Bred eller smal nosgrimma (engelsk) – vad är bekvämast för hästen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Muffin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 961
M

Muffin

Om vi bortser från det rent estiska, vad är då bekvämast för hästen om vi antar att de spänns lika hårt?

En smal nosgrimma utöver ett större tryck på litet område, men bör inte fixera käken totalt.

En bred nosgrimma fördelar trycket över större område, men samtidigt känns det som att man låser käken helt och hållit.

Sv: Bred eller smal nosgrimma (engelsk) – vad är bekvämast för hästen?

Ärligt talat så tror jag inte att det är någon större skillnad för hästen. Kanske om man drar åt för kung o fosterland men om man spänner normalt hårt så borde man varken kunna låsa hela käken eller att dte blir ngt speciellt punkttryck..

Det spelar nog ingen större roll, eftersom nosgrimman inte ger något tryck att prata om.

Det är nog större skillnad på ett brett eller smalt nackstycke, t.ex.

Eftersom nosgrimman sitter så löst tror jag inte hästen märker någon skillnad. Bred eller smal spelar nog ingen roll alls.

spelar nog ingen roll, men ifall hästen skulle gäspa eller tugga så måste en bred välfodrad nosgrimma vara betydligt mer bekväm.

Men jag kan tänka mig (vilt spekulerande här alltså) att det borde vara en smaksak för hästen. Alltså att en del trivs med breda och andra bättre med smala? Typ som att alla inte gillar två och tre delade bett utan funkar bättre på ngt annat? Eller att vissa människor gillar byxor med hög midja och andra med låg? Fast iofs så tror jag inet att en korrekt spänd nosgrimma gör ngn skillnad för hästen men vem vet?

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 291
Senast: SiZo
·
Utrustning Den eviga frågan... Fyller en nosgrimma någon funktion egentligen? (Pratar om en engelsk nosgrimma i detta fall...) Eller jo, det gör... 2
Svar
36
· Visningar
4 463
Senast: Jen84
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 672
M
Hästvård Min häst kom in igår med en grimma hängandes över halsen, hela nosremmen var borta, den var avslitet så det såg ut som om det aldrig...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: Miqubie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka