Bukefalos 28 år!

Nät till balkong

gul_zebra

Trådstartare
Våren är kommen och det börjar bli dags att slutföra mitt balkongbygge - dags att smälla upp nät.
Planen från början var svetsnät och målarfärg. Det blir dock skitdrygt, skitdyrt, bökigt och tidskrävande. Såg att Jula har rådjursnät (antar att det här är rådjursnät iaf?) hyfsat billigt och konstaterade att det hade underlättat mycket att kunna smälla upp sånt.

Jag bor på 4e våningen. Har två huskatter med mycket energi. Bägge klättrade gärna när vi bodde på bottenplan, de var tvungna för att se över buskarna men satt hellre på en hylla och spanade, och kunde ibland försöka attackera en fågel eller fjäril via gallret. Kommer finnas sittplatser här uppe så de ser utan att behöva klättra men kan inte utesluta att de kanske vill klättra lite i nätet eller försöker knipa en passerande fågel. De kommer dock inte ha konstant uppsikt där ute annat än i början medan jag nojar över att ha missat en hel kortsida eller nåt :p

Vad säger ni? Håller nätet eller är det svetsnät som gäller?
 
Mitt rådjursnät har hållt finfint för min klätterapa. Det har suttit uppe i nästan tio år nu och är fortfarande lika starkt. Knäppkatten slänger sig upp i det med jämna mellanrum (vid ramen där det är stabilt, han har aldrig försökt klättra i bara nätet eftersom det är ganska svajigt) och jag är aldrig orolig.

Jag vet dock att det finns olika typer av rådjursnät och att vissa är mindre hållbara och blir sköra med tiden och påverkan från väder och vind. Mitt, som jag varmt rekommenderar, är köpt som metervara från villaprodukter.se.
 
Jag har rådjursnät uppspänt på en platsbygd ram - funkar kanon även 8 år senare. :)

003.jpg
 
Bild från sommaren 2008 när jag precis monterat nätet. ;)
Ja, det behövde inte vara just nu. Men sommartid!

Borde dra till sig fåglar som katterna kan spana på. Jag minns när jag första gången letade pensionat till mina katter. Det som skrev "rastgårdarna vetter mot skog där vi satt upp fågelholkar för katternas skull" - det blev det! :heart
 
Tack för svaren!
Velar lite men det lutar åt att jag testar rådjursnät. Skulle det visa sig att katterna klättrar (de kommer ha hyllor att sitta på så de ser bra, så jag tvivlar på det) så är det ju inte värre än att jag kan byta ut det :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ja nu ska jag ju inte näta förrän i vår men jag har sååå tråkigt :D Funderar över det här med val av nät till balkong. Jag hade nätat på...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 317
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hur nätar man in en balkong som ligger på högsta våningen och det finns inget tak över balkongen ?? I min nuvarande lägenhet bor jag...
Svar
9
· Visningar
6 148
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp