Brandon-bett

Polly_Mulle

Trådstartare
Sådant som Maria Gretzer hade på Feliciano...

I vilken ring ska man sätta tyglarna och sidstyckena?

Hur fungerar bettet?

Har inga planer på att använda det (eftersom jag inte vet vilken effekt det har och vad man vill uppnå med det?) men jag är nyfiken och vetgirig...
 
Sv: Brandon-bett

Har någon en bild på detta bett? Undrar om det är samma bett som jag har till min ponny men inte vet vad den heter.
 
Sv: Brandon-bett

det är ett vanligt tränsbett med lösa metallringa på själva bettet. Kolla i Börjes-katalogen efter brandonbett...
 
Sv: Brandon-bett

INGEN här inne som använder - har användt eller vet någon som använder ett sådant bett och kan förklara för mig??
 
Sv: Brandon-bett

Vad jag förstått så ska man fästa sidostyckena i de lösa ringarna och sen ha tyglarna i de vanliga. Det funkar då som bettringar eftersom bettet inte kan gå in i munnen på hästen.
 
Sv: Brandon-bett

okej, men är inte risken rätt stor att bettet trycks ihop eller trycker ihop munnen när man tar i tyglarna då?
 
Sv: Brandon-bett

Använder alltså detta bett ibland med min ponny. Eftersom sidostycken är fast i de lösa bettringarna är bettet "rörligt" i munnen. Jag använder den på min ponny eftersom han har en förmåga att suga fast i bettet och sticka, speciellt i terräng. Eftersom bettet är rörligt i munnen så har han inte möjlighet till det med detta bett. Jag har bara goda efarenheter av bettet och upplever den som ganska snäll för hästen.
 
Sv: Brandon-bett

pkej, tack för svaret!

Ingen annan som har erfarenheter? Kan ju skicka ett PM om ni inte vill skriva öppet om det...
 
Sv: Brandon-bett

Jag har ridit med ett sådant på ridskolehäst, fungerar inte annorlunda än ett vanligt tränsbett tycker jag.. det verkar juh på exakt samma sätt.. det enda är att det är en stor ríng som håller bettet i munnen istället för en läderögla i bettringen.. så ja, när man ger efter på tygeln så märks det väl lite mer på hästen.. enda skilnaden..
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 038
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp