Foder till exemhästar

S

Skuggabaldur

En häst som har exem/kliar sig lite väl mycket, ska man väl vara försiktig med att stoppa i för mycket konstiga saker va? Det där var en dum formulering, men jag menar att man ska väl ha så okomplicerad foderstat som möjligt? För exem kommer från "obalans i magen"?

Min häst får nu ett proteinrikt kraftfoder (behövs för tillfället med tanke på tidigare grovfodrets värden), 0,5 dl linfröolja (för pälsen och exemförebyggande), B-vitamin (tar slut nu, så det kommer hon inte få igen förrän till hösten), Breathe-Free-örtblandning mot hosta och så har hon börjat få en örtblandning mot kliande också. Jag ska bara ge halv dos av de båda örtblandningarna.

Så alltså;

Hösilage (analyserat, fri tillgång)
Kraftfoder (pelleterat)
Linfröolja
Örter

Min fråga är hur det är för magen egentligen? Tidigare har hon bara ätit grovfoder eller grovfoder och Krafft G + mineraler, så det känns lite mycket helt plötsligt. Men hon behöver ju liksom allt...

Kraftfodret kommer jag att minska ner på successivt nu lite beroende på analysen på grovfodret senare i vår och till sommaren blir det väl ingen kraft alls utan mineraler bara.

Finns väl nåt man kan ge för bättre balans i magen eller vad man säger, men då blir det ju ännu mer.
 
Sv: Foder till exemhästar

Eksem - man och svansklåda - orsakas i de allra flesta fall av allergi mot svidknott.
Då spelar foderstatens sammansättning ingen större roll.
 
Sv: Foder till exemhästar

Eksem - man och svansklåda - orsakas i de allra flesta fall av allergi mot svidknott.
Då spelar foderstatens sammansättning ingen större roll.

Har jag bara inbillat mig att det kan ha med fodret att göra? Det är mkt möjligt för jag har läst en del det senaste året så jag kan ha blandat ihop det med ngt annat. Jag har troot att hästen på ngt sätt har haft svårare att klara knotten om den har haft problem med magen.
 
Sv: Foder till exemhästar

Har jag bara inbillat mig att det kan ha med fodret att göra? Det är mkt möjligt för jag har läst en del det senaste året så jag kan ha blandat ihop det med ngt annat. Jag har troot att hästen på ngt sätt har haft svårare att klara knotten om den har haft problem med magen.

Fast det säger ju sig självt att om magen är i obalans så har hästen större benägenhet att få diverse problem inkl allergier. Men faktum kvarstår att flertalet knott allergiska hästar inte har problem med magen och då kvittar det nog om man byter foder.
 
Sv: Foder till exemhästar

Visst är knottskyddet A och O, men det finns också forskning som tyder på att en "välmående mage" faktiskt gör besvären mindre. (Egentligen inte så konstigt, ett gott immunförsvar är ju bättre än ett halvrisigt).

Jag slänger en (vanlig) länk om Linfröolja:
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S

Skuggabaldur, bra hage (=lite knott) och täcke samt ev installning kritiska tidpunkter är också guld värt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till exemhästar

Nu står hon ganska nära havet så det blåser en del. Hagen är ganska plan och rätt stor. Lite högre på vissa ställen. De har vindskydd också. Finns ett par små trän, 2 stycken tror jag.
Är det en bra eller dålig hage ur exemsynpunkt? Den ligger inte i nån sänka utan mer upphöjd.

Täcke får hon såklart.

Installning blir en annan femma. Hon har ju bronkit och behöver gå ute. Knepigt det där. Men om det visar sig att hon måste in, så får det fixa sig på nåt sätt.

Vad tror ni om hennes mat?
 
Sv: Foder till exemhästar

har läst något om att klöver kan ha en bidragande orsak.

HAr dock inga vetenskapliga belägg för detta.
 
Sv: Foder till exemhästar

Eksem - man och svansklåda - orsakas i de allra flesta fall av allergi mot svidknott.
Då spelar foderstatens sammansättning ingen större roll.

Hur funkar det med de som får klåda mitt i vintern?
Jag har en kuse som brukar få svansklåda i samband med foderbyten eller i samband med just "udda foderstat" och det får den ofta mitt i vintern. Sen har den värmeexem under manen på sommaren när det är för varmt, men det är ju en annan femma.

När förra ägaren gav den en müsliblandning fick den svansklåda. När den har fått för mycket kraftfoder rent allmänt (här kan jag dock ha blandat ihop det med något annat den fått samtidigt, hösilaget eller så) ffa Krafft av någon anledning. Vid foderbyten märker man också att den blir dålig i magen, trots att den aldrig fått några större mängder kraftfoder, höet/silaget känns ju mer rimligt att den reagerar på när man byter om den fått som max 1kg kraftfoder per dag i sitt liv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min nya pärla kommer från Tyskland på fredag:love:, och jag behöver lite tankar angående hur jag skall "mjukstarta" fodringen hos mig...
Svar
15
· Visningar
2 169
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag ger mineralerna delvis i pulver format (övriga mineraler är pellets vilka de tycker om men de ratar så fort pulvret kommer i) och...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 119
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 642
Senast: axel
·
O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 517
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp