Bred hals - täcke?

warriland

Trådstartare
Hejsan! Är det någon som vet var det finns täcken med ryggsöm? Min häst är stor, har bred hals, mycket resning och hög manke= Skav på manken av nästan alla täcken. Köpte ett nytt, dyrt, som "skulle passa" enl. försäljaren. Hittade ett jätteskav i kväll... Suck - Hjälp!
 
Varför vill du ha en söm på ryggen?
Min häst är stor (178) med gigantisk manke och bred hals, på honom passar amigotäcken bäst tycker jag. De har även en variant för grövre hästar tror jag men de har jag inte behövt prova så kan inte uttala mig om dem..
 
Hejsan! Är det någon som vet var det finns täcken med ryggsöm? Min häst är stor, har bred hals, mycket resning och hög manke= Skav på manken av nästan alla täcken. Köpte ett nytt, dyrt, som "skulle passa" enl. försäljaren. Hittade ett jätteskav i kväll... Suck - Hjälp!
generellt är min erfarenhet att täcken med halvhals fördelar trycket bättre över manken så det blir mindre påverkan/skav.
 
generellt är min erfarenhet att täcken med halvhals fördelar trycket bättre över manken så det blir mindre påverkan/skav.

Har samma erfarenhet.
Min förra häst hade mycket nacke, bred hals och hög manke och där fungerade täcken med halvhals bäst.
Som du säger, bättre tryckfördelning.
 
Jag har några äldre Hööks Thermo Master som faktiskt passar riktigt bra på min häst med bred hals. Han har 125 cm i täcken, men i halsen blir de flesta märken då alldeles för trånga i halsöppningen. :(
Nu har Hööks inte längre dessa täcken i sitt sortiment, så jag letar efter andra alternativ. Helst halvhals, men då blir de flesta täcken tyvärr ännu trängre.

Provade på rekommendation Horseware Rambo Wug men det var jättelitet i halsen och alldeles för långt nedåt och även längden var för lång. :(
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
831
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
439
Senast: sweep
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
670
Senast: Karoliten
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 719
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp