Bukefalos 28 år!

Komplettera med ett till foder eller inte? Muskelfattig häst..

J

JessicaS

Hej!
Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat muskler, främst i ryggen och överlinjen, trots arbete) och jag har därför börjat fodra med Krafft Pluss Grön, tillsammans med 7 kg hö. Ger även E-vitamin (+selen och lysin). Tycker ni att jag kan ge endast detta eller kan/bör jag komplettera med t.ex. Krafft Groov 90? (eller nåt annat?). Hon blir lätt het så därför har jag valt att inte ge henne havre. Och i så fall, på ett ungefär hur mycket av dessa bör jag ge? (vid 7 kg hösilage).

Är Groov 90 överlag ett foder som ni rekommenderar? Hur har ni gjort med era hästar som tappat i överlinjen?

Mängden är jag också lite osäker på, för tillfället för hon endast 0,5 kg krafft pluss grön per dag utöver höet (hon har tidigare haft alldeles på tok för mycket hull efter att ha gått på fri tillgång på hösilage).

Så, hur har ni gjort med era hästar? Vad och hur mycket rekommenderar ni mig att ge? (dvs. krafft pluss grön och evt groov). Tacksam för tips! :)
 
Sv: Komplettera med ett till foder eller inte? Muskelfattig häst..

Med bara 7 kg hösilage i foderstaten är det ganska troligt att hon tappar. 7 kg hösilage kan motsvara nånstans mellan 3 och 5 kilo vanligt hö, vilket är ofantligt lite. Jag skulle i första hand lägga på några kilo till av hösilaget, sedan lägga till tex lucernhack så hästen får en hygglig grovofdergiva innan jag börjar mixtra runt med kraftfoder fram och tillbaka. Lucernhack borde inte göra hästen piggare men ger den gott om protein på ett skonsamt sätt.

Man måste ge mer hösilage än hö eftersopm det innehåller en del vatten. Mitt kallblodstravarsto får 9 kilo hö, ½ kilo lucernhack, ½ korn och 2 kg halm och ser rund och fin ut. Minskar jag tappar hon direkt.
 
Sv: Komplettera med ett till foder eller inte? Muskelfattig häst..

Jag rekomenderar dig att ta en analys på ditt grovfoder, om inte, ta reda på TS halten (kan du göra hemma i ugnen) så du vet hur mycket hon egentligen får. 7 kg låter väl lite i mina öron för en så pass stor/tung häst.

Och när man INTE vet värdena på grovfodret bör man i första hand komplettera med Lusern.
 
Sv: Komplettera med ett till foder eller inte? Muskelfattig häst..

När jag upptäckte att min häst ahde proteinbrist så började jag öka upp hösilaget, innan åt han kankse 14 kg/dag nu äter han minst 18 kg/dag. Han började även få lusern fast nu tkr han inte om det längre :( så då ska han börja äta kraffts protein. Det viktigaste är att du får upp kvoten mellan SmRp och MJ. Ger du bara mer hösilage så ändras inte kvoten. Har du grovfoderanalys är det lätt att räkna ut hur du ska få högre kvot :). Innan hade min häst en kvot på 6.9 han ska nu börja få en kvot på 7.3-7.4.
 
Sv: Komplettera med ett till foder eller inte? Muskelfattig häst..

Inte grov 90 till en häst med proteinbrist, hellre Lusern till o börja med o öka grovfodermängden rejält.
 
Sv: Komplettera med ett till foder eller inte? Muskelfattig häst..

Jag vet inte riktigt om jag ska öka grovfodermängden alltför mycket (ska öka lite iaf), men som sagt, hon har alltså INTE tappat i hull (hon har för mycket hull!) men jag upplever att hon tappat muskler. Hörde talas om att Dodson&Horrell hade väldigt bra foder, kanske något man ska kika vidare på....
 
Sv: Komplettera med ett till foder eller inte? Muskelfattig häst..

Hull får dom av energirikt foder (MJ), det är dför luser är bra som innehåller protein. Dom blir inte tjocka av grovfodret, om det inte är väldigt höga värden i dom...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 603
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 411
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 154
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp