Bråk i stallet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kallas det att lämna ensam som i Tobbe klippet så ja då kan min ena också lämnas ensam, gick ju hästar i hagen brevid :rofl: .
Sedan ger och noll och inget för någon som snurrat grimskaftet runt handen som han har gjort och sedan börja snacka säkerhet, inte häller ger jag mycket för massa annat han pysslar med.

Min ena har svårt med att bli lämnad ensam som i inga hästar inom synhåll men inga problem med att lämna andra hästar och på så sätt bli ensam.
Orkat inte vänja han vad att bli lämnad, innan någon skriker så finns bara mina hästar på gården förutom en sommar när jag lånad ut en och gick dom inte med på att aldrig lämna den hästen ensamma så kunde jag ta hem hästen, helt deras val.

Enda hästvänliga som jag ser det att vänja hästar att inte ha andra inom synhåll tycker jag är att först bara bli själv med kompis nära inom synhåll, typ bara 1m från hagen och efter någon vecka eller så öka till 5m från hage och fortsätta att öka lite i taget men när någon häst börjar stressa så har det gått för fort fram.
 
Kallas det att lämna ensam som i Tobbe klippet så ja då kan min ena också lämnas ensam, gick ju hästar i hagen brevid :rofl: .
Sedan ger och noll och inget för någon som snurrat grimskaftet runt handen som han har gjort och sedan börja snacka säkerhet, inte häller ger jag mycket för massa annat han pysslar med.

Min ena har svårt med att bli lämnad ensam som i inga hästar inom synhåll men inga problem med att lämna andra hästar och på så sätt bli ensam.
Orkat inte vänja han vad att bli lämnad, innan någon skriker så finns bara mina hästar på gården förutom en sommar när jag lånad ut en och gick dom inte med på att aldrig lämna den hästen ensamma så kunde jag ta hem hästen, helt deras val.

Enda hästvänliga som jag ser det att vänja hästar att inte ha andra inom synhåll tycker jag är att först bara bli själv med kompis nära inom synhåll, typ bara 1m från hagen och efter någon vecka eller så öka till 5m från hage och fortsätta att öka lite i taget men när någon häst börjar stressa så har det gått för fort fram.
Han är säkert inte sämre på hästhantering än dig :grin:
 
Jag har varit med om när amatörer försökt sig på att träna hästar och det brallat ur ordenligt och det istället skapat rena problemhästar. Folk som tror att dom är så duktiga för att dom aldrig hanterat fler typer av hästar än den typ som dom själva klarar av.

Därför krävs rutiner i stall, för att slippa problem och bråk likt den här tråden tex.

Står man i ett någorlunda organiserat stall så är den regeln väldigt grundläggande.
Jag har iaf hittills aldrig stått i ett stall där man varit ok med att flytta runt hästar i hagar hej vilt och lämnat någon helt ensam.

Skulle heller aldrig vilja stå i ett sånt stall, för det signalerar okunskap.
Varför hånskrattar du och väljer att kalla de som tycker att hästar bör kunna stå själva för idioter och amatörer?
 
Fast du kan inte döma ut stall du aldrig varit i som ostrukturerat för att du själv inte tränat din häst att vara ensam. Det finns som sagt gott om stall där det finns otroligt mycket hästar och hästen aldrig behöver

Vi har nog helt olika bakgrund och hästsyn helt enkelt.
Ju mer man ser, desto tydligare blir man.

Jag skulle aldrig ställa mig i ett stall där det inte finns tydliga rutiner kring basic hästvett dels pga att jag har unghästar själv och dels pga det signalerar kaos för mig.

Vad händer om det tex flyttar in en ny häst i ditt stall? Låter du den alltså springa runt ensam i hagen för att du minsann "sköter dig själv"?
 
Har jag aldrig påstått men att prata säkerhet och hålla grimskaftet på det sättet är som att prata om säkerhet i bilen och ha lösa föremål bak som kan fara fram vid en krock.
Jag har inte sett så mycket av hans träning så det kan jag inte uttala mig om och det var inte heller poängen. Däremot är han säkert rätt duktig på hästträning så att börja såga honom blir väl väldigt offtopic.
 
Vi har nog helt olika bakgrund och hästsyn helt enkelt.
Ju mer man ser, desto tydligare blir man.

Jag skulle aldrig ställa mig i ett stall där det inte finns tydliga rutiner kring basic hästvett dels pga att jag har unghästar själv och dels pga det signalerar kaos för mig.

Vad händer om det tex flyttar in en ny häst i ditt stall? Låter du den alltså springa runt ensam i hagen för att du minsann "sköter dig själv"?
Ja, så gör vi här. Och det har funkat bra. Vi är nöjda med det och har inte haft problem. Det handlar inte heller om att lämna hästar själva ute i mörkret på kvällen, men att stå ensamma i hagen om en häst åker på tävling en dag eller träning med kort varsel, det måste de kunna. För mig är det basic grundträning. Jag har också jobbat länge med häst i både stora och små stall, i 25 år i alla fall, och det har varit lika överallt förutom de riktigt stora stallen då, men även där går en del hästar ensamma i hagen på eftermiddagarna.
 
Jag har varit med om när amatörer försökt sig på att träna hästar och det brallat ur ordenligt och det istället skapat rena problemhästar. Folk som tror att dom är så duktiga för att dom aldrig hanterat fler typer av hästar än den typ som dom själva klarar av.

Därför krävs rutiner i stall, för att slippa problem och bråk likt den här tråden tex.

Står man i ett någorlunda organiserat stall så är den regeln väldigt grundläggande.
Jag har iaf hittills aldrig stått i ett stall där man varit ok med att flytta runt hästar i hagar hej vilt och lämnat någon helt ensam.

Skulle heller aldrig vilja stå i ett sånt stall, för det signalerar okunskap.

Att gröna hästmänniskor tror sig kunna och tränar sina hästar fel och skapar farliga problem tycker jag verkar vara vanligt, det kan ofta sluta i tragedi och skador. :(

Rutiner hoppas jag att de flesta stall har, men jag kan tycka att det är märkligt att skapa rutiner för att komma runt hanteringsproblem och trygghet för hästen. Förstår att rutinen måste finnas i de stall där hästägarna inte vill arbeta eller har kunskapen för att förebygga och ta sig an problem, men det är tråkigt om det finns många sådana stall.

För mig är symtomlindring av ett problem okunskap, att arbeta bort eller förebygga problemet är kunskap.
 
Jag har inte sett så mycket av hans träning så det kan jag inte uttala mig om och det var inte heller poängen. Däremot är han säkert rätt duktig på hästträning så att börja såga honom blir väl väldigt offtopic.
Sågar inte han så mycket som i metoden han och många andra håller på med, negativ förstärkning kallas det.
 
Att gröna hästmänniskor tror sig kunna och tränar sina hästar fel och skapar farliga problem tycker jag verkar vara vanligt, det kan ofta sluta i tragedi och skador. :(

Rutiner hoppas jag att de flesta stall har, men jag kan tycka att det är märkligt att skapa rutiner för att komma runt hanteringsproblem och trygghet för hästen. Förstår att rutinen måste finnas i de stall där hästägarna inte vill arbeta eller har kunskapen för att förebygga och ta sig an problem, men det är tråkigt om det finns många sådana stall.

För mig är symtomlindring av ett problem okunskap, att arbeta bort eller förebygga problemet är kunskap.
Det du inte verkar inse är att sån hantering av hästar som beskrivs i inlägget är att förvärra problemen.

Många hästar ger ju upp till slut när dom stressat och sprungit så mycket att dom inte orkar springa mer, men att utsätta andras hästar för dom riskerna och allt vad det innebär är inte ok. Dessutom anser jag heller Inte att en häst ska behöva vara helt ensam hela dagen. Även om den klarar det så mår den inte bra av det. Punkt.
 
Jag är fortfarande nyfiken. HUR "tränar" ni en häst i att kunna vara själv ute, om hästen är en sån som panikspringer? Alltså inte "flytta till ett annat stall eller köp sällskapsponny", utan ni som menar att det är basic grundträning att kunna bli lämnad ensam i hage. Hur?
Förutom att låta den springa sig trött och riskera massa otäcka skador alltså.

Och med ensam menar jag alltså ensam utan andra hästar inom synhåll, inte ensam med andra hästar i hagar omkring...
 
Och jag går emot alla och tycker att alla hästar ska kunna stå själva i hagen. Jag vill inte hantera andras hästar mer än nödvändigt, alla ska kunna gå själva en stund och inte springa ihjäl sig eller springa igenom/hoppa över staketet! Säger alltid att min häst kan lämnas själv i hagen, ser det som bra träning. :)
Min häst kan gå ensam i hage under vissa förutsättningar. Tex att det finns andra hästar i synhåll. Hon är också lugnare med att lämnas själv i vinterhagen än i sin sommarhage där hon av naturliga skäl inte är lika bekväm och där hon blir mer flockbunden när de går ute dygnet runt på en mer avskiljd plats.
De är inte robotar.
 
Vilken tur vi tänker olika då. För oss med litet stall hade det aldrig någonsin funkat om hästarna inte kunde vara själv. Det gäller både i hage och box såväl som under ridning och transport. Ts inhyrda får helt enkelt hitta ett annat stall där hästen slipper riskera att bli ensam.
 
I alla stall jag stått i har det fungerat så. Den som har insläppet lägger in fodret i samband med insläpp. Hästägaren ställer burk och påse utanför boxen/på anvisad plats.

De stall jag stått i har hästägarna själva lagt in nästa mål mat till sina hästar så att den som tar inte ska behöva göra det. Nattmaten har stallägaren gett när hen har släckt ner stället för natten så den har hängt på boxdörren.
 
Inte jag heller och sådana uttalanden gör att jag mer och mer förstår varför många vill ha eget stall när empati, förståelse, kommunikation osv är noll. Många hästmänniskor är verkligen egoister.

Det handlar inte om egoism alltid. Jag har stått i ett stall där en häst var så ouppfostrad att den blev farlig att hantera. Jag hade definitivt vägrat ta in den för att den inte klarade av att vara ensam. Helt enkelt av säkerhetsskäl. Först får folk uppfostra sina hästar och sen när de är trevliga att hantera kan jag gå med på att hantera dem.
 
Det handlar inte om egoism alltid. Jag har stått i ett stall där en häst var så ouppfostrad att den blev farlig att hantera. Jag hade definitivt vägrat ta in den för att den inte klarade av att vara ensam. Helt enkelt av säkerhetsskäl. Först får folk uppfostra sina hästar och sen när de är trevliga att hantera kan jag gå med på att hantera dem.
Oj, så då tror du den blir trevligare att hantera genom att bli lämnad själv i hagen?
I det fallet är det ju isåfall givet för min del att absolut inte lämna ensam i hagen utan isåfall få tag på en hästkunnig som klarar av att hantera hästen och som har möjlighet att ta in den.
 
Konstig video som visades på förra sidan i tråden tycker jag. Att springa omkring och leka med hästarna lösa som i videon är vad man inte skall göra, det är som att inbjuda till att råka illa ut.
 
Vilken tur vi tänker olika då. För oss med litet stall hade det aldrig någonsin funkat om hästarna inte kunde vara själv. Det gäller både i hage och box såväl som under ridning och transport. Ts inhyrda får helt enkelt hitta ett annat stall där hästen slipper riskera att bli ensam.

Det står ingenstans att det är Ts som är stallägaren.
Ts verkar inte heller följa tråden, om inte hen är på midsommarfirande :)
 
Det handlar inte om egoism alltid. Jag har stått i ett stall där en häst var så ouppfostrad att den blev farlig att hantera. Jag hade definitivt vägrat ta in den för att den inte klarade av att vara ensam. Helt enkelt av säkerhetsskäl. Först får folk uppfostra sina hästar och sen när de är trevliga att hantera kan jag gå med på att hantera dem.
Jag har väl inte nämnt att du ska hantera en häst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 732
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp