Bråk i stallet

Status
Stängd för vidare inlägg.
I vårt stall är det överenskommet att man aldrig lämnar en häst ensam ute. Någon av hästarna har även haft svårt att vara inne själv, då har man respekterat det och inte lämnat den hästen själv inne. Normalt hyfs och hästtänk. Vi har heller inga hästar i stallet som inte går att hantera utan special kunskaper.
(Håller med)
Framförallt så blir ju hästar enklare att hantera om man inte utsätter dem för onödigt stressiga situationer!
 
Jag blir mest paff över att det uppenbarligen finns stall utan tydliga rutiner och regler kring hur man hanterar liknande situationer.


Vad gör ni om den ensamma hästen blir så stressad att den springer på sig en senskada? Vem blir ansvarig?
Eller om hästen försöker klättra ur boxen om den är lämnad ensam i stallet?
 
Jag tänker såhär; i ett stall där hästar aktivt lämnar stallet för olika aktiviteter har man givna och överenskomna rutiner för att inte lämna en häst ensam.
I detta fall är blir stallkompisens häst även ensam i vinterhagen. OM inte vinterhagen ligger i anslutning till dit där ts nya hage ligger?
Jag gillar inte tanken på att någon häst blir kvar ensam, om den är en individ som blir änslig av det. Jag gillar heller inte tanken på att en rutin ändras med så kort varsel, där man måste ändra en hage.

Vi har tre hästar i stallet. Går vi ut tillsammans, stallchefen och jag, tar vi in alla tre, så får den häst som blir kvar, står i boxen. Det fungerar utmärkt för stallchefens hästar. Min skulle skita på sig av skräck av att vara ensam, men det händer ju aldrig.
Stallchefen kör bara en häst åt gången.

I vårt lilla stall, har hästarna gått ihop sedan 2011, och jag ser på stallchefens hästar som mina, och stallchefen ser min häst som hennes. Vi vårdar dem lika ömt, men det blir väl så när man har hängt ihop så länge. Stallchefen och jag hade stall ihop på 90-talet också, så vi är väldigt samspelta med våra rutiner.
Jag förstår att det är annorlunda i stall, där man kanske har stått en kortare period, än vad jag har gjort.
När jag läser sådant här, blir jag väldigt tacksam för att jag är i ett stall, där det råder samförstånd i hur vi vill ha det för alla hästarna i stallet.
 
I vårt stall är det överenskommet att man aldrig lämnar en häst ensam ute. Någon av hästarna har även haft svårt att vara inne själv, då har man respekterat det och inte lämnat den hästen själv inne. Normalt hyfs och hästtänk. Vi har heller inga hästar i stallet som inte går att hantera utan special kunskaper.
Och är det överenskommet är det ju lugnt, då vet alla det. Så verkade det inte vara i ts stall.
 
Men det är väl självklart att man inte lämnar en häst helt ensam? Jag hade blivit vansinning om mina stallkompisar gjort något sådant.
Min häst har just nu bara en kompis i hagen och de går på bete lite avskiljt, självklart tar vi alltid in båda hästarna när någon av oss ska rida. Skulle aldrig lämna en ensam häst kvar, jättestor skaderisk om den blir uppstressad.
Och jag skulle bli upprörd om någon ställde in min i boxen. Min häst klarar inte av stå i box dagtid, sällskap eller ej inne. Detta vet dock kompisens ägare om.
 
Följdfråga till er som tar in andras hästar/ låter eran häst bli inplockad av en annan i stallet. Vem gör iordning boxen efteråt? Om redan har gjort iordning boxen med hö och framför allt kraft, hur gör ni då? Eller har ni någon annan som gör iordning?

Där jag har hästarna gör vi allt med boxarna själva. Så om jag gör iordning boxen med hö och kraft vid tolv så får inte hästarna gå in i boxen förrens på kvällen. Då hade det inte fungerat alls att någon tog in min häst, för kraften ska hon ha på kvällen.
 
Jag har haft en häst som inte klarade av att vara ensam vare sig i hage eller i stallet. Jag var väldigt tydlig med det varje gång som jag bytte stall. I grunden var ansvaret mitt och jag såg till att hitta stall som var anpassade efter hennes behov. De sista åtta åren gick hon alltid med minst en av sina döttrar.
Men skulle villkor som jag anpassat mig efter hastigt ändras så att den hästen hade behövt vara ensam ändå hade jag blivit arg. Hon var sån att människor inte dög som sällskap så det hjälpte inte att jag satte mig utanför boxen.

Man har alltid ansvar för sin egen häst men det kan bli väldigt bekymmersamt om andra som man är beroende av hastigt ändrar sina planer.
 
Följdfråga till er som tar in andras hästar/ låter eran häst bli inplockad av en annan i stallet. Vem gör iordning boxen efteråt? Om redan har gjort iordning boxen med hö och framför allt kraft, hur gör ni då? Eller har ni någon annan som gör iordning?

Där jag har hästarna gör vi allt med boxarna själva. Så om jag gör iordning boxen med hö och kraft vid tolv så får inte hästarna gå in i boxen förrens på kvällen. Då hade det inte fungerat alls att någon tog in min häst, för kraften ska hon ha på kvällen.

Min häst kan inte vara ensam i hagen. Nu är det lätt för mig att lösa eftersom jag har två hästar, så jag ser bara till att ponnyn är med henne ute. Ska jag iväg med ponnyn får hon följa med och stå inne.
Skulle jag vara beroende av andras hästar och därmed också behöva att andra tog in henne, skulle jag helt enkelt göra som den andra i stallet som har häst som inte kan vara själv ute. Hon lägger helt enkelt inte in hö och kraft utan ställer det utanför så lägger den som har insläppet in.
 
Och jag skulle bli upprörd om någon ställde in min i boxen. Min häst klarar inte av stå i box dagtid, sällskap eller ej inne. Detta vet dock kompisens ägare om.
Nej om hästen är lugnare själv ute än själv inne så gör man ju så. Man har ju koll på hur de andra hästarna i stallet reagerar och vad ägaren föredrar.
 
Följdfråga till er som tar in andras hästar/ låter eran häst bli inplockad av en annan i stallet. Vem gör iordning boxen efteråt? Om redan har gjort iordning boxen med hö och framför allt kraft, hur gör ni då? Eller har ni någon annan som gör iordning?

Där jag har hästarna gör vi allt med boxarna själva. Så om jag gör iordning boxen med hö och kraft vid tolv så får inte hästarna gå in i boxen förrens på kvällen. Då hade det inte fungerat alls att någon tog in min häst, för kraften ska hon ha på kvällen.
Vi har inget sånt upplägg i vårt stall, möjligen att någon lagt in lite hö och då skulle jag bara lägga in igen om hästen ätit upp.
 
Följdfråga till er som tar in andras hästar/ låter eran häst bli inplockad av en annan i stallet. Vem gör iordning boxen efteråt? Om redan har gjort iordning boxen med hö och framför allt kraft, hur gör ni då? Eller har ni någon annan som gör iordning?

Där jag har hästarna gör vi allt med boxarna själva. Så om jag gör iordning boxen med hö och kraft vid tolv så får inte hästarna gå in i boxen förrens på kvällen. Då hade det inte fungerat alls att någon tog in min häst, för kraften ska hon ha på kvällen.
Vi har givetvis inte mat inlagt i boxarna utan det gör den som fodrar. Annars är det inte mer komplicerat än att man lyfter ut maten innan hästarna tas in sedan lägger man tillbaka den igen när hästarna tas ut om de nu gör det. Om du måste ta in och ut din egen häst förstår jag inte heller varför du måste lägga in maten tidigare på dagen när du ändå är där när hästen ska äta den? Men det är ju en annan fråga.

Vi tar in varandras hästar hela tiden eftersom vi inte alltid kan vara på plats när den andra vill rida och ingen häst ska lämnas ensamen i hagen+ att vi delar på alla intag. Men nu handlar ju det här inte om att en häst inte ska lämnas själv i hagen utan att den ska gå där från början helt själv om jag förstår det hela rätt. Hästar är ju av sig själva flockdjur och har därmed rättigheten att ha andra hästar i sin närhet, det är också så de flesta stall har det. Det är ju sällan hästar går i hagar där de inte ens kan se de andra. Om man nu bara är tre hästar i stallet så är det ju inte svårare än att kommunicera med varandra, om två hästar åker i väg måste än sällskapshäst införskaffas.

För mig är det snarast standard att hästar inte trivs med att vara själva.
 
Framförhållning inför varje träning? Framförhållning inför veterinärbesök? De kan ju vara akuta. Om ens häst är så rädd för att vara ensam ska man nog inte ha den i ett stall med så få andra hästar.
Ja jag tycker det är rimligt att berätta för hagkompisen i god tid om man ska iväg. Akuta grejer går ju såklart inte att ha framförhållning om, då hade jag ringt hästägaren och frågar hur den vill att jag ska göra så det blir så bra som möjligt för hagkompisen.
 
Framförhållning inför varje träning? Framförhållning inför veterinärbesök? De kan ju vara akuta. Om ens häst är så rädd för att vara ensam ska man nog inte ha den i ett stall med så få andra hästar.
Men nu förstår jag inte hur du menar, hur impulsiva träningstillfällen har ni? För oss infaller de ungefär som vilken ridtur som helst man tar in hästarna gör iordning och rider/åker iväg. Ska man iväg över en helg eller en heldag så har man oftast en längre framförhållning.
 
I vårt stall får man som hästägare lösa problemet. Jag hade blivit vansinnig om vi inte hade kunnat planera in träning och tävling utan att ta hänsyn till när det funkar för någon annan hästägare... Om det inte fungerar i det stall man står i för att en hästägare använder sin häst till ridning eller träning på andra tider - byt stall eller köp en till häst. Tycker för övrigt det är en viktig grej som hästägare - att träna hästen på att kunna lämnas ensam. Sitter i grundhanteringen av häst tycker jag.
 
I vårt stall får man som hästägare lösa problemet. Jag hade blivit vansinnig om vi inte hade kunnat planera in träning och tävling utan att ta hänsyn till när det funkar för någon annan hästägare... Om det inte fungerar i det stall man står i för att en hästägare använder sin häst till ridning eller träning på andra tider - byt stall eller köp en till häst. Tycker för övrigt det är en viktig grej som hästägare - att träna hästen på att kunna lämnas ensam. Sitter i grundhanteringen av häst tycker jag.
Ensam i stallet - absolut! Mindre skaderisk dessutom om hästen blir stressad.
Helt ensam i hage utan kompisar i synhåll? Nej, det är rätt normalt att hästar blir oroliga då.

Har för övrigt inte sagt att folk inte får träna osv. Bara att man bör informera och se till att stallkompisarnas hästar ges bra möjligheter att hålla sig lugna.
 
Ensam i stallet - absolut!
Helt ensam i hage utan kompisar i synhåll? Nej, det är rätt normalt att hästar blir oroliga då.

Har för övrigt inte sagt att folk inte får träna osv. Bara att man bör informera och se till att stallkompisarnas hästar ges bra möjligheter att hålla sig lugna.
Ok. Händer tack och lov inte i de stall jag stått i. Hästarna har fått lära sig att vara ensamma när deras kompisar rids. En häst som kan stå ensam i stall kan oftast stå ensam i hagen också är min erfarenhet.
De senaste veckorna har vi bokat in tränngar i sista minuten vid rätt många tillfällen. I söndags efteranmälde vi oss och åkte och tävlade. Om vi inte själva har någon framförhållning så är det svårt att ge den, däremot skulle jag bli vansinnig om en annan hästägare skulle kräva att vi inte kunde komma iväg pga det, vi har hästarna för att träna och tävla, hade hennes häst inte klarat det får hon väl flytta till ett stall där den faktiskt slipper de situationerna?
I ts fall så förvanar hon ju, får då order att göra en till hage - det är definitivt att kräva av henne att inte kunna göra det hon planerat. Då är det väl inte svårare att andra hästägaren gör hagen själv om det är så?
 
Ok. Händer tack och lov inte i de stall jag stått i. Hästarna har fått lära sig att vara ensamma när deras kompisar rids. En häst som kan stå ensam i stall kan oftast stå ensam i hagen också är min erfarenhet.
De senaste veckorna har vi bokat in tränngar i sista minuten vid rätt många tillfällen. I söndags efteranmälde vi oss och åkte och tävlade. Om vi inte själva har någon framförhållning så är det svårt att ge den, däremot skulle jag bli vansinnig om en annan hästägare skulle kräva att vi inte kunde komma iväg pga de.
I ts fall så förvanar hon ju, får då order att göra en till hage - det är definitivt att kräva av henne att inte kunna göra det hon planerat. Då är det väl inte svårare att andra hästägaren gör hagen själv om det är så?
Då har vi olika erfarenhet. Och jag är inte intresserad av att min häst ska ”lära sig” att bli helt lämnad ute om det innebär att hon kommer springa runt i stress och riskera att skada sig. En sak som sagt om det finns andra hästar i hagarna intill, men inte helt själv.
Om man brukar åka iväg så är det väl lämpligt att man bara frågar den andra hästägaren hur den vill göra.

I TS fall verkar de ju helt ha missat att kommunicera. De verkar också sakna förutsättningar för att snabbt ändra hagar osv och då måste man ju ha bättre framförhållning. Den andre hästägaren kanske var fullbokad på annat och blev kanske jättestressad när TS plötsligt meddelade detta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 692
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 254
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp