Bukefalos 28 år!

Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

När min kallblodstraver blev frysmärkt reagerade han inte överhuvudtaget. Han var 8 månader gammal och stod helt lungt. Jag behövde inte ens hålla i honom speciellt. Han var inte det minsta öm efteråt. Så min bestämda åsikt är att frysmärkning omöjligt kan göra ont. För då skulle ju hästarna reagera på något sätt. Stod vid det tillfället även och tittade när dom frysmärkte några till, och ingen av dom reagerade.

MVH Russin8

Är kanske annat med T-märkning, men min fick lugnande inför T.märkningen, och vet tyckte efter ett tag när hästen började bli lite orolig att 'nu gör det ont, nu ska vi sluta'.

SÅ helt klart gjorde märkningen ont, men den är antagligen djupare för en skimmel. Och den blev ändå lite för 'lös'.

Frysmärkningen är ju en brännskada det med, icke att förglömma.
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Undrar om det inte var en veterinär som sa det för en massa år när detta var på tapeten.
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Jag har själv kallblodstravare som är frysmärkt. Dock inte under mina ägor.

Men hon har fortfarande ingen päls där märkningen är gjord, hade sårskorpor där dom märkt, lång tid efteråt & småsår, fick besked på jag skulle låta det vara för det läkte själv.
Men hon var märkbart öm i det låret länge, visade tydligt när det slutade kännas av.

Jag vet faktiskt inte om dom fryser triangeln eller bränner den. Har för mig det var ATG kliniken som gjorde detta.
Det gjordes dagen innan jag skrev på papperna & hämtade henne från ägaren enligt avtal.

Kan dom ha märkt för hårt??
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Skulle ocksa vilja ha "bevis" pa att frysmarkningen skulle skada mer an brannmarkning.
Har fryser de hastar som missats vid folaldern Inne i tavlingsstallarna under pagaende kvallopp dvs det ska vara lugnt och fint utan onodigt tranc - de ska ju transporteras darifran efterat.
Nar vi fryser splinter och dylikt blir det ju bara en liten plutt i storlek med en nagel. Tar ca tva - tre veckor att laka helt (dvs tills det borjar vaxa nytt har) Da trancar vi och anvander brems. Skillnaden ar ju dock att paverka ben och ligament, inte hud vilket ar fallet vid markning. Ar det bara harsackarna som ska dodas (bli vita) borde ju det vara ett mildare ingrepp an da huden skall skadas (bilda arrvavnad ala brannmarkning)
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Ja man kan märka för hårt.

På en icke-skimmel så är 'målet' att märka precis som vid travarnas identitetsfrysmärkning även vid T-märkning. Dvs så hårstråna blir vita, inte så hårsäckarna dör. En skimmel däremot är knepigare och där får man märka 'djupare'

Men det går att ta i både för löst och för hårt vad gäller frysmärkning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Det visar en dansk studie. I Danmark brännmärker bland annat avelsförbundet Dansk Varmblod sina hästar...
Svar
7
· Visningar
1 431
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Vuxna hästar som är anpassade till kallt klimat kan klara sig bra ned till -15 graders kyla. Vid kallare temperaturer än så...
Svar
16
· Visningar
4 184
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Sex hästar dog då de träffades av blixten vid ett våldsamt åskoväder i helgen i danska Gudum vid Lemvig...
Svar
19
· Visningar
2 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp