Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

S

Skuggabaldur

Håller på och kollar på olika krafft- och mineralfoder nu. Några som heter Dodson och Horrel säljer örter och de har en blandning som heter Breathe-Free som man kan ge om hästen har luftvägsproblem. Min har ju kronisk bronkit, men inga andra symptom än att näsan rinner och att hon kan hosta till nån gång ibland.
Ni som kan det här med foder och örter och sånt; är det bara hokus pokus eller kan det vara bra att ge hästen? Även fast hon är i princip symptomfri - tänker förebyggande nu.

Sen undrar jag - och jag hoppas man får fråga sånt - lite vad det finns för olika kraftfodermärken (inte återförsäljare alltså). De enda jag använt är Krafft och jag vill gärna prova nåt annat nu. Helst inte pelleterat och det är ju det mesta av deras. Köper antagligen krafft mineraler.

Om inte annat kan ni väl berätta vad ni ger för märken till era hästar. Vet att det finns Mustang och så Dodson och Horrel, som sagt. Hittade nåt som hette Fibergi också.
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Vad du skall välja beror givetvis på vad ditt grovfoder innehåller
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Jo, självklart gör det det. Men om vi säger att det saknas t ex protein och energi med endast grovfoder. Då borde man väl lika gärna kunna ge extra av t ex Krafft grund som nåt liknande foder från en annan tillverkare?
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Man väljer givetvis det som är bäst pris i förhållande till det man är ute efter. Har jag ex 2 olika sorters Lusern, med samma värden på, så väljer jag det som är lättast att få tag på i första hand o i andra hand kommer priset. Har jag ett Lusern med bättre värden än i ett annat så väljer jag ju det med bäst värden, helt logist tycker jag.

Vid dåligt proteinvärde i grovfodret försöker jag i möjligaste mån få ihop en bra foderstat med hjälp av Lusern, ubndviker kraftfoder så långt det går
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Jo, det gör man ju, men det jag är ute efter är att få höra vad det finns för fler märken än Krafft. Så jag har lite att jämföra:).

Vet du nåt om örtblandningen Breathe-Free?
 
Fler frågor

Jag behöver hitta ett proteinrikt kraftfoder att ge henne. Räknade på lusern, men då måste jag ge henne vansinniga mängder och hon går ute dygnet runt, så det går ej.

Kollade på Krafft Protein, men läste här att det är väldigt hårt för hästen att tugga och att man måste blötlägga. Finns det nåt Müslifoder med mycket protein i? Gärna liknande mängd som i Krafft Protein.
Är Krafft Plus Grön skonsammare för tänder?
Eller om man kan ge havre el. liknande ej färdigblandat kraftfoder och ge nåt proteintillskott (vilka finns det)?

Ska ge henne mineraler också. Hittade Eclipse Biofarmabs Bio Mineral, som är mineraltillskott. Men det står lite dåligt vad det innehåller. Kalk och fosfor står det - menar det kalcium och fosfor eller finns det inget kalcium i?

Inte lätt det här med foderstater...

Värdena på hösilaget är MJ 6.2 och Smbrp 32.
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

jag ger min hosthäst breath free i perioder... tycker de funkar jätte bra... just nu ska han få en kur då det rinner lite i näsan o han hostar till nån gång ibland...
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Halloj!
Jag har aldrig provat Breathe Free, men ger min hosthäst hostpelletsar som innehåller en salig blandning av örter. detta funkar bra!
Ang andra fodermärken så har du Hippo, Edel, Vitafor, och Dalviks kvarn. Hade en ponny som var svår att hålla i hull, henne gav jag Derby från Vitafor. Detta innehåller dock mycket energi, men är kanon om grovfodret är dåligt eller hästen behöver gödas lite. Du behöver dessutom inte ge några större mängder, brukar räcka med 1kg.
 
Sv: Fler frågor

Tror inte det finns nåt mysli med det proteinet som KP. Lite vatten på pelletsen löser problemet.
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Måste man inte blötlägga dem länge då? Nu får hon linfröolja och B-vitamin, räcker det som "blötläggning"?

Har kollat på Dodson och Horrels andra fodersorter och en som heter Suregrow verkar bra förutom att det står inget om ca, P, Mg, Se-innehåll. Bara MJ och Smbrp. Innehåller det inget annat än MJ och Smbrp?
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Ska kolla på de märkena!

Har bestämt mig för att köpa en låda Breathe-Free. Brukar hästarna tycka att det smakar gott?

Hittade även en örtblandning som heter Itch-Free, men man kan inte ge båda samtidigt va?
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Måste man inte blötlägga dem länge då? Nu får hon linfröolja och B-vitamin, räcker det som "blötläggning"?

Har kollat på Dodson och Horrels andra fodersorter och en som heter Suregrow verkar bra förutom att det står inget om ca, P, Mg, Se-innehåll. Bara MJ och Smbrp. Innehåller det inget annat än MJ och Smbrp?


Själv ger jag betfor också, men JAG skulle inte ge torrt utan ha på lite vatten.
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Okej! Ska kolla på lite andra sorter med mycket protein i. Åker bara en gång om dan till stallet så det hinner ju inte bli så blött då. Och att blötlägga dan innan känns lite väl mycket.

Till alla: Ingen som vet nåt om Suregrow?
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Jag kan bara säga att jag varmt rekommenderar D&H's produkter!:bow:
Favoriten är Pasture Mix, havrefritt músli foder som hästarna älskar, (och även jag). Aptitligt :d och luktar gudomligt! :bump:

Placid (örter) fungerar också väldigt bra på hästar som är lite för 'heta'.
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Vad skoj med nån som provat dem! Måste bara försöka ta reda på exakt vad deras olika sorter innehåller (står ju bara vissa grejor på hemsidorna - ibland finns t ex inte ca, p och magnesium-värdena med osv), så ska jag börja räkna ihop vad hon ska ha.
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Vad skoj med nån som provat dem! Måste bara försöka ta reda på exakt vad deras olika sorter innehåller (står ju bara vissa grejor på hemsidorna - ibland finns t ex inte ca, p och magnesium-värdena med osv), så ska jag börja räkna ihop vad hon ska ha.

Glöm bara inte STORA plånboken!
Och gör dig besväret att ringa runt de olika återförsäljarna.
Här omkring skiljer det så mycket som 33 KRONOR PER SÄCK! av samma sort, men hos olika försäljare! :eek:
 
Sv: Breathe-Free och vilka kraftfodermärken ger ni era hästar?

Oj, det var en del det ja! Får kolla runt hos flera. Har fått tag i analyserna på fodrena nu iaf:)!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har letat som en galning efter en doseringsanvisning på Breathe Free örter från D&H men hittar inget... Råkade köpa en...
Svar
5
· Visningar
1 528
Senast: Tretjak
·
S
Foder & Strö En häst som har exem/kliar sig lite väl mycket, ska man väl vara försiktig med att stoppa i för mycket konstiga saker va? Det där var en...
Svar
7
· Visningar
1 196
Senast: Totola
·
S
Foder & Strö Blir så trött på henne ibland:mad:! Hon får linfröolja, B-vitamin, Breathe-Free (örtblandning) plus något annat att blanda med som...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Skuggabaldur
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 225
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp