Bråk i stallet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är ju helt värdelöst att stå i ett sådant stall där TS inte ens ska kunna åka iväg och träna. I ett sådant litet stall får ju typ ingen åka iväg om det ska funka eller ha hästar som kan vara själva. Skulle inte tro att Ts stallkompis skulle vara glad över att hennes häst får stå inne en hel helg heller om Ts skulle få för sig att åka på meeting med båda.
 
För mig är det också självklart att inte lämna en häst ensam ute (och då menar jag ensam, dvs inga andra hästar i närliggande hagar), om inte hästägaren sagt att det är ok.

Min är en häst som kan gå kvar själv, hon blir upprörd men gör inte så mycket av det, och är därför ofta en av de hästarna som blir insläppt sist vid intag, just för att hon kan hantera det.

Hagkompisen blir inte synbart upprörd (står typ och väntar på sin tur), men blir farlig och leda om hon får vänta (vilket är något ägarna jobbar med, men det är då enklare för alla att ta henne tidigt).

En annan stallkompis hade en häst som paniksprang på riktigt om man tog in en av de två svarta hästarna och inte henne. Hon var upprörd i boxen också, men där kunde hon inte springa sönder sig. Och när jag säger panikspring så menar jag det, hon bara sprang, oavsett vad som fanns framför henne. Vid ett tillfälle voltade hon över badkaret, eftersom hon helt sonika sprungit rakt in i det (klarade sig mörbultad och med skrapsår).

Har man en häst som inte kan vara "ensam" så kanske man får stå på en anläggning med fler hästar för att undvika risken att det händer?
 
Är ju helt värdelöst att stå i ett sådant stall där TS inte ens ska kunna åka iväg och träna. I ett sådant litet stall får ju typ ingen åka iväg om det ska funka eller ha hästar som kan vara själva. Skulle inte tro att Ts stallkompis skulle vara glad över att hennes häst får stå inne en hel helg heller om Ts skulle få för sig att åka på meeting med båda.
I TS fall verkar de ju av någon anledning ha tagit bort staketet i vinterhagen där det låter som att hästen i fråga kan gå ensam. Att man inte kan lämna hästar helt själva på lite avlägsna sommarbeten är ju inte så konstigt.
 
Mina egna tränar jag tidigt till att kunna vara själva. Det är ibland svårt men med mat och säkra hagar så fungerar det. Har just nu betäckningsston här. Aldrig att jag skulle chansa på att det kan lämnas ensamma. Minsta tvekan så får sisten hänga med. Det är en enormt stor skaderisk att lämna en häst som inte hanterar det, ensam.
 
Oj, så då tror du den blir trevligare att hantera genom att bli lämnad själv i hagen?
I det fallet är det ju isåfall givet för min del att absolut inte lämna ensam i hagen utan isåfall få tag på en hästkunnig som klarar av att hantera hästen och som har möjlighet att ta in den.
Fast så förstår säkert du också att hen inte menade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp