Brandvarnare i stall

Exit

Trådstartare
Har sökt i flertalet gamla trådar och upptäckt att många andra funderat över samma fråga som mig. Har dock inte hittat något svar.

Jag skulle verkligen vilja installera en brandvarnare i stallet som vid brand ringer t.ex. inne i bostadshuset. Har förstått att det bara går med specialtillverkade produkter som är anpassade för häststall pga. damm och liknande. Var hittar jag detta? Har förstått att prislappen antagligen är onödigt stor men jag skulle i alla fall vilja bilda mig min egen uppfattning.

Någon som känner till fabrikat på brandvarnare godkända för stallmiljö?

Ida

Sv: Brandvarnare i stall

kostnaden ligger från 20.000 och uppåt. hade systemet i förra stallet, tror det gick på över 100.000 för ladugård och hus. dock får man lägre försäkring.

vanliga brandvarnare tål inte kylan och dammet som finns i stall.

Jo jag förstår att det är dyrt och att det inte vunkar med vanliga. Men vad heter något märke som skulle kunna funka?

Jag menar om man bortser från priset, vad finns det för olika fabrikat?

minns ej men googla brandvarnare stall. det finns flera olika tillverkare. systemet består av rör med små hål där luft kommer in och sen filtreras den i en central. finns det rök i luften går larmet.

glöm inte brandsläckare! Gärna brandfilt också. Och såklart två vägar ut från stallet.

Men egentligen behöver det ju inte bli så dyrt. Det fungerar ju faktiskt att köpa en extern brandvarnare som tål just kyla och damm samt seriekoppla dem med bostadshuset med hjälp av en kabel, går på runt 8 kr/m högt räknat.

Men ett speciellt system kan mycket väl gå på runt 20.000, dock har jag erfarenheten av att detta skulle fungera lika bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka