Bukefalos 28 år!

Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Nu har jag missat något...på vilka hästraser är det status att ha ett stort fult brännmärke på?
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

För att vissa "fina" stuterier i tex tyskland brännmärker sina hästar. Så jag tror att det är därför dom skriver så.

MVH Russin8
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Är väl inte så mycket 'vissa stuterier' som att vissa hästraser brännmärks. Och uppenbarligen vill/e iaf de nämnda hästarna att deras hästar skulle ha den rasrelaterade brännmärkningen. Och där är ju svårt se annan anledning än status. Hästen är ju inte mindre välstammad och rasren för att den inte är brännmärkt liksom..
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Man kan väl inte förbjuda folk att ha/äga brännmärkta djur? Visst är det jättebra att det är förbjudet med den sortens märkning i Sverige men om man köper en häst från tex Tyskland som är brännmärkt, ska man inte få ha den då alltså?
Jag är absolut emot brännmärkning, men en äldre häst som är brännmärkt tycker jag man ska få köpa.
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Ett alt, och kanske så de menade i artikeln, är ju att man inte får äga/ha svenskfödda, brännmärkta djur.

Håller med om att man måste få köpa redan märkta djur. Men om man har ett svenskfött föl så ska man inte få ta det till Tyskland och märka det där och ta hem det?
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

I stort sett alla tyska hästar, Zangersheide brännmärker sina med ett Z plus någon annat har jag för mig. KWPN (holländsk ras) har på vänsterlåret
Spanska & portugisiska PRE, Lusitano brännmärks med stuteri "loggan"

Tycker även frysmärkningen är otäck, tog lång tid innan stoets triangelmärkning läkte ordentligt. Är fortfarande hårlös i märkningen.
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Precis min första tanke.:crazy:
Det är förkastligt,förbjudet och allt vad man kan hitta på att beskriva när tyskland tex brännmärker sina hästar men det är ok att frysmärka och triangelmärka hästar här :angel:
Snacka om dubbelmoral tycker jag.
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Hon blev märkt iu början på feb & var öm tills slutet på April :(
(förra ägaren triangelmärkte strax innan hon kom i mina ägor)
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Min valacks T-märkningläkte på tre veckor, inte öm alls. Så antagligen togs det i för mycket när det märktes
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Mitt sto har ett märke på sin vänstra sidan i form utav rasloggan. Jag tycker inte det är något fult märke, å inte speciellt stort heller. Jag är emot att märka hästar då det orsakar mkt smärta men själva märket tycker inte jag är fel. Den syns inte heller så tydligt alltid, lite beroende på hur ljuset faller och vilken typ av päls stoet har. Men å andra sidan så hade jag inte haft nått emot om hon inte haft det där märket heller. De två importerade hästar jag har köpt med ursprung från Belgien har båda haft denna logga.

Det verkar för övrigt konstigt att förbjuda folk från att ha brännmärkta hästar, men man kanske menade att det skulle bli förbjudet att ha svenskfödda bränmärkta hästar som någon annan påpekade alternativt att man förbjuder import av dessa hästar i ett medel för att sätta press på de de länder som tillåter märkningen.
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Usch, tur att sådant är förbjudet i Sverige! :crazy:

Jag har en brännmärkt häst (Brandenburger), och jag tänker då och då på hur man är funtad när man med våld håller fast den lilla fölungen för att bränna den! :(
Ibland måste man ju med "våld" hålla en häst, tex vid veterinärvård eller skada, men att göra det för att brännmärka, näää!
Fö så är min hästs brännmärkning skitful, mkt lik loggan apoteket förut hade, en orm på en stav, fy så fult! Nu är min häst som tur är vit, skulle ju vara ännu fulare om hon hade annan färg!

Att förbjuda folk att äga brännmärkta hästar är ju givetvis en taskigt påläst journalist (som vanligt...) som inte har lyssnat/läst ordentligt vad som skrivs/sägs.
Däremot som ngn sa så kan det ju vara så att lagen säger "i Sverige brännmärkta". Så är det väl med kosmetisk kupering av svansar på hundar?
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

ja men då kanse man får en handel inom det som blir störe och då blir efter frågan störe där av bränmärks fler hästar. Man kanse borde förbjuda det i alla fall ett tag för att få någon hejd på det. men jag förstår dig
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

kan man inte bara skriva det i pappren i stället för att "skada" hästen typ denna hästen är triangel märkt
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Har precis för mig att undersökningar visar att brännmärkningen inte är smärtsam och att frysmärkningen är det.
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Man kan väl inte förbjuda folk att ha/äga brännmärkta djur? Visst är det jättebra att det är förbjudet med den sortens märkning i Sverige men om man köper en häst från tex Tyskland som är brännmärkt, ska man inte få ha den då alltså?
Jag är absolut emot brännmärkning, men en äldre häst som är brännmärkt tycker jag man ska få köpa.
Nej det skulle väl betraktas av EU som ett solklart handelshinder.
Att skicka ner ett föl man äger till Tyskland för brännmärkning är dock något annat.
PL
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

I princip alla hästarna i vårat stall är brännmärkta, då de kommer från Tyskland. Fult tycker jag inte det är, däremot ett grymt sätt att märka en häst :(

Redhorsefarm: Precis som PL så skulle jag vilja se nåt slags bevis på det :confused: Om du nu inte blandat ihop de bägge.
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

När min kallblodstraver blev frysmärkt reagerade han inte överhuvudtaget. Han var 8 månader gammal och stod helt lungt. Jag behövde inte ens hålla i honom speciellt. Han var inte det minsta öm efteråt. Så min bestämda åsikt är att frysmärkning omöjligt kan göra ont. För då skulle ju hästarna reagera på något sätt. Stod vid det tillfället även och tittade när dom frysmärkte några till, och ingen av dom reagerade.

MVH Russin8
 
Sv: Jordbruksverket utreder brännmärkning av häst

Då måste det gjorts fel. Min kallblodstravare är frysmärkt och han har massor med hår där. När jag skulle starta honom första gången fick dom raka bort pälsen där för att kunna se siffrorna.

MVH Russin8
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Det visar en dansk studie. I Danmark brännmärker bland annat avelsförbundet Dansk Varmblod sina hästar...
Svar
7
· Visningar
1 433
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Vuxna hästar som är anpassade till kallt klimat kan klara sig bra ned till -15 graders kyla. Vid kallare temperaturer än så...
Svar
16
· Visningar
4 185
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Sex hästar dog då de träffades av blixten vid ett våldsamt åskoväder i helgen i danska Gudum vid Lemvig...
Svar
19
· Visningar
2 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp