lokalbedövning var det inga problem. Tycker ändå att förbudet var bra.
PL
 
Sv: Brännmärkning är värre än chipmärkning

Fast jag har sett det ske i Sverige, så jag vet att folk tar lite lätt på det förbudet.
Kollar man på den långa debatt som blev på "hästverksam" märker man ju också att det finns många som tycker att den lagen är en sådan som man kan bryta lite hipp som happ, för den "är ju inte så viktig" och "det finns ju värre saker att bry sig om".... :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Två hästuppfödare i Skåne misstänks ha brännmärkt hästar. Metoden är plågsam och förbjuden i Sverige...
2
Svar
24
· Visningar
3 034
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Din häst minns bättre än du kanske tror. Det visar en studie som nyligen publicerats i The journal of Cognition...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: Ljulius
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Antalet olyckor med traktorer och hästekipage minskar något men skadenivån är densamma, visar en studie från...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp