bred nosgrimma!

Eliseeh

Trådstartare
Tjo! Alltså är en av många som ÄLSKAR breda nosgrimmor, och har nu planer på att specialbeställa en! Men vad är max måttet på en sådan? Har sett att många har 5,5 cm på sina hästar, men det beror ju på huvudformen! Vad skulle ni säga? :)

Sv: bred nosgrimma!

Är det ett fältträns till ardenner du är ute efter?

Min fundering är varför du vill ha en bred nosgrimma?

Om det är för att du inte vill att den ska vara obekväm för hästen så prova med att ta bort den. Är det för att du av någon anledning tycker det är snyggt och du inte har den för nån funktion alls så går det väl att göra den hur bred som helst inom rimliga gränser.

Ptr

Passier har breda, nosgrimmor som är utskurna vid bettet, superfina! Och nosgrimman på Schockemöhle Kentucky-tränset är helt galet fin :) Finns många ställen som jag vet säljer specialbeställda nosgrimmor med, bara att googla!

yes, vet redan var jag ska beställa ifrån, kanske var lite luddigt dt jag skrev, men funderade på "max" storleken på en nosgrimma till vanlig ridhäst! :)

yes, vet redan var jag ska beställa ifrån, kanske var lite luddigt dt jag skrev, men funderade på "max" storleken på en nosgrimma till vanlig ridhäst! :)

Jag tycker du ska slå till på en tio cm, då får du riiiiktigt brett! :D :p

Om jag ska svara mer seriöst så vet jag inte riktigt vad som anses vara max-storleken på nosgrimman. Men se till att det inte blir så tjockt och klumpigt, -själv gillar jag inte breeeda nosgrimmor eftersom jag tycker det hämmar kontakten lite med hästen.

Tror det finns en anledning till varför man aldrig ser bredare än 4-5cm. se bara till att de inte blir för tjocka så den puttar ut sidostycket så bettet petar rakt ut och att den är tillräckligt smal för att inte behöva sättas för långt upp så de trycker på kindtänderna. Så resultatet av det - din häst bestämmer hur bred du kan ha. Hur långt blir det ner till bett och hur långt är det upp till högsta punkt du kan ha nosgrimman på under kindbenet/kindtänderna. Sedan däremellan ser du hur bred du kan ha utan att den stör tänder och bett. :)

Haha ok :) Jag tror du kan ta så bred du vill sålänge det inte stör hästen vid bettet, typ att den är utskuren eller smalnar av! Sedan skulle det nog se roligt ut med mer än 6-7 cm tror jag ;)

4,5-5 cm tycker jag är snyggast, om du inte har en häst med extremt stort/långt huvud. Jag har Döberts 45 mm nosgrimmor och det tycker jag är en bra vidd på min stora häst. Har en kandarnosgrimma som är ca 5 cm och det funkar till kandar på en stor häst men skulle se skumt ut med aachen.

En platt nosgrimma ser bredare ut än en rundad. Och vit fodring gör alltid att nosgrimman upplevs större och bredare.

Om hästen har väldigt litet och nätt huvud ala arab så absolut max 4 cm.

OS har ju numera viftformade 5 cm nosgrimmor, dvs bred framtill med smalnar av så den inte är i vägen för betten. Passier har gjort ett stort hål istället i sin design vilket jag tycker är extremt fult.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där... 2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Capybara
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka