Brandman och astma?

Ise

Trådstartare
Hej allesammans!
Jag har börjat fundera på vad jag skulle vilja jobba med när jag blir vuxen då det börjar närma sig gymnasieval. Ett yrke som verkar intressant och varierande är brandman. Jag har praoat på en brandstation och blev ännu mer sugen.

Men nu till problemet, jag har astma. Jag tar mediciner morgon och kväll samt innan hårdare ansträngning. Har väldigt lite känningar och kan leva ett normalt liv. På spirometri ser alla värden bra ut så länge jag tar min medicin. Finns det möjlighet att få utbilda sig ändå eller är det helt kört? Jag förstår att jag kanske inte få rökdyka men jobba som ”vanlig” brandman kanske?! Någon som har några erfarenheter om detta?

Tack på förhand / Ise
 
Jag kan inte svära på detta, men astma generellt är en sjukdom som inte går att "ha" om man är brandman. Kan kolla med de jobbet som anställer.
De flesta hos oss rökdyker, alla övar rökdykning.
Om det inte går med astma finns andra jobb på en räddningstjänst. Du kanske ska kolla lite på tex brandingenjör? Eller jobba med krisberedskap?
 
För att få lov att påbörja utbildningen till brandman (SMO, Skydd mot olyckor) behöver du vara "fullt frisk" enligt AFS 2007:7 och det undersöks genom en obligatoriskt medicinsk kontroll. MSB, som är ansvariga för utbildningen, skriver rätt bra om det på sin hemsida https://www.msb.se/sv/utbildning--o...tjanst-for-brandingenjorer/lakarundersokning/

För att få anställning som brandman så krävs det också där att du uppfyller den medicinska kontrollen. För att jobba operativt som heltidsbrandman så vet jag inget ställe där de bortser från rökdykningen vid en anställning och gör avsteg från "fullt frisk"-bedömningen utan det är ett helhetspaket.

Däremot finns det som @Hippocampus skriver möjlighet att jobba inom räddningstjänsten i andra roller med :)
 
För att få lov att påbörja utbildningen till brandman (SMO, Skydd mot olyckor) behöver du vara "fullt frisk" enligt AFS 2007:7 och det undersöks genom en obligatoriskt medicinsk kontroll. MSB, som är ansvariga för utbildningen, skriver rätt bra om det på sin hemsida https://www.msb.se/sv/utbildning--o...tjanst-for-brandingenjorer/lakarundersokning/

För att få anställning som brandman så krävs det också där att du uppfyller den medicinska kontrollen. För att jobba operativt som heltidsbrandman så vet jag inget ställe där de bortser från rökdykningen vid en anställning och gör avsteg från "fullt frisk"-bedömningen utan det är ett helhetspaket.

Däremot finns det som @Hippocampus skriver möjlighet att jobba inom räddningstjänsten i andra roller med :)
nä, inte jag heller men jag har inte koll på hur andra gör riktigt...det kan ju vara kanske nån skillnad om man är deltidare. Alla heltidare måste kunna och göra basgrejer, som tex rökdyka. Och det är jättetufft, även för medicinskt friska.
 
Jag är deltidsbrandman sedan 7 år tillbaka och har astma. Jag har inga problem av det så som du inte heller verkar ha så länge jag tar min medicin. Hos mig uppdagades min astma på ett läkarbesök för RTJ. Så länge man klarar de fysiska testerna så är det inga problem med att ha astma.
Med andra ord klarar du tester och inte har några fysiska begränsningar kan du bli brandman även om du har astma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 716
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 588
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp