Bred sadel till shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 901
P

pialotta

Hur gör jag för att hitta en sadel som passar min lilla goa tjocka shettis? Någon som kan tipsa om var jag kan få tag på en? Billig!
/P

De shettissadlar jag har sett (typ Hööks) är ruskigt hårda, billigt gjorda och allmänt läskiga... Jag skulle säga att det bästa nog skulle vara att köpa en ridvojlock (finns jättefin på Granngården för typ 1600) den är mjuk och fin både för ryttare och häst. Ev. skulle man även kunna köpa en pad som ger lite mer ryggradsfrihet att lägga undertill.. :)

ja, hon har en sådan hemsk sadel. Skall kolla på Granngården på ridvojlock, men det var mycket pengar... hur ser en pad ut som ger frihet för ryggen?
/P

Mycket pengar? Hm.. de flesta lägger ju omkring 10000:- på sina "stora hästar" nog kan en shettis vara värd ett par tusen iaf :crazy:
Dels finns det vojlockar med påsydda fickor på sidan om ryggraden (som man kan stoppa i extra i om det behövs) PM:a om du vill veta var man kan köpa sådana, sedan har väl Hööks olika sadelunderlägg som är formade så att det blir en kanal för ryggraden... Dessa underlägg behövs bara om shettisen inte är välmusklad. Om hans ryggrad ligger väl inbäddad mellan muskler (och/eller fett :o) så ska det inte behövas något underlägg...

:rofl: ja, låt oss säga att ryggraden sticker inte upp i alla fall och hon är inte heller särskilt väl musklad...
PM:ar dig.
/P

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 223
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka