Bred rak sadel?

Myzan87

Trådstartare
Jag letar efter en sadel som kan tänkas passa min lilla ponny. Kruxet är att hon är kort och jag behöver en lite större sadel.

Beställde en tekna och ett av deras bredaste koppjärn men tyvärr är det restat så det kunde jag inte pröva (det var en chansning att den skulle passa).

Jag vill gärna kunna rida dressyr så en dressyrsadel är att föredra. Gärna med öppnare säte.

Vilka sadlar är lätta att hitta som kan tänkas passa? En kort bred rak sadel på ca 110-115grader. Vi hade en jensen för några år sedan så det funderar jag på att köpa igen. Jag kan klämma ner mej i en 16,5" om jag hittar någon som passar.

 
Sv: Bred rak sadel?

Det är nästan värre att klämma ner sig i en för liten sadel, än att ha en som är snäppet för lång.

Satsa på en sadel med rundbossor
 
Sv: Bred rak sadel?

Men vilket sadelmärke har rundbossor som matchar kraven?

16,5" är på gränsen men det fungerar. 16" är för litet. Men för att det ska fungera behöver jag ha en sadel som är mer öppen i sätet.
 
Sv: Bred rak sadel?

Tekna dressyr tycker jag är skön och skulle säkert va värt att prova men jag tycker dom är små i sätena och 17" va obekvämt för mig som kan rida bekvämt i 16" hoppsadlar.. det va dock den gamla modellen a-line jag provade och vet inte hur s-line är i sätet :) Globus är raka och breda men jag vet tyvärr inte hur dom är i längd. Annars så kan du kolla på islandssadlar, vet inga mer modeller än Top Reiter iq som nog skulle kunna passa och är som rena drömmen att rida i :love: Tyvärr är priset där efter också... :(
 
Sv: Bred rak sadel?

Jag har en Globus Clic på min som ser ut som på bilden (fast plus ett par :angel: kilo).

300593_10150269922762029_6287554_n.jpg
 
Sv: Bred rak sadel?

Jag hade en Henri de Rivel (Paris tror jag modellen hette) som funkade på min raka häst, vidd 34 om jag minns rätt (motsv x-vid). Tyvärr var den för bred i midjan för mig, kändes som att höftkulorna skulle slitas ur sina hålor :eek: när jag försökte sluta om med sjkänkeln, så jag fick sälja den direkt igen.
 
Sv: Bred rak sadel?

Jag hade tittat på Cliff Barnsby, kanske modellen Kanter kan passa er.
Den låg iaf väldigt bra på min islänning som liknar din i kroppsform och den har ett öppnare säte.
Jag trivdes dock inte i den modellen så för min del blev det en N-Gage istället som säkert också kan passa din häst :)
 
Sv: Bred rak sadel?

Om bomlöst är OK så kanske Star Trekk?

Har legat bra på två hästar med runda, korta ryggar och normala mankar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
670
Senast: Karoliten
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 718
Senast: Mogge
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: poetin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp