Bredare bukgjord=bättre?

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Jag håller på att renovera en loksele till mina nordsvenskar och är nu framme vid däckelgjorden. Traditionellt är den ju en enkel läderrem som är ca 5cm bred och jag tycker det ser så obekvämt ut?

Finns det någon nackdel med att sätta dit remmar så jag kan använda en skön dressyrgjord istället?

Jag tänker att den spänns ju inte fast på samma sätt som en sadelgjord så borde inte vara obekvämt när den bara ligger mot.
Jag håller på att renovera en loksele till mina nordsvenskar och är nu framme vid däckelgjorden. Traditionellt är den ju en enkel läderrem som är ca 5cm bred och jag tycker det ser så obekvämt ut?

Finns det någon nackdel med att sätta dit remmar så jag kan använda en skön dressyrgjord istället?

På vilket vis tycker du det är skillnad? I min uppfattning så sitter en sadelgjord fast hårdare och är rejälare än en däckelrem? *nyfiken*
Jag är absolut ingen expert på något vis, men belastningen blir ju annorlunda. Däckelgjordar är ju alltid dubbelsydda och förstärkta, säkerligen av en god anledning. Så viktigt att inte tumma på säkerheten. Jag har varit med om att en däckelgjord small på en gammal loksele när hästen tvärnitade. Tack och lov var det på en mycket rutinerad och trygg körhäst.

Jag är absolut ingen expert på något vis, men belastningen blir ju annorlunda. Däckelgjordar är ju alltid dubbelsydda och förstärkta, säkerligen av en god anledning. Så viktigt att inte tumma på säkerheten. Jag har varit med om att en däckelgjord small på en gammal loksele när hästen tvärnitade. Tack och lov var det på en mycket rutinerad och trygg körhäst.
Jo de är ju dubbelsydda och förstärkta men de är ju så oergonomisks och smala? Har en häst med sadeltvång så jag tänker att det vore snällt med bredare gjord?

Jo de är ju dubbelsydda och förstärkta men de är ju så oergonomisks och smala? Har en häst med sadeltvång så jag tänker att det vore snällt med bredare gjord?
Du drar ju inte däckelgjorden lika hårt som en sadelgjord. Men kontakta exempelvis selar.se och be om hjälp. Det finns ju anatomiska däckelgjordar men de är ju mer för maratonsele så fråga innan du köper.

Men ingen av mina lokselar har dubbelsydd däckelgjord (Tärnsjö och Tranemo). Däckelgjorden ska ju bara hålla däckeln på plats, max "dras åt som en livrem". En loksele behöver inte ha en däckelgjord (men det blir lite krångligt om man sätter för tunga redskap ensam). Jag ser inget behov att ha en tjockare däckelgjord, det känns mest som om man riskerar att bukgjorden kan komma att fastna i däckelgjorden.
Bukgjorden däremot är rejält dubbelsydd, men den hänger ju med en tvärhands slack.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka