Bränsledriven stolpnedslagare, något som har testat?

Har du provat?

  • Ja

    Röster: 2 22,2%
  • Nej

    Röster: 7 77,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    9
Att trycka ner med skopan hade jag aldrig vågat. Risken för att splitter kommer farande och skadar allvarligt är alldeles för stor. Jag vet att många gör så men jag ser det som alldeles för stor risk. LRF gick ut med en varning för att göra så för många år sedan efter en allvarlig olycka.

Vi (läs sambon) har många maskiner men ingen traktor och ingen med den hydral som krävs. Vi har trots det funderat på att hyra en sådan stolpnedslagare och låna traktor av någon granne. Ena hagen är det lätt att komma åt med traktor medans den andra är betydligt svårare och, såklart är det den stora hagen som är svåråtkomlig så där måste en annan lösning till.

@fio den funkar alltså? Jag har testat en sådan till plaststolp och den var fullkomligt värdelös.

@skiesabove vi har använt borr vintertid men sommartid känns det mest som knöl men det kanske funkar? Vi har lermark här.

@Piglet82 skulle du säga att det är enklare att sätta med den än med klubba? Tungt är det ju oavsett med sådant man använder muskelkraft till så jag tänker mer om det är ett hjälpmedel eller ett stjälpmedel?

@skogaliten men att stolpen behövde sättas om låter snarare som ett handhavande fel? Det är ju inte manickens fel att ni inte drev ner dem tillräckligt långt eller menar du på något annat vis?
Vi trycker inte heller med skopan! Har sett och hört om för många olyckor.

Anledningen till omsättning är inte ett egentligt handhavandefel, utan att vi har rätt besvärlig mark för stolpsättning, med sten och rötter, och sneda stolpar, stolpar som inte kommer tillräckligt långt ner m.m. har satts om manuellt. I vissa fall bums - det gick inte, i andra fall som ett särskilt jobb.

Det är ovanligt att behöva försöka spetta hål fem-sex gånger, innan vi hittar en plats där stolpen går att få ner.

Att spetta innan stolpsättning är ett måste hos oss.

250 cm långa, 10 cm stolpar (våra hörnstolpar), rådde maskinen inte på, inte ens på våra mjukare områden.

Dessa har spettats ner på och slagits ner manuellt, förutom några stycken vi lånat grävare till.

Men observera: vi har alltså 5 eller 6 trådiga stängsel med väl spänt (med hjälp av fjädrar) HT-tråd.
 
Vi trycker inte heller med skopan! Har sett och hört om för många olyckor.

Anledningen till omsättning är inte ett egentligt handhavandefel, utan att vi har rätt besvärlig mark för stolpsättning, med sten och rötter, och sneda stolpar, stolpar som inte kommer tillräckligt långt ner m.m. har satts om manuellt. I vissa fall bums - det gick inte, i andra fall som ett särskilt jobb.

Det är ovanligt att behöva försöka spetta hål fem-sex gånger, innan vi hittar en plats där stolpen går att få ner.

Att spetta innan stolpsättning är ett måste hos oss.

250 cm långa, 10 cm stolpar (våra hörnstolpar), rådde maskinen inte på, inte ens på våra mjukare områden.

Dessa har spettats ner på och slagits ner manuellt, förutom några stycken vi lånat grävare till.

Men observera: vi har alltså 5 eller 6 trådiga stängsel med väl spänt (med hjälp av fjädrar) HT-tråd.
Okej, då är jag med. Riktigt så illa är det inte här även om det finns sten så det räcker och blir över...

Planen är rovdjursstängsel för den mindre hagen med fem trådar i aluminium. Jag kommer dock inte ha fjädrar eftersom hagen just är så liten och med inte mindre än 10 hörn O_o så kommer vad jag har läst mig till inte fjäder till sin rätt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Våren är kommen och det börjar bli dags att slutföra mitt balkongbygge - dags att smälla upp nät. Planen från början var svetsnät och...
Svar
8
· Visningar
1 837
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp