Bränsledriven stolpnedslagare, något som har testat?

Har du provat?

  • Ja

    Röster: 2 22,2%
  • Nej

    Röster: 7 77,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    9
Ja, vi har testat. Inte exakt denna men en liknande med ungefär samma vikt och spec (tror det var 12 kg), när vi skulle göra senaste utbyggnaden av vår rovdjursavvisande stängsel.

De är så tunga (egenvikt) så att vi slängde den åt helvete (sålde) ganska snart. Det blir jättejobbigt redan efter några stolpar, att lyfta den över axelhöjd för att få på den på stolpen, och man måste spetta innan, eftersom stolparna annars blir alldeles för sneda samt för att säkerställa att man inte försöker få ner en stolpe där det är sten eller rot under och de maskinella orkar inte fullt ut ens i fuktig mark, utan man får ta fram manuella redskap likväl förbannat.

De stolpar som slogs ner med den sortens maskin, har i nästan samtliga fall behövts sättas om, eftersom de inte kom tillräckligt långt ner.

Så man vinner ingenting väsentligt.
De maskinella med mer ork är för tunga (typ 20 kg), och de lättare (som de säljs av Jula) har för låg kapacitet i "nerslåendet".

Det som är enkelt, billigt och ger stort mervärde jämfört med klubba är en sådan här manuell stolpnedslagare: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/verktyg/stolpnedslagare-016881/

Manuell stolpnedslagare är relativt lätt, och ger fördelen att det är lätt att justera så att stolpen blir rak, och man kan vara två som med gemensam kraft tar i. Jag orkar sätta många stolpar ensam med spett och manuell hejare, betydligt fler än om jag ska slå ner stolparna med klubba.

Traktordrivna/grävmaskinsburna stolpnedslagare finns ju att leja in, om man ska sätta stolp där maskiner kommer fram. Dessa är enormt kraftfulla, och fungerar mycket bra.
 
Jag har provat att borra hål för stolp (alltså en annan slags maskin, jordborr, men ändå maskin), finner precis som @skogaliten att det inte ger något större mervärde.
Vi gjorde det bara en gång.
Håller också med om stolpdrivaren som länkades (även om vår är köpt på annat ställe). Vilken grej! :D
 
Håller också med om manuella stolpbankaren, klubba är vansinnigt mycket tyngre och svårare. Jag använder pall för att få bra arbetshöjd (har höga stolp och högt satt tråd pga snömängden).

Jag har använt jordborr vintertid en gång, det var smidigt, men på sommaren är det så lätt med spett. På min mark iaf.
 
Jag har använt en av annat märke, väger drygt det dubbla. Den är ju bökig att använda, när man har stolp som är nästan 3 meter långa måste man stå i traktorskopan för att nå. Så det blir då ett jobb för 3 personer, en kör traktor, en står i skopan med stolpdrivaren och en står på marken och riktar stolpen. Den fungerar bra och driver ner stolparna väl, men den du länkar till är nog inte lika "effektiv" så den är så lätt tror jag?
Vi är nöjda med den vi har, men den är ju rätt dryg att använda som sagt.. vi driver även hörnstags-stolp i våra hagar, alltså driver ner dem på snedden. Funkar oxå, men är rätt så tungt :)

Lägger till länk till den vi har: https://www.p-lindberg.se/produkt-u...9NpJJ1uKFWUOu-aZz3oaAovyEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Senast ändrad:
Jag har en manuell stolpdrivare från granngården. Den är lite större och tyngre och dyrare än den från Jula. Använder en pall att stå på och det krävs inte många bonkar för att stolpen ska komma ner. Jag ser ingen anledning att köpa en bränsledriven faktiskt.
 
Har inte prövat den du länkade till eller liknande men tidigare hyrt större stolpnedslagare som man sätter på traktorn, det var värt pengarna när vi slagit ner stor mängd stolp. På sistone har vi faktiskt använt skopan på traktorn (inte stora delen av skopan utan uppvinklad och den bakre mindre kanten). En håller och riktar stolpen och den andre trycker försiktigt ned. Satt upp större sommarbeteshagar sent på våren (dvs rätt torrt/hårt) på ett par dagar med den metoden, så har man tillgång till traktor kan det vara värt att prova. 😅
 
Har inte prövat den du länkade till eller liknande men tidigare hyrt större stolpnedslagare som man sätter på traktorn, det var värt pengarna när vi slagit ner stor mängd stolp. På sistone har vi faktiskt använt skopan på traktorn (inte stora delen av skopan utan uppvinklad och den bakre mindre kanten). En håller och riktar stolpen och den andre trycker försiktigt ned. Satt upp större sommarbeteshagar sent på våren (dvs rätt torrt/hårt) på ett par dagar med den metoden, så har man tillgång till traktor kan det vara värt att prova. 😅
Nackdelen med traktordriven är att man inte kommer åt på alla platser med traktorn 🫣 Vi har tidigare gjort som er, tryckt med skopa/lastare, men det har gått åt en del stolp som sprängts om vi stött på sten eller marken varit för hård.
På platser där det är så taskig terräng att man inte kommer åt med traktorn har vi bara sommarhagar, då behövs inte 3m långa stolp utan det räcker ofta med att stå ovanpå 4-hjulingen och köra stolpdrivaren som tur är!
 
Har inte prövat den du länkade till eller liknande men tidigare hyrt större stolpnedslagare som man sätter på traktorn, det var värt pengarna när vi slagit ner stor mängd stolp. På sistone har vi faktiskt använt skopan på traktorn (inte stora delen av skopan utan uppvinklad och den bakre mindre kanten). En håller och riktar stolpen och den andre trycker försiktigt ned. Satt upp större sommarbeteshagar sent på våren (dvs rätt torrt/hårt) på ett par dagar med den metoden, så har man tillgång till traktor kan det vara värt att prova. 😅
Att trycka ner med skopan hade jag aldrig vågat. Risken för att splitter kommer farande och skadar allvarligt är alldeles för stor. Jag vet att många gör så men jag ser det som alldeles för stor risk. LRF gick ut med en varning för att göra så för många år sedan efter en allvarlig olycka.

Vi (läs sambon) har många maskiner men ingen traktor och ingen med den hydral som krävs. Vi har trots det funderat på att hyra en sådan stolpnedslagare och låna traktor av någon granne. Ena hagen är det lätt att komma åt med traktor medans den andra är betydligt svårare och, såklart är det den stora hagen som är svåråtkomlig så där måste en annan lösning till.

@fio den funkar alltså? Jag har testat en sådan till plaststolp och den var fullkomligt värdelös.

@skiesabove vi har använt borr vintertid men sommartid känns det mest som knöl men det kanske funkar? Vi har lermark här.

@Piglet82 skulle du säga att det är enklare att sätta med den än med klubba? Tungt är det ju oavsett med sådant man använder muskelkraft till så jag tänker mer om det är ett hjälpmedel eller ett stjälpmedel?

@skogaliten men att stolpen behövde sättas om låter snarare som ett handhavande fel? Det är ju inte manickens fel att ni inte drev ner dem tillräckligt långt eller menar du på något annat vis?
 
Att trycka ner med skopan hade jag aldrig vågat. Risken för att splitter kommer farande och skadar allvarligt är alldeles för stor. Jag vet att många gör så men jag ser det som alldeles för stor risk. LRF gick ut med en varning för att göra så för många år sedan efter en allvarlig olycka.

Vi (läs sambon) har många maskiner men ingen traktor och ingen med den hydral som krävs. Vi har trots det funderat på att hyra en sådan stolpnedslagare och låna traktor av någon granne. Ena hagen är det lätt att komma åt med traktor medans den andra är betydligt svårare och, såklart är det den stora hagen som är svåråtkomlig så där måste en annan lösning till.

@fio den funkar alltså? Jag har testat en sådan till plaststolp och den var fullkomligt värdelös.

@skiesabove vi har använt borr vintertid men sommartid känns det mest som knöl men det kanske funkar? Vi har lermark här.

@Piglet82 skulle du säga att det är enklare att sätta med den än med klubba? Tungt är det ju oavsett med sådant man använder muskelkraft till så jag tänker mer om det är ett hjälpmedel eller ett stjälpmedel?

@skogaliten men att stolpen behövde sättas om låter snarare som ett handhavande fel? Det är ju inte manickens fel att ni inte drev ner dem tillräckligt långt eller menar du på något annat vis?
Enklare vet jag inte, ska man sätta många (några hundra stolp eller fler- sätta upp ny hage) så går det definitivt snabbare med stolpdrivaren än med klubba. Fördelen med spett/klubba är att man kan göra det ensam, men då tar det betydligt längre tid, och är tungt på ett annat sätt. Jag är inte så lång, och det krävs rätt mycket kroppsstyrka/stabilitet för att orka köra maskinen, men min sambo som är längre och betydligt starkare hanterar den lättare än jag gör.
Slutresultatet blir bättre med drivaren tycker jag, stolparna sitter stadigt och går ner rakt. Det beror ju även på hur långa stolp man använder, kortare stolp blir ju inte lika bökigt!
Det är värt för oss att ha den, men ska vi bara byta några stolpar så stannar den i sin låda helt klart!
Minus för att det lever om en hel del, hörselkåpor är ett måste.
 
Enklare vet jag inte, ska man sätta många (några hundra stolp eller fler- sätta upp ny hage) så går det definitivt snabbare med stolpdrivaren än med klubba. Fördelen med spett/klubba är att man kan göra det ensam, men då tar det betydligt längre tid, och är tungt på ett annat sätt. Jag är inte så lång, och det krävs rätt mycket kroppsstyrka/stabilitet för att orka köra maskinen, men min sambo som är längre och betydligt starkare hanterar den lättare än jag gör.
Slutresultatet blir bättre med drivaren tycker jag, stolparna sitter stadigt och går ner rakt. Det beror ju även på hur långa stolp man använder, kortare stolp blir ju inte lika bökigt!
Det är värt för oss att ha den, men ska vi bara byta några stolpar så stannar den i sin låda helt klart!
Minus för att det lever om en hel del, hörselkåpor är ett måste.
Tack! Behöver du spetta innan eller driver den ner ändå?
 
Använde jordborr på traktor för att göra hålen och satte ner stolpen direkt (som hade lagts ut i förväg), sedan stor tung slägga buren på axeln för att klubba ner samtliga stolpar. Detta när det handlade om nya stora hagar på lermark med trästolp.
Vid underhåll och några få stolpar används spett både för att göra hålet och banka ner stolpen.
Numera används mest plaststolp med järnpinne som kan trampas ner.
 
Ja, men den funkar även till plaststolp. Jag har ju massor av plaststolp som jag tryckt ner med den.
Jag menade inte så utan den jag hade till plaststolp fungerade inte särskilt väl och eftersom den liknar det nedslagningsröret du syftar på funderade jag på om det du syftar på är så mycket bättre. Jag hittar inte just det nedslagningsröret jag hade på nätet men det såg liknande ut och var till stjärnstolp av plast. Dvs. sådana plasstolpar som är till tillfälliga staket.
 
Använde jordborr på traktor för att göra hålen och satte ner stolpen direkt (som hade lagts ut i förväg), sedan stor tung slägga buren på axeln för att klubba ner samtliga stolpar. Detta när det handlade om nya stora hagar på lermark med trästolp.
Vid underhåll och några få stolpar används spett både för att göra hålet och banka ner stolpen.
Numera används mest plaststolp med järnpinne som kan trampas ner.
Intressant att det fungerar så väl med jordborr på lermark. Kan nog vara värt att fundera på. Tack!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Våren är kommen och det börjar bli dags att slutföra mitt balkongbygge - dags att smälla upp nät. Planen från början var svetsnät och...
Svar
8
· Visningar
1 837
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp