Bråk i hagen

J

jezzibell

Hej,
Jag har fått problem med mina hästar i hagen, och undrar om någon har ett tips. Jag har tre islandshästar (ston, två vuxna och en åring) samt en shetlandsponny (sto).

Shettisen har bott här i drygt tre månader. Hon har alltid varit en liten huligan i hagen, men det har funkat ändå. Absolut jättetrevlig mot oss människor och jättetrevlig för barnen att rida.

Nu senaste veckan har det eskalerat. Mitt dräktiga sto går undan. Mitt andra sto går emellan shettisen och åringen (hennes avkomma) och bara står där och tar emot hur mkt stryk som helst. Shettisen både sparkas och bits.

Först en sår i storlek som en femkrona på bringan.
Sedan blev en bit av mulen avtuggad så det står en bit "flärp" rätt ut.
Och därefter ett sår på frambenet.

Nu har jag satt shettisen i en egen hage.
Jag är jätteledsen för shettisen är en så underbar liten häst mot oss och barnen, och barnen uppskattar henne verkligen.

Men det är jättesynd om henne som går ensam, även om hon går i hagen alldeles jämte de andra. Någon föreslog att jag skulle skaffa en till shettis som sällskap, men dels har jag inte råd eller plats för en shettis till och det är ju heller ingen garanti att hon skulle vara snäll emot den.

Vaad i hela friden ska jag göra?
Alla tips mottages tacksamt.
 
Sv: Bråk i hagen

hur gammal är shettisen, kanske är lite trots och att hon ska testa rangordningen?
 
Sv: Bråk i hagen

Shettisen är 6 år. Hon kom direkt från uppfödaren när jag köpte henne i december och där var hon lägst i rang.
 
Sv: Bråk i hagen

Hmm...
Där sa du något.
Det kan jag ju faktiskt testa :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 958
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp